Czy innowacje są motorem rozwoju rynku kosmetycznego?
Czy innowacje są motorem rozwoju rynku kosmetycznego?

W tym tygodniu ukazał się obszerny raport w dzienniku „Rzeczpospolita” autorstwa Anity Błaszczak na temat kosmetycznych innowacji.

W artykułach poświęconych temu zagadnieniu pojawiło się sporo interesujących opinii, liczb i  wartościowe spojrzenie na temat zarówno z perspektywy globalnych koncernów, jak też rodzimych producentów.

Prym w innowacjach wiedzie L'Oréal. 

Innowacje i nauka są podstawą strategii L'Oréal i niewątpliwie źródłem naszego sukcesu – twierdzi Donata Wolińska, wiceprezes ds. marketingu firmy na Polskę i kraje bałtyckie. W ubiegłym roku koncern odpowiadał za prawie 40 proc. wydatków europejskiej branży kosmetycznej na badania i rozwój, inwestując w nie 914 mln euro, czyli 3,4 proc. swoich przychodów ze sprzedaży. Efektem badań było 505 zgłoszonych w 2018 r. wniosków patentowych (rok wcześniej – 498).

Na pytanie o główny powód innowacji eksperci i firmy kosmetyczne wskazują na konsumentów i ich oczekiwania.

Firmy jedynie odpowiadają na stale zmieniające się potrzeby rynku, na którym plan działania wyraźnie dyktują konsumenci, nawet jeśli nie zawsze to widać w komunikacji producentów – twierdzi Povilas Sugintas, ekspert firmy badawczej Euromonitor.

Nowe, ale czy innowacyjne?

Polskie firmy w ostatnim roku zaoferowały aż 1600 nowych produktów w samych tylko kategoriach pielęgnacji twarzy i makijażu. W marketingowej komunikacji słowo „innowacyjny” często towarzyszy nowościom (grozi to niestety dewaluacją tego pojęcia). W ostatnich czterech latach polskie firmy kosmetyczne zgłosiły w Urzędzie Patentowym RP 30 wynalazków i uzyskały 17 patentów – tak to wygląda w liczbach bezwzględnych...

W opinii Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, rzeczywiście trendy konsumenckie wpływają na to, co nowego pojawia się na półkach. W UE nie można jednak pominąć wpływu regulacji, które choć w pewnych obszarach mogą wzmóc innowacyjność branży, chyba częściej jednak ją hamują, szczególnie jeśli są to zmiany w przepisach dotyczących składników.

To prawda - przepisy w Azji są dużo bardziej liberalne niż w Unii Europejskiej, zatem nieuchronnie wpływa to negatywnie konkurencyjność firm europejskich wobec koreańskich producentów (choć moja prywatna opinia jest taka, że w K-Beauty wielkie znaczenie ma sam PR, który mocno podkręcił aspekt innowacyjności).

W moim przekonaniu polskie firmy szybko adaptują zaawansowane technologiczne rozwiązania i nowatorskie składniki, i nie dotyczy to wyłącznie marek premium, ale też segmentu masstige czy wręcz masowego. Nowatorskie rozwiązania dbające o właściwy mikrobiom skóry czy chroniące ją przed szkodliwym wpływem światła niebieskiego można znaleźć w ofercie polskich producentów w kosmetykach cenowo dostępnych dla przeciętnego Polaka.

Zdaniem Jarosława Cybulskiego, współwłaściciela i prezesa spółki Janda, to właśnie polscy producenci wiodą prym w konkurencji na nowości. Po części z przymusu, bo nie mogą sobie pozwolić na tak duże wsparcie reklamowe swoich produktów jak międzynarodowe koncerny. Przyciągają więc uwagę konsumentów (i blogerek) nowościami, tym bardziej że mniejszej firmie ze względów logistycznych łatwiej jest je wprowadzić na rynek.

W artykule o tym, ile lub jaką część przychodów, na badania i rozwój, wydają polskie firmy kosmetyczne, a także uzyskanych patentach i zgłoszeniach patentowych mówili: Henryk Orfinger (prezes Dr Irena Eris), Magda Burgiel (Oceanic) i Karina Kozerska (Eveline Cosmetics).

Na pewno kierunek inwestycji w innowacje będzie rozwijany, szczególnie przez rynkową ekstraklasę. To też konieczność przy rozwijaniu eksportu, jeśli polskie kosmetyki mają na światowych rynkach rzeczywiście konkurować jakością a nie ceną. Czekamy na kolejny globalny hit, taki jakim były „oddychające” lakiery Inglota, które zdobyły tą innowacją olbrzymią popularność marki i produktów wśród muzułmanek.

Polecamy również:

Joanna Łodygowska, Szef Działu Komunikacji Laboratorium Kosmetyczne DR IRENA ERIS: Nauka jest w naszym DNA
Anna Rolf-Smuniewska, marketing manager ds. Rynku Tradycyjnego i Innowacji Produktowych OCEANIC: Coraz częściej to konsument samodzielnie znajduje w produkcie te cechy, które uważa w nim za innowacyjne
Magdalena Koćwin, brand manager BIELENDA Kosmetyki Naturalne: czasem coś, co miało być tylko niszową ciekawostką, staje się nagle rynkowym bestsellerem
Magdalena Dubas, kierownik działu mediów i komunikacji JANDA: Wsłuchujemy się w potrzeby konsumenta i staramy się nadążyć za zmieniającą rzeczywistością
Karina Kozerska, dyrektor marketingu EVELINE COSMETICS: Szybkie reagowanie na trendy jest motorem sukcesów

fot. Pixabay

# Raporty tematyczne

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego