Fenomen ostatnich lat - kosmetyczne kalendarze adwentowe
Fenomen ostatnich lat - kosmetyczne kalendarze adwentowe

Dla producentów i detalistów stały się kategorią kosmetyczną – sezonową, ale jednak. Dla polujących na nie konsumentek – wyzwaniem, w którym emocje liczą się bardziej niż racjonalność.

Kalendarze adwentowe to prawdziwy fenomen ostatnich lat.

Temat ten na portalu gazeta.pl poruszyła Paulina Dudek, opisując historię i teraźniejszość kalendarzy adwentowych. Przez lata kalendarze adresowane były do dzieci. Skrywały więc łakocie, co miało przyjemnie wprowadzać w klimat świąt, ale też tłumaczyć małym ludziom abstrakcyjny dla nich upływ czasu. Kalendarze wpisywały się u swoich początków w religijny wymiar tego czasu. Okienka układały się najczęściej w opowieść o Narodzeniu Pańskim. W ostatnich dziesięcioleciach Dzieciątko i Maryję coraz częściej wypierały jednak obrazki Mikołaja z workiem prezentów, reniferów i udekorowanych choinek.

Święta w ogóle mocno nam się skomercjalizowały. Czas oczekiwania na Boże Narodzenie zamienił się raczej w czas gorączkowego kupowania. Kalendarz adwentowy okazał się strzałem w dziesiątkę, by kategorię prezentów świątecznych wydłużyć sprzedażowo i twórczo rozwinąć. Także poprzez zaadresowanie do nowych grup odbiorców.

Branża beauty weszła mocno w kalendarze

Dziś to właśnie kosmetyki są kolejną branżą, która mocno rozpropagowała kalendarze. Trend mocno rozwinął się dzięki mediom społecznościowym. Na Instagramie wejście w adwent podkreśla przede wszystkim unboxing kalendarzy. Dzień po dniu. Niektóre relacje przeszły już do historii. Na przykład pachnąca świeczka Nivea;-)


Odliczanie zaczyna się zaraz po wakacjach

Coraz częściej temat świąt zaczyna żyć na wiele miesięcy przed dniem zero. Niektórych to zżyma, ale nie oni są adresatami tych wczesnych bożonarodzeniowych komunikatów. Fanki kalendarzy świętami mogą żyć już od września. Najważniejsze, by stać się posiadaczką tego wymarzonego! Emocje podkręca dodatkowo aura niepewności, sugestie, że oferta jest wyjątkowa, limitowana i dla wszystkich na pewno nie wystarczy. Uruchamia się w ten sposób w konsumencie instynkt łowcy, który z werwą rusza na polowanie. Paulina Dudek pisze: „Pierwsze kalendarze adwentowe pojawiają się w sklepach internetowych już w sierpniu. Marki uruchamiają listy oczekujących i do zapisanych osób wysyłają powiadomienia o starcie sprzedaży, na którą zwykle trzeba czekać do listopada. I to wcale nie gwarantuje zakupu. Napięcie rośnie, stres i oczekiwania również. Tym bardziej że konta influencerek zapełniają się filmikami z "unboxingami" (otwieraniem kalendarzy przed kamerą), w których podliczana jest wartość i oceniana wyjątkowość pudełek. Nie przypadkiem kalendarze adwentowe to zwykle produkt limitowany – te najatrakcyjniejsze dosłownie trzeba upolować i na tym zdaniem klientów polega cała zabawa. Cena często nie gra roli.”

Według artykułu z brytyjskiego "Vogue’a" z 2018 roku po stworzeniu i sprzedaży własnych kalendarzy adwentowych firmy z sektora dbania o urodę odnotowały w Wielkiej Brytanii wzrost sprzedaży o 15 do 20 proc. Do tego doszła jeszcze większa rozpoznawalność marki, co również ma niebagatelne znacznie. Kalendarz więc stał się swoistym narzędziem marketingowym.

Początek boomu na adwentowe kalendarze z sektora beauty eksperci określają dość precyzyjnie. Twierdzą, że wszystko zaczęło się w 2014 roku, gdy luksusowy londyński dom towarowy Liberty, chcąc uczcić otwarcie salonu piękności Liberty Hall Beauty, wypuścił 20 tys. sztuk swojego pierwszego tego typu produktu. By za 149 funtów nabyć pudełko pełne nie czekoladek, lecz kosmetyków – wartych 420 funtów – 400 londyńczyków od 6 rano ustawiło się w kolejce. Całość rozeszła się w tydzień, pół na pół w sieci i w realu, co uczyniło z kalendarza Liberty najbardziej udany produkt w historii jego sprzedaży. Marki dostały sygnał, że kalendarze adwentowe to coś, czego klienci po prostu pragną.

Muszę to mieć!

W Polsce również widzimy na nie prawdziwy szał. Chwilowa moda? Nie sądzę! Zbyt dobrze się przyjęło, by miało zaraz zniknąć. Tu rządzą emocje. Najpierw polowania na super okazję: wyszukiwania ofert, porównywania ich, zapisów na te najbardziej pożądane, walki o finalny zakup - nierzadko w środku nocy, by zdążyć przed innymi. Jak widać nie zmieniliśmy się przesadnie od naszych pradziadków polujących na mamuta;-)

Jeśli zakup będzie zwieńczony sukcesem, to potem mamy emocje dziecka cieszącego się z otwierania prezentu. W optymalnej wersji mamy tu wyrzut hormonów szczęścia. Inna sprawa, że przy tak zaostrzającej się konkurencji przed producentami trudne zadanie, by kalendarz naprawdę uszczęśliwał. Bo znamy również dobrze mechanizm, że dla części osób trawa gdzieś indziej jest zawsze bardziej zielona czy trawestując to powiedzenie - cudza choinka ładniejsza. Może więc okazać się, że przy tak dużej już skali konkurencyjności tej kategorii, zamiast euforii pojawi się rozczarowanie. Na szczęście dla producentów, o ile kalendarz nie jest kompletną klapą, to klienci są wyrozumiali i znajdują praktyczne rozwiązania. Zaczynają wymieniać się na kalendarze lub sprzedawać ich zawartość. Rynek transakcyjny minisów kwitnie w tym okresie...

Na pewno więc z perspektywy firmy przygotowującej kalendarze zarówno ich estetyka, jak też „wsad” muszą być bardzo dobrze przemyślane. Nie bez znaczenia jest również termin, kiedy po raz pierwszy komunikuje się tę nowość, a potem podbijanie piłeczki, by tylko zwiększać zainteresowanie. Tymczasem na Instagramie można oglądać unboxingi Anno Domini 2021, by przygotowywać się już do kolejnej edycji. To etap wsłuchiwania się w głos odbiorców. Zaręczam! Jest bardzo ciekawie;-)

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager