... z jednej strony długo oczekiwany, z drugiej natomiast – budził nieco kontrowersji. Termin targów był kilkukrotnie przekładany. Ostatecznie Cosmoprof odbył się niedługo po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, w czasie lockdownu w Chinach, ramadanu dla muzułmanów, a dla nas (choć to na pewno mniej istotne) podczas długiego weekendu majowego. Mimo słabszej frekwencji niż w ubiegłych latach czuliśmy wyraźnie energię miejsca i wydarzenia.
…przede wszystkim ich liczebność – byliśmy drugą po Korei Południowej delegacją pod tym względem. Polskich firm w Bolonii wystawiało się w tym roku blisko 200. 80 z nich to nasze firmy członkowskie, z czego jesteśmy szalenie dumni. Czujemy trochę niedosyt, że nie zostało to odpowiednio „oprawione” przez organizatorów i podkreślone np. obecnością najważniejszych gości targów.
Druga sprawa to różnorodność. Wśród stoisk można było spotkać nie tylko weteranów branży kosmetycznej w Polsce i stałych bywalców imprez targowych, lecz także debiutantów – młode firmy goszczące w Bolonii po raz pierwszy. Firmy znad Wisły wystawiały się naprawdę w każdym pawilonie! Byliśmy widoczni!
… ma szanse nadal rosnąć, choć czy tak przewidywalnie, stabilnie, jak dotąd – trudno powiedzieć. Nie wiadomo, jak na ogólny wynik wpłynie ograniczony handel z krajami położonymi na wschód od polskiej granicy. Tej ostrożności w prognozowaniu nauczyła nas pandemia. Obecnie w Europie przerabiamy tę lekcję po raz drugi.
Dane za 2020 r. pokazały wzrost na poziomie 5% rok do roku. W tym samym okresie kraje tzw. wielkiej piątki odnotowały dwucyfrowe eksportowe straty (Hiszpania -19%, Włochy i Francja – 17%). To mówi wiele. Zaimpregnowaliśmy się w jakimś stopniu na trudności.
…projekty prowadzone w kraju i poza jego granicami. Od kilku miesięcy w związku działa robocza grupa eksportowa – to z nią wypracowujemy kierunki działań, plany, konsultujemy dokumenty i propozycje udziału w wydarzeniach. To dla nas ważne gremium w rozmowach z administracją rządową i operatorami programów wspierających eksport. Jeśli z tej strony będzie wola, by Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego nadal wspierał ekspertyzą wydarzenia eksportowe, najpewniej będziemy na to zapotrzebowanie odpowiadać – tak jak robimy to od ponad 10 lat. A już niedługo rozpoczniemy prace nad założeniami do kolejnej krajowej perspektywy wsparcia działań eksportowych.