Polski eksport nie wykorzystuje potencjału sprzedaży przez internet
Polski eksport nie wykorzystuje potencjału sprzedaży przez internet

Zdaniem europejskiego Amazona polscy eksporterzy nie doceniają potencjału e-commerce.

Polskie firmy eksportują na potęgę, ale stawiając raczej na tradycyjne relacje i tradycyjne kanały offline. E-commerce to dla polskiej firmy najczęściej sklep firmowy we własnej domenie, gdzie spoza Polski raczej mało kto zagląda. Ograniczenie sprzedaży on-line w skali lokalnej to poruszanie to spore ograniczenie, zważyswszy, że wartość polskiego e-commerce szacowana jest na 10 mld euro. Cały europejski rynku online to wartość około 600 mld euro. Brak obecności na wiodących platformach sprzedażowych to zatem wykluczenie cyfrowe na własne życzenie.

Amazon w Europie - ogromny potencjał

Europejski Amazon notuje około 295 milionów wizyt miesięcznie i obejmuje 5 głównych rynków - Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Włochy i Hiszpanię. Niemcy (Amazon.de) i Wielka Brytania (Amazon.co.uk) to największe rynki - odpowiednio 124 mln i 91 mln odwiedzin miesięcznie. Pozostałe trzy - Francja (Amazon.fr), Włochy (Amazon.it) i Hiszpania (Amazon.es) - generują łącznie około 79 mln wizyt.

Dla porównania szacuje się, że Amazon.com - amerykańska platforma Amazona - generuje 444 miliony odwiedzin miesięcznie. Na podstawie tych danych widać, że Amazon w Europie to obecnie około dwóch trzecich wielkości Amazon w USA.

Jednak z populacją ponad 700 milionów ludzi i mniejszą konkurencją niż w USA, potencjał wzrostu w Europie dla sprzedawców Amazon jest ogromny.

P-beauty rośnie

W 2016 r. polski rynek kosmetyczny był wart około 16 mld zł. Natomiast prognoza na 2021 r to 20 mld zł. Polski rynek rośnie najszybciej spośród krajów europejskich i zajmuje tam prominentne 6 miejsce. Eksport na Zachód radzi sobie coraz lepiej, a polskie firmy bardzo aktywnie zwiększają udziały i sprzedaż do Unii. Pomimo bardzo dużej konkurencji udziały polskich firm kosmetycznych rosną dynamicznie. Rodzime produkty są doceniane i coraz bardziej atrakcyjne w oczach zachodnich konsumentów. Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Polskie marki kosmetyczne mają ogromny potencjał do wykorzystania. Pomimo iż, produkty polskich marek są dostępne na Amazon, przez pośredników i dystrybutorów, to jednak same marki nie są tam aktywnie obecne. Marki nie kontrolują kart produktowych, nie mają wiedzy kto sprzedaje ich produkty i w jakich cenach.

Kosmetyki na Amazon UK - prognoza: ponad 1 mld zł w 2019

Cała kategoria Beauty rośnie od 30% r/r (makijaż) do nawet 60% r/r (kosmetyki do pielęgnacji skóry), średni wzrost r/r to 26%. Wartość całej kategorii szacujemy na 264 mln funtów. Hair Care, Skin Care, Bath&Body odpowiadają za 70% sprzedaży. W kategoriach jest duże rozproszenie marek. Kategoria Beauty nie jest opanowana przez dużych graczy. Podczas analizy Top 100 najlepszych produktów w kategoriach, zidentyfikowaliśmy blisko 1600 marek.

Większość kategorii charakteryzuje się stosunkowo niską koncentracją. Kategorie są konkurencyjne, bez zdecydowanych liderów. Każda marka może zaistnieć na wirtualnej półce.

Duzi, europejscy producenci nie mają znaczących udziałów w kategorii, dominują mniejsze marki. Część dostępna jest tylko w kanale online.

Amazon to nie tylko platforma sprzedażowa, ale ekosystem do marketingu i komunikacji z klientem, który marka powinna wykorzystać do swojego rozwoju, prezentacji produktów i zarządzania komunikacją. Firmy, które chcą docierać do klientów w Europie, powinny więc mieć strategii sprzedaży w tym kanale. Amazon wpływa bowiem mocno również na sukces w kanałach offline.

# Newsy handel
 reklama