Na trendy wpływają również kwestie społeczne (m in. upodmiotowienie, ochrona swoich praw, szacunek) i tożsamościowe (wyrażanie siebie i swojego miejsca w społeczeństwie).
Andrew McDougall: Pandemia COVID-19 wpłynęła na świat na wiele różnych sposobów, a najważniejsze pytanie dotyczące zachowań konsumentów dotyczy tego, co będzie miało trwały efekt, a które zmiany zachowań są tylko tymczasowe? Patrząc na nasze trendy na rok 2021 (Channel Changers/ Beauty Eco-Lution/ Beautiful Mind/ Beauty [Re]Valued), można zauważyć jej wpływ na niektóre czynniki napędzające trendy (Technology/Surroundings/Wellbeing/Value). W wielu przypadkach zmiany, które już wcześniej były widoczne, w wyniku pandemii po prostu przyspieszyły.
W przypadku Technologii obserwujemy zmianę sposobu, w jaki ludzie odkrywają i kupują produkty. Sprzedaż detaliczna kosmetyków online wzrastała z roku na rok jeszcze przed pandemią, ale z powodu ograniczeń wprowadzonych w ciągu ostatniego roku, urosła jeszcze bardziej. W pewnym sensie był to jedyny sposób na interakcję ze światem beauty. Widzimy więc, że ludzie dokonują zakupów online bardziej z konieczności, ale widzimy także, że technologie takie jak AI i AR stają się bardziej użyteczne, ponieważ coraz częściej to na nich właśnie konsumenci polegają. Na przykład, chatboty są dostępne od lat na stronach, fanpage’ach FB czy Messengerze wielu marek, ale zaangażowanie z nimi jest obecnie znacznie większe.
Biorąc pod uwagę czynnik Otoczenie, ludzie zwracają coraz większą uwagę na wpływ, jaki wywierają na naszą planetę, dlatego obserwujemy zmianę w kierunku bardziej świadomych zakupów w branży beauty – w kierunku wybierania bardziej zrównoważonych, etycznych czy też lokalnych marek.
Dobre samopoczucie było dla ludzi bardzo ważnym czynnikiem podczas lockdownów i w czasie bezprecedensowego – stresującego i niepewnego okresu, który towarzyszy pandemii. Troska o siebie i swoje zdrowie psychiczne jest obecnie kluczowym tematem - zwiększonym oczywiście z powodu COVID-19. Ochrona (fizyczna i psychiczna) jest również wzmocniona poprzez zwiększony nacisk na kwestie bezpieczeństwa i higieny.
Wartość jest ważnym czynnikiem, który uległ zmianie w związku z wybuchem epidemii COVID-19, ponieważ konsumenci ponownie oceniają, co jest dla nich ważne i jakie produkty są dla nich niezbędne. Na niektórych rynkach na całym świecie obciążenia finansowe związane z pandemią mogą być ekstremalne, dlatego wartość stanie się kluczową kwestią, na której będą się koncentrować konsumenci w branży beauty. Nie tylko pod względem samych wydatków, ale także tego, jakie inne wartości określone produkty wnoszą w ich życie.
Wspaniałą cechą naszych trendów na rok 2021 w branży Beauty & Personal Care jest to, że opierają się one na 7 założeniach „Consumer Drivers”, które analizują obecne i przyszłe zachowania konsumentów. Trendy związane z otoczeniem i zrównoważonym rozwojem pojawiły się w głównym nurcie jeszcze przed pandemią COVID-19, więc będą kontynuowane i pozostaną z nami przez wiele kolejnych lat, ponieważ jest to szczególnie ważny temat. Podobnie trendy technologiczne pojawiały się i były obecne już wcześniej, więc zostały po prostu przyspieszone i dostosowane do obecnej sytuacji. Skupienie się na bezpieczeństwie i higienie jest jednym z tych, które nasiliły się ze względu na COVID-19 i które nadadzą nowy kierunek pojęciom związanym z urodą, takim choćby jak "Clean-Beauty", dając im większą jasność i lepsze zrozumienie (mniej skupiając się na negatywnym marketingu). Technologie bezdotykowe i haptyczne również znalazły nowy kierunek w świecie urody ze względu na konieczność zminimalizowanych lub kompletnie bezdotykowych kontaktów. Takie rozwiązania wydają się mieć teraz swoje momentum.
Konsumenci chcą produktów, które są bezpieczne, funkcjonalne i w miarę możliwości wyprodukowane w zrównoważony sposób. Doceniają kosmetyki, które są dla nich dobre i dbają o ich dobre samopoczucie. Oczekują przy tym dowodów ich skuteczności i bezpieczeństwa popartych naukowo. Ważne jest również, aby produkty i marki kosmetyczne były transparentne i autentyczne.