Nielsen: rok mydła, żeli antybakteryjnych, farb do włosów i sprzedaży internetowej

Nielsen: rok mydła, żeli antybakteryjnych, farb do włosów i sprzedaży internetowej

Kiedy w ubiegłym roku konsumenci pozostawali w domach, dynamika sprzedaży FMCG wyprowadziła się z dużych miast, a jedna z sieci z Polski w ogóle. W koszykach królowały środki antybakteryjne, żywność BIO, produkty do koloryzacji i dużo nowości.

Mydła i preparaty odkażające zrobiły wyniki

Od marca do listopada kupiliśmy ponad 17 mln opakowań preparatów antybakteryjnych do rąk, 81 mln kostek mydła i 58 mln opakowań mydła w płynie. To wzrosty odpowiednio o 700%, 12% i 38% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019. Kategoria mydeł zanotowała wzrost wartości o 40%, podczas gdy rok wcześniej mówiliśmy o rynku stabilnym (+1,6%). Przy preparatach antybakteryjnych wzrost o 600% wydaje się... niski, ale pamiętajmy, że ten rodzaj produktu wiosną kupowaliśmy we wszelkich możliwych miejscach, w tym kanałach niepokrywanych przez Nielsen, a dostawy i sprzedaż nie nadążały za popytem. Z tego powodu konsumenci wspierali się środkami domowej receptury, np. opartymi na spirytusie – całkowita wielkość tego rynku niewątpliwie przewyższa zarejestrowane wartości.

Domowa koloryzacja alternatywą lockdownowych zamknięć salonów fryzjerskich

Przynajmniej dla tych, którzy po raz pierwszy musieli jej dokonać osobiście, a nie w salonie fryzjerskim. Wśród niewielu kategorii kosmetycznych, które od marca do listopada rosły szybciej niż rok wcześniej były właśnie koloranty do włosów +9,3%, podczas gdy koszyk kosmetyczny zanotował spadek wartości sprzedaży o 4%. Dla całej branży kosmetycznej to był trudny rok. Dodatkowo ten kryzys nie wywołał efektu szminki. Zresztą trudno o mniej praktyczny kosmetyk w 2020 – segment makijażu ust spadł wartościowo o 35%.

Polacy wciąż lubią nowości

Aż 36% Polaków określiło siebie jako uwielbiających testować nowości w badaniu Shopper Shifts to a New Normal z listopada. To rekordowy wynik patrząc na wyniki badań Nielsen Shopper Trends z ostatnich kilkunastu lat, w których badaliśmy poziom otwarcia na nowości. Innowacje i produkty, których wcześniej nie używaliśmy, towarzyszą i pomagają nam w zmianie, jakiej wszyscy doświadczamy. To ważna wiadomość dla producentów, bo pogorszenie się sytuacji finansowej, do której przyznaje się ponad 60% Polaków w tym samym badaniu, nie spowodowało osłabienia w sięganiu po nowości.

Dynamika wyprowadziła się z miast

Im mniejsze miasta i miejscowości, tym większa dynamika wartości sprzedaży FMCG. Na poziomie całej Polski wzrost wartości sprzedaży FMCG wyniósł 5,4% w okresie styczeń-październik 2020 vs styczeń-październik 2019. Natomiast w dużych aglomeracjach powyżej 500 tys. mieszkańców +2,8%, miastach od 200 do 500 tys. mieszkańców +3,4%, a w populacjach poniżej 200 tys. mieszkańców +6,3%. Jest to zupełnie inna tendencja w porównaniu do roku wcześniej; wówczas była wszędzie na zbliżonym do całej Polski poziomie, tj. 5,7%. Życie toczy się teraz gdzie indziej.

Tesco exit

Wycofanie się z polskiego rynku brytyjskiej sieci Tesco to chyba najmniejszy problem UK w tym roku. Dla Polaków to koniec pewnej epoki w handlu, w tym e-handlu. Wiemy, kto przejmie sklepy stacjonarne, ale kto wypełni lukę po e-zakupach Tesco – oto jest pytanie! Zwłaszcza że wg kolejnych fal syndykatowego badania Shopper Shifts to a New Normal jeszcze do lipca był to e-sklep wskazywany przez największą grupę kupujących, którzy zrobili zakupy w ciągu ostatniego miesiąca.

Jak żyć bez paczkomatu?

inPost przekroczył liczbę 10 000 paczkomatów. To ważna informacja także dla świata FMCG, bo jak wynika z badania wE-commerce 2020, Polacy zwiększyli częstotliwość zakupów e-FMCG we wszystkich kanałach: e-marketach, e-drogeriach, jak i na tzw.  marketplace jak Allegro, a ten kanał bardzo często obsługiwany jest właśnie poprzez firmy kurierskie, w tym poprzez dostawę do paczkomatów. Taka większa częstotliwość jest związana ze zmianą w misjach zakupowych. Dominującą misją zakupową w online, zawsze w przypadku kategorii FMCG, były duże zakupy na zapas, teraz w badaniu wE-commerce 2020 obserwujemy wzrost w zakresie mniejszych misji zakupowych (zakupy raz na tydzień, a nawet na kilka najbliższych dni).

# Raporty tematyczne
loki joanna