To zjawisko staje się coraz bardziej widoczne na rynku kosmetycznym, a firmy w odpowiedzi na to zapotrzebowanie rozszerzają swoją ofertę o nowe, innowacyjne produkty.
Według szacunków PMR, w 2023 r. wartość sprzedaży kosmetyków w Polsce wyniosła ponad 32 mld zł, notując wzrost o ponad 9 proc. r/r.[1]. Duży potencjał mają w tym kontekście marki dedykowane mężczyznom, które z każdym rokiem osiągają coraz większe wartości sprzedaży. Jakie trendy w męskiej pielęgnacji będą wiodły prym w 2024 roku?
Mówi o tym Maciej Adamaszek, twórca polskiej marki TRUE men skin care i prezes FerrumLabs S.A.
Ochrona przeciwsłoneczna – zdrowie na pierwszym miejscu
Świadomość skutków ekspozycji na promieniowanie UV stała się bardziej powszechna. Coraz więcej badań naukowych dowodzi, że promienie słoneczne mogą zwiększać nie tylko ryzyko wystąpienia raka, ale również prowadzić do przedwczesnego starzenia się skóry[2]. W odpowiedzi na te zagrożenia częściej zaczynamy traktować ochronę przeciwsłoneczną jako kluczową część swojej pielęgnacji.
Według raportu opublikowanego przez Fortune Business Insights, kategoria produktów przeciwsłonecznych obecnie osiąga wartość 14,4 biliona dolarów. Ponadto, szacuje się, że do 2030 roku ten segment beauty wzrośnie ok. 4,5 proc. r/r[3]. W związku z rozwojem tego sektora coraz więcej producentów wprowadza do swojej oferty produkty z tej kategorii ochrony przeciwsłonecznej. A firmy, które mają już w swoim portfolio kosmetyki z SPF, pracują nad unowocześnieniem swoich linii.
Odpowiednia ochrona przeciwsłoneczna nie tylko pomaga w zachowaniu młodszego wyglądu, ale przede wszystkim zapobiega potencjalnym problemom zdrowotnym związanym z promieniowaniem UV. W 2024 roku produkty z filtrami staną się istotną częścią pielęgnacji. Kosmetyki przeznaczone do męskiej skóry, włączając w to kremy nawilżające, balsamy po goleniu i kremy przeciwsłoneczne, coraz częściej będą zawierać filtry UV o szerokim spektrum. Działają one jako tarcza ochronna, chroniąc skórę przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Najskuteczniejszą ochronę przed promieniowaniem zapewniają filtry SPF 50+. Blokują one promienie UVB na poziomie ok. 99 proc., SPF 50 – 98 proc., SPF 30 – 97 proc, natomiast SPF 15 ok. 93 proc[4].
Ekologia – troska o planetę
Ekologia już kolejny rok z rzędu będzie odgrywać istotną rolę w męskiej pielęgnacji. Świadomość problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska rośnie, dlatego panowie coraz częściej wybierają produkty w ekologicznych opakowaniach oraz o naturalnym składzie. TRUE men skin care już w 2023 roku wprowadził unisexowy antyperspirant z refillem, który zawiera o 55 proc. mniej plastiku od produktów dostępnych w standardowych opakowaniach.
Co ciekawe, według badania EKObarometr, realizowanego przez instytut badawczy SW Research konsumenci oczekują od producentów kosmetyków deklaracji naturalności produktu (43 proc.), składu (39 proc.) oraz skuteczności działania popartej np. wynikami badań (35 proc.)[5]. Dla nabywców istotny jest również wpływ kosmetyków na środowisko, ale niemal 30 proc. badanych nie jest zainteresowana dodatkowymi deklaracjami ekologicznymi, zamiast tego, zwracają oni uwagę na umieszczone na opakowaniach certyfikaty, znaki jakości, bądź umieszczenie produktu na “zielonej półce”[6].
Kosmetyki unisex – równość i różnorodność
Trend kosmetyków unisex, czyli produktów przeznaczonych zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, nabiera coraz większego znaczenia. W 2024 roku koncepcja ta będzie się rozwijać, promując równość i akceptację różnorodności płciowej.
Kosmetyki unisex są dostępne w szerokim zakresie, od kremów nawilżających po perfumy, i pozwalają każdemu wyrazać swoją tożsamość bez ograniczeń. To także ekonomiczne i praktyczne podejście, ponieważ wiele produktów może być dzielonych między partnerami, co przyczynia się do redukcji ilości odpadów.
Warto zaznaczyć, że kosmetyki unisex nie tylko pozwalają na wyrażenie swojej indywidualności, ale także tworzą przestrzeń dla dialogu na temat równości płci i akceptacji różnych tożsamości.
Rok 2024 przyniesie ze sobą zmiany w męskiej pielęgnacji, które położą nacisk na zdrowie skóry, troskę o planetę i inkluzywność. To nie tylko trendy, ale także ważne kroki w kierunku bardziej świadomego społeczeństwa.