Męski make up - o co tyle hałasu?
Męski make up - o co tyle hałasu?

Makijaż dla mężczyzn stał się ostatnio tematem licznych dyskusji. Warto jednak wspomnieć, że zjawisko nie jest niczym nowym. Już w starożytnym Egipcie królowie i faraonowie zaczerniali oczy kohl (rodzaj eyelinera), aby odeprzeć złe duchy.

Szereg plemion indiańskich, używał farby do ciała, aby psychicznie przygotować się do wojny. Upiększanie mężczyzn pozostawało powszechne nawet do XVII wieku, kiedy to Anglicy poza perukami, często miewali upudrowane twarze, zarumienione policzki i  zabarwione na czerwono usta. W XX wieku malowanie było postrzegane jako domena kobiet.

David Bowie - zawsze poza schematemBuntownicy tacy jak Bowie, Prince czy Johnny Depp rzucili wyzwanie wszystkiemu, co wiedzieliśmy o dotyczasowym makijażu. Jeśli 40 lat temu angielscy glam rockerzy i punkowie wskazywali radykalną drogę samokreacji, to obecnie dotarliśmy właśnie do Full Male Beauty.

Dziś można dostać kosmetyki stworzone specjalnie z myślą o skórze panów. Jeden na pięciu mężczyzn potwierdza, że zdarza mu się korzystać z kosmetyków do makijażu - jak wynika z ankiety przeprowadzonej dla marki Wahl. Są to przede wszystkim milenialsi w wieku 25–34 lat, pośród których 39% twierdzi, że używa kosmetyków kolorowych regularnie. Oczekuje się, że do 2023 roku przychody z handlu kosmetykami dla mężczyzn, będą osiągać poziom 78,6 miliarda dolarów (59,5 miliarda funtów).

Zaś Euromonitor przewiduje, że rynek męskiego makijażu i pielęgnacji urody, będzie wart ponad 49 miliardów funtów w tym roku, co stanowi czterokrotny wzrost w porównaniu z tym, co wygenerował w 2015 r.

Przez dziesięciolecia stylizacja męska w Stanach Zjednoczonych była równoznaczna z dokładnym goleniem się bez skaleczeń, praktyką, która opierała się na zaledwie dwóch produktach: kremie do golenia i po goleniu. Była to domena gigantycznych marek, takich jak Gillette i Old Spice.

Niemęsko? Nie sądzę!Męska kosmetyczka zwiększa objętość

Dziś męski „naturalny” wygląd obejmuje średnio około 12 różnych produktów. Są to toniki, kremy nawilżające, mgiełki do twarzy, podkład, krem z filtrem, puder, dwa różne rodzaje korektorów, kredka do oczu, kredka do brwi i pomadka ochronna (lub błyszczyk) oraz tusz do rzęs. Dla coraz większej liczby mężczyzn “malowanie się” staje się normą. W programach takich jak Love Island UK lub Geordie Shore męska pielęgnacja twarzy oraz makijaż przestają być tabu.

Gwiazdy, takie jak Russell Brand, David Beckham i Mark Wright, przyznają, że używają make up w dążeniu do doskonałego wyglądu.

W 2017 roku ledwo skrywany chichot społeczny powitał ujawnienie informacji, że prezydent Francji - Emmanuel Macron wydał 26 000 euro na makijaż w ciągu zaledwie pierwszych trzech miesięcy urzędowania (!!!). Jednak zjawisko zdaje się być powszechne, w grudniu ubiegłego roku Washington Post zasugerował, że Donald Trump użył korektora Bronx Color. 

Czy sektor kosmetyczny reaguje na zmianę?

Czy aby na pewno makijaż męski to nadal tabu? Tom Ford wprowadził w zeszłym roku męski korektor  oraz żelu do brwi. Chanel oferuję również paletę do konturowania męskich twarzy, matowy balsam do ust i cztery odcienie kredki do brwi pod nową marką Boy De Chanel.

Kosmetyki męskie nadal stanowią mniej niż 1% światowego rynku kosmetycznego wartego 465 miliardów dolarów, chociaż 15% brytyjskich mężczyzn poniżej 45 roku życia kupiło artykuły do makijażu w 2016 roku.

Rynek się dopiero otwiera. Jeszcze kilka lat temu, Superdrug próbował w 2008 roku wypromować na rynku guyliner i męską mascarę, jednak wówczas oba produkty wycofano z powodu braku zainteresowania rynku.

MMUK to marka która próbuje, pokonać niepokój mężczyzn związany z makijażem już od 2012 roku. Sprzedawana pierwotnie wyłącznie przez sklep Asos, stała się największą marką kosmetyków męskich w Europie, z obrotem w wysokości 1 miliona funtów w 2018 roku i 60 produktami w portfolio. Na stronie marki przeczytać można: “Rozumiemy, jak ważne jest, aby współcześni mężczyźni codziennie wyglądali jak najlepiej! Dlatego z dumą oferujemy najszerszą i najlepszą w Wielkiej Brytanii gamę produktów do makijażu dla mężczyzn (...) Niezależnie od tego, czy szukasz odrobiny retuszu w postaci korektora dla mężczyzn, czy całkowicie świeżego i dopracowanego wyglądu z pomocą podkładu dla mężczyzn, z pewnością znajdziesz w naszym sklepie produkt odpowiedni dla siebie".

Kolorówka nie tylko dla gejów

W trakcie budowania swojej marki, założyciel - Delley przeprowadził szereg analiz z których wynika, że homoseksualni konsumenci stanowią zaledwie jedną czwartą jego bazy klientów. Poza nimi są to panowie po czterdziestce borykający się ze zmarszczkami, mężczyźni po trzydziestce, których niepokoją cienie pod oczami, klienci po dwudziestce, którzy wpisują się w nowoczesny styl życia w którym używanie produktów do make-upu staje się normą i ogromna liczba nastolatków próbujących poradzić sobie z trądzikiem.

Sukces MMUK wynika z doskonałych formuł, które różnią się od marek damskich. Męski makijaż musi być trwalszy, ponieważ jak wynika z obserwacji rynku, mężczyźni nie chcą trzymać produktów do robienia make upu w torbie czy też poprawiać wyglądu w łazience.

Jak mówi założyciel firmy, wielu klientów MMUK żąda, aby makijaż był dostarczony w zwykłym opakowaniu lub zaadresowany na kobiece nazwisko. Dowodzi to, że nadal żyjemy w świecie pełnym obaw przed uprzedzeniami. Formen - firma produkująca kosmetyki dla mężczyzn, założona w 2010 roku, używa jako swojego logo głowy jelenia z porożem. Ich płynny podkład ma czarne opakowanie z czaszką. Inne produkty mają ciężkie aluminiową bardzo męską oprawę, pomimo że zawierają kosmetyki kolorowe.

Kiedy ON zostaje twarzą Covergirl!Tymczasem w social media…

James Charles z północnej części stanu Nowy Jork w wieku 16 lat, opublikował swój pierwszy samouczek makijażu dla mężczyzn na YouTube. Charles zaprezentował jak wykonać złożone konturowanie twarzy za pomocą palety, czy jak poprawnie wykonać makijaż ciemno niebieskim cieniem do oczu, kosmetyki całkowicie zmieniają jego twarz.

W wieku 18 lat Charles zgromadził 8,5 miliona subskrybentów i został pierwszym mężczyzną, który był modelką marki CoverGirl.

W Wielkiej Brytanii najbardziej znanym vlogerem męskiej urody jest Gary Thompson, który prowadził dotychczas kampanie z L'Oréal oraz Superdrug. Na Instagramie można go odnaleźć jako @theplasticboy. Zaczął stosować kosmetyki z powodu niedoskonałości skóry. 

W mediach społecznościowych przybywa tutoriali o tym jak panowie mogą “dopracować swój wygląd”. Na Zachodzie internetowe gwiazdy makijażu takie jak Patrick Starrr (który w ostatnich tygodniach uruchomił swoją markę kosmetyczną One/Size), Manny Mua czy wspomniany już James Charles zdołały znaleźć akceptację i osiągnąć komercyjny sukces dzięki powiązaniom z dużymi markami. Jednocześnie zaobserwować można wzrastające dążenie indyjskich mężczyzn do lepszego wyglądu, a co za tym idzie wzrost zainteresowania makijażem, np. @TheFebruaryBoy czy @Siddharth93Barta.

Od zadbanego faceta w stronę męskiego piękna

Lifestylowi influencerzy w 2020, przestali odpowiadać zatem na pytanie po co mężczyznom makijaż. Ostatnie miesiące w social media koncentrują się na narracji skupionej na: "dlaczego, by nie spróbować?”

Jest jednak nadal spora różnica między męskimi kosmetykami, a szalonym make-upem rodem z RuPaul’s Drag Race. Pielęgnację 2.0 - tak mawiają panowie, to subtelny ewolucyjny krok od codziennego kremu nawilżającego, w kierunku podkreślenia męskiego piękna. To tylko opcja - można ją wybrać lub nie - według własnego uznania.

Stysio kocha makijaż!W Polsce tamat jeszcze raczkujący...

W Polsce męskie kosmetyki do makijażu to nadal spora nisza. Artykuły i tutoriale na ten temat znaleźć można na blogu Łukasza Biera czy vlogera Stysio (na zdjęciu obok).

Pomimo niesamowitego, radykalnego postępu, jaki dokonuje się w odniesieniu do nonkonformizmu płciowego, piękno wciąż jest mocno dyskusyjne w kontekści męskiego makijażu. Istnieje rodzaj społecznie uwarunkowanej męskości, która może wpływać na strach przed malowaniem się. Pielęgnacja skóry panów jest znacznie mniej stygmatyzowana niż korzystanie z palety braw. Czy nasi ojcowie, mężowie i chłopacy wybiorą się kiedyś na męski makijaż przed wieczornymi wyjściami?

Kiedyś rzadkością była wizyta u fryzjera przed ważną imprezą, dziś barberzy mają pełne ręce roboty.

Panowie powierzają im nie tylko włosy, ale też stylizację brody czy wąsów. Podobnie salony manicure - nikogo już nie dziwi widok mężczyzny w takich miejscach. Ba - niejednokrotnie doceniamy starania panów o piękne dłonie. Czy tak samo stanie się za kilka lat z podkładem, tuszem do rzęs czy kredką do oczu? Wszystko w naszych głowach i rękach firm kosmetycznych. Historia którą przyjedzie im opowiadać jest elementem nowej rewolucji na półkach sklepowych.

tekst: Jagoda Prętnicka, analityczka social mediów, jurorka konkursu Love Cosmetics Awards.

 

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager