Blanka Chmurzyńska-Brown o Cosmoprof 2022 i eksporcie kosmetyków

Blanka Chmurzyńska-Brown o Cosmoprof 2022 i eksporcie kosmetyków

Na pytania Wirtualnych Kosmetyków odpowiada Blanka-Chmurzyńska Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Powrót do stacjonarnej formuły Cosmoprof był…

... z jednej strony długo oczekiwany, z drugiej natomiast – budził nieco kontrowersji. Termin targów był kilkukrotnie przekładany. Ostatecznie Cosmoprof odbył się niedługo po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, w czasie lockdownu w Chinach, ramadanu dla muzułmanów, a dla nas (choć to na pewno mniej istotne) podczas długiego weekendu majowego. Mimo słabszej frekwencji niż w ubiegłych latach czuliśmy wyraźnie energię miejsca i wydarzenia.

Jedno jest pewne, targi stacjonarne to absolutny must dla sektora kosmetycznego. Spotkania twarzą w twarz to najlepszy sposób prezentacji swoich produktów. Jeśli ktoś sądził, że niebawem przeniesiemy się do „e-strefy targowej” czy w metaverse kosmetyczny – jest w błędzie. Nadal potrzebujemy dotknąć, powąchać, zobaczyć...

Siłą polskich firm na targach w Bolonii okazała się…

…przede wszystkim ich liczebność – byliśmy drugą po Korei Południowej delegacją pod tym względem. Polskich firm w Bolonii wystawiało się w tym roku blisko 200. 80 z nich to nasze firmy członkowskie, z czego jesteśmy szalenie dumni. Czujemy trochę niedosyt, że nie zostało to odpowiednio „oprawione” przez organizatorów i podkreślone np. obecnością najważniejszych gości targów.

Druga sprawa to różnorodność. Wśród stoisk można było spotkać nie tylko weteranów branży kosmetycznej w Polsce i stałych bywalców imprez targowych, lecz także debiutantów – młode firmy goszczące w Bolonii po raz pierwszy. Firmy znad Wisły wystawiały się naprawdę w każdym pawilonie! Byliśmy widoczni!

Polski eksport kosmetyków w kolejnych latach…

… ma szanse nadal rosnąć, choć czy tak przewidywalnie, stabilnie, jak dotąd – trudno powiedzieć. Nie wiadomo, jak na ogólny wynik wpłynie ograniczony handel z krajami położonymi na wschód od polskiej granicy. Tej ostrożności w prognozowaniu nauczyła nas pandemia. Obecnie w Europie przerabiamy tę lekcję po raz drugi.

Dane za 2020 r. pokazały wzrost na poziomie 5% rok do roku. W tym samym okresie kraje tzw. wielkiej piątki odnotowały dwucyfrowe eksportowe straty (Hiszpania -19%, Włochy i Francja – 17%). To mówi wiele. Zaimpregnowaliśmy się w jakimś stopniu na trudności.

Po rozmowach – także tych targowych – widzimy, że polskie firmy mają pomysł na to, jak omijać trudności w łańcuchach dostaw surowców i opakowań, jak organizować produkcję bardziej lokalnie i działać w modelu nearshore. Zobaczymy, jakie efekty to przyniesie.

Nasza organizacja będzie wspierać działania polskich marek na rynkach zagranicznych poprzez…

…projekty prowadzone w kraju i poza jego granicami. Od kilku miesięcy w związku działa robocza grupa eksportowa – to z nią wypracowujemy kierunki działań, plany, konsultujemy dokumenty i propozycje udziału w wydarzeniach. To dla nas ważne gremium w rozmowach z administracją rządową i operatorami programów wspierających eksport. Jeśli z tej strony będzie wola, by Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego nadal wspierał ekspertyzą wydarzenia eksportowe, najpewniej będziemy na to zapotrzebowanie odpowiadać – tak jak robimy to od ponad 10 lat. A już niedługo rozpoczniemy prace nad założeniami do kolejnej krajowej perspektywy wsparcia działań eksportowych. 

# Eksport
 reklama