Kolejny dobry rok firmy Bielenda

Kolejny dobry rok firmy Bielenda

Choć mijający rok określany jest w branży kosmetycznej często jako trudny i naznaczony niepewnością, to w przypadku firmy Bielenda Kosmetyki Naturalne bilans wypada bardzo pozytywnie.

Na tegoroczne sukcesy i wyniki znaczący wpływ ma konsekwentnie realizowana od wielu lat strategia.

W końcu cytując Senekę, „Gdy nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry”. I przeciwnie: gdy cel jest jasny, wówczas łatwiej podjąć wszelkie możliwe działania, które do niego przybliżają – nawet wbrew obiektywnym wyzwaniom.

Patrzeć kilka lat naprzód

Sukces pisany jest wizjonerom. Osobom potrafiącym spojrzeć na otaczającą rynkową rzeczywistość w szerszej perspektywie. Wyciągającym wnioski ze zmieniających się warunków. Czującym trendy. Stawiającym na inwestycje zamiast przeczekania. Proaktywnym w szukaniu szans, ale jednocześnie minimalizującym potencjalne ryzyka. Takie podejście ma istotne znaczenie w sektorze kosmetycznym, który w Polsce jest niezwykle konkurencyjny i rozdrobniony. Marek Bielenda, prezes i współwłaściciel spółki, od dawna podkreślał, że rynek wymaga konsolidacji. Organiczne wzrosty to jedno – i w nie od wielu lat Bielenda mocno inwestowała. Tu zawsze jednak w końcu pojawia się jakiś sufit. Kolejny ruch na zwiększanie rynkowych udziałów to akwizycje. Sukcesywnie zwiększane portfolio marek powinno odpowiadać na potrzeby różnych grup docelowych, ale jednocześnie dobrze spinać się jako całość pod wspólnym firmowym parasolem. Zmiany zachodzące na polskim rynku, ale też przykłady z rynków bardziej rozwiniętych, były argumentem, że konsolidacja to właściwy kierunek, który umacnia firmę i może znacząco zwiększać jej rynkowe udziały.

Personality of The Year

Dla Marka Bielendy cel to marzenie z terminem realizacji. Pod jego rządami firma przyłączała więc do siebie kolejne marki kosmetyczne. W 2019 roku nabyła od dynamicznie rosnącego startupu brand Body Boom, rozwijając z czasem ten projekt o kolejne sub-marki. Rok później wydarzeniem, które zelektryzowało branżę, było przyłączenie - przy wsparciu funduszu Innova Capital - dwóch dużych marek: Soraya i Dermika. Od lat Marek Bielenda postrzegany był na rynku jako wyjątkowo sprawny menadżer. Przy tym rynkowych rywali ujmuje swoją postawą, często powtarzając, że konkuruje się na półkach, ale prywatnie można się po prostu lubić i wzajemnie sobie kibicować. Jego zdaniem polscy producenci kosmetyków tworzą pozytywny i tętniący dobrą energią wizerunek branży na zewnątrz, wspólnie pracując nad stworzeniem pozytywnej marki polskich kosmetyków. Nic dziwnego, że w konkursie Love Cosmetics Awards, w wyniku bezpośredniego głosowania przedstawicieli branży, prezes firmy Bielenda zdobył najwięcej głosów i tytuł Personality of The Year (Osobowość Roku). Jedna z głosujących osób przy jego nazwisku dopisała: „Marek, łowca marek”.; -)

House of Beauty Brands

House of Beauty Brands - to określenie najlepiej wyraża obecny charakter firmy Bielenda. Firma dysponuje dziś szerokim portfolio marek i produktów, dzięki czemu dociera do różnych grup konsumentów - od młodych i poszukujących ciekawych, niestandardowych kosmetyków, po grupę stawiającą na konkretne efekty pielęgnacji.

  • Bielenda to jedna z najpopularniejszych polskich marek kosmetycznych. Już od ponad 30 lat tworzy naturalne kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów dla kobiet w każdym wieku.
  • Dermika to marka kosmetyków luksusowych, które łączą najnowszą wiedzę ekspertów kosmetologii, zaawansowane technologie oraz naturalne esencje z roślin.
  • Soraya to marka kosmetyków roślinnych, które cechuje wysoka jakość i rozsądna cena. Proponuje skuteczną pielęgnację skóry, dopasowaną do jej różnych rodzajów.
  • BodyBoom, FaceBoom i BabyBoom to marki kosmetyczne skierowane do młodych konsumentek oraz tworzone z myślą o pielęgnacji skóry dzieci. Wyróżniają się naturalnymi, prostymi składami i skutecznym działaniem.
  • Bielenda Professional to wiodąca marka kosmetyków profesjonalnych w Polsce. Jest ceniona przez kosmetologów i ekspertów pielęgnacji, którzy wykorzystują jej w produkty w najlepszych gabinetach, klinikach i SPA.
  • Bielenda Professional Supremelab to marka kosmetyków o rodowodzie profesjonalnym, czerpiąca z formuł zabiegowych Bielenda Professional - obecna w gabinetach, a także w sprzedaży detalicznej.

Firma na rynku znana jest z tego, że wyjątkowo aktywnie i sprawnie prowadzi działania marketingowe, dbając, by były one adekwatne do profilu każdego brandu. Stawia zarówno na siłę mediów społecznościowych, jak media tradycyjne – pisma kobiece, kampanie telewizyjne, outdoor. To jednak właśnie aktywności podejmowane w internecie, m. in. wyłanianie młodej ambasadorki marki Bielenda w social mediach, współpraca z influencerkami, kampanie digitalowe sprawiają, że marka uniknęła ryzyka zestarzenia się. Dziś w naturalny sposób może dywersyfikować ofertę i komunikację do różnych grup wiekowych swoich konsumentek.

Marki należące do grupy Bielenda każdego roku wypuszczają na rynek sporo nowości. Każda jest mocno osadzona w trendach. Te jak wiadomo mają mocny wpływ na obraz całego rynku i stymulują jego rozwój. Bielenda szybko reaguje na trendy globalne, adaptując je w atrakcyjny sposób do polskiego rynku. Dotyczy to zarówno trendów stricte kosmetycznych, związanych, np. z popularnością kosmetyków wegańskich, inspirowanych pielęgnacją azjatycką czy bazujących na pożądanych składnikach, jak też trendów społecznych mocno przenikających do branży beauty, np. dotyczących ciałopozytywności czy inkluzywnego piękna. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Bielenda Official (@bielenda)

Co warte podkreślenia, wszystkie kosmetyki produkowane są w Polsce, a ich formuły powstają we własnym laboratorium naukowo-badawczym firmy. Krajowy rynek to tylko część dystrybucji – produkty eksportowane są też do prawie 60 krajów na całym świecie.

Wysoko w rankingach

Wszystko to pracuje na rynkową pozycję firmy. W tegorocznym rankingu najcenniejszych polskich marek „Rzeczpospolitej” Bielenda zajęła wysokie trzecie miejsce wśród firm kosmetycznych, a gdyby zsumować wartość wszystkich jej marek ta pozycja byłaby jeszcze wyższa! Dodatkowo, w badaniu PMR analizującym polski rynek kosmetyków naturalnych (2021) to właśnie Bielenda okazała się najbardziej popularną marką wśród respondentów, szczególnie wśród kobiet i konsumentów poniżej 35 roku życia. Bielenda i Soraya znalazły się także w TOP 200 najlepszych polskich marek w badaniu miesięcznika „Forbes”. Firma zdobywała również sporo nagród w konkursach – zarówno za konkretne kosmetyki z portfolio firmy, jak też wyróżnienia korporacyjne. W Vogue Polska Beauty Awards została nagrodzona w tym roku tytułem Polskiej Marki Roku.

Silne marki odporniejsze na kryzysy

Ostatnie dwa lata mocno naznaczyła pandemia Covid. Sytuacja wymagała zdecydowanie elastycznego podejścia do zmieniających się warunków. Ale wymagała też odwagi, by mimo niesprzyjających okoliczności robić swoje: nie wstrzymywać wdrożeń, usprawniać dystrybucję, wzmacniać e-commerce. Bycie „agile” jest ważne, by szybko i skutecznie podejmować działania wobec niespodziewanych zdarzeń. Równie ważne jest jednak, by nie odpuszczać celów długoterminowych, bo przecież żaden kryzys nie trwa wiecznie. Celem firmy Bielenda jest być firmą przyszłości. Nie bez przyczyny więc mocno stawia ona na digital – e-commerce, media społecznościowe, współpracę z influencerami i technologie przyszłości. To właśnie z myślą o młodym pokoleniu jest też jednym z liderów wdrażania eko-rozwiązań we wszystkich obszarach działalności - od pozyskiwania składników, przez opakowania, po dystrybucję.

# Raporty tematyczne
loki joanna