Nauka dla urody - bezpieczeństwo produktów kosmetycznych

Nauka dla urody - bezpieczeństwo produktów kosmetycznych

Kwestie bezpieczeństwa produktów kosmetycznych regulowane są kompleksowo zarówno w legislacji europejskiej, jak i polskiej.

Łącznie to bardzo restrykcyjny system wymogów i obowiązków, które prawo nakłada na firmy wprowadzające produkty kosmetyczne do obrotu.

Jest i druga ważna i dobra wiadomość dla osób interesujących się składami produktów kosmetycznych: Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) uruchomiło w IV kwartale 2021 roku liczącą około 30 000 substancji internetową bazę składników kosmetycznych COSMILE. To rzetelne, oparte na dowodach naukowych  źródło informacji o właściwościach i działaniu, a także bezpieczeństwie poszczególnych składników produktów kosmetycznych.

Bezpieczeństwu produktów kosmetycznych poświęcone było kolejne spotkanie zorganizowane w cyklu Nauka dla Urody przez Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Wykłady poświęcone bezpieczeństwu kosmetyków a także nowemu narzędziu - internetowej bazie składników produktów kosmetycznych COSMILE - wygłosili dr n. chem. Anna Oborska – dyrektor generalna i wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego oraz dr n. farm. Piotr Koziej – założyciel Instytutu Badań Kosmetyków Dr Koziej, Safety Assessor z wieloletnim doświadczeniem.

Kwestie bezpieczeństwa produktów kosmetycznych są kompleksowo regulowane Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku, dotyczącym produktów kosmetycznych.

Artykuł 3 tego rozporządzenia stanowi, że produkt kosmetyczny udostępniany na rynku powinien być bezpieczny dla zdrowia ludzi w normalnych lub dających się przewidzieć warunkach stosowania.

- Internet jest pełen niesprawdzonych informacji o składnikach produktów kosmetycznych, które nierzadko wprowadzają konsumentów w błąd, przyczyniając się do powstawania i upowszechniania szkodliwych mitów oraz, będących ich konsekwencją, obaw i lęków. Poszukując wiadomości, uważnie weryfikujmy źródła, z których korzystamy - mówi dr n. chem. Anna Oborska.

- Zgodnie z rozporządzeniem kosmetycznym, każdy produkt kosmetyczny przed wprowadzaniem na rynek podlega ocenie bezpieczeństwa, stanowiącej potwierdzenie, że według obecnego stanu wiedzy, jest bezpieczny dla konsumenta i nie zagraża jego zdrowiu - mówi dr n. farm. Piotr Koziej.

Ocena bezpieczeństwa, to wieloetapowy proces, uwzględniający m.in.: docelową grupę konsumentów, częstotliwość aplikacji danego produktu, obszar aplikacji. Ocena bezpieczeństwa to również konieczność przeprowadzenia badań, w tym toksykologicznych, składników stosowanych w danym produkcie kosmetycznym.

Do treści rozporządzenia 1223/2009 regularnie wprowadzane są zmiany związane z postępem nauki i pojawiającymi się nowymi informacjami, np. odnośnie bezpieczeństwa i toksykologii substancji stosowanych w kosmetykach.

Obok rozporządzenia. bardzo ważnym aktem prawnym regulującym zasady funkcjonowania produktów kosmetycznych w obrocie prawnym w Polsce jest krajowa ustawa o produktach kosmetycznych z dnia 4 października 2018 r. Ustawa określa obowiązki przedsiębiorców uczestniczących w produkcji, dystrybucji i sprzedaży kosmetyków, a także właściwość organów administracji publicznej odpowiedzialnych za nadzór nad działalnością podmiotów na rynku kosmetycznym.

- To tu – w ustawie o produktach kosmetycznych – przepisy krajowe dostosowują do treści rozporządzenia system nadzoru przestrzegania zasad dobrej praktyki produkcji m. in. w obrębie prawidłowości składu, oznakowania i dokumentacji, która potwierdzi bezpieczeństwo produktu = mówi dr Piotr Koziej.

Celem ustawy o produktach kosmetycznych jest zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa produktów kosmetycznych mogących wpływać na zdrowie konsumentów. 

Łącznie rozporządzenie i ustawa o produktach kosmetycznych to bardzo restrykcyjny system wymogów i obowiązków, które prawo nakłada na firmy wprowadzające produkty kosmetyczne do obrotu.

Jak w gąszczu chemicznych związków może odnaleźć się konsument? Z pomocą zainteresowanym przychodzi COSMILE.

COSMILE, to projekt, który od 2 lat skutecznie działa w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, a od października 2021 – także w Polsce. - Cieszę się, że konsument poszukujący rzetelnego źródła informacji o składnikach produktów kosmetycznych może skorzystać z bazy COSMILE - mówi dr Anna Oborska. - To encyklopedia składników kosmetycznych, której filarami są neutralność i źródła naukowe.

Dla konsumentów, dla których skład produktu jest ważną przesłanką wyboru kosmetyku, przydatnym rozwiązaniem jest aplikacja cosmile.app. To tu, wpisując wskazane na opakowaniu nazwy INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients), znajdą informację o składnikach i ich funkcji w produkcie.

- Co znajdzie użytkownik w bazie COSMILE? Rzetelną, opartą na wiedzy informację a także jej źródła literaturowe, w tym opinie SCCS. Czego nie znajdzie? Ocen, ani wskazań sugerujących wybór konkretnego produktu. Wierzymy, że najlepszą decyzję o wyborze kosmetyku podejmuje dobrze poinformowany konsument. Ale nie tylko konsumenci skorzystają na dostępności bazy COSMILE – uważa dr inż. Anna Oborska. - Do jej użytkowania zachęcamy także pracowników sklepów posiadających w swojej ofercie produkty kosmetyczne, kupców sieci handlowych, dostawców produktów, pracowników sieci handlowych odpowiedzialnych za produkcję kontraktową (private label), przedstawicieli administracji publicznej, dziennikarzy.

Baza COSMILE jest już dostępna pod adresem cosmile.app. Korzystanie z bazy jest proste - nie wymaga logowania ani zakładania konta. Nie wiążą się z nim także dla użytkowników żadne opłaty.

fot. unsplash.com
# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi