Wyjątkowy jubileusz - Kosmetyczni.pl skończyli 20 lat
Wyjątkowy jubileusz - Kosmetyczni.pl skończyli 20 lat

5 września br. do Józefowa pod Warszawą na zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego zawitało ponad 270 gości z firm kosmetycznych, instytucji państwowych i unijnych oraz zaprzyjaźnionych organizacji, by świętować 20 urodziny największej nad Wisłą organizacji kosmetycznej.

Był czas na wspomnienia, ale przede wszystkim na rzetelny przegląd bieżących projektów, a nawet dalekowzroczne spojrzenie w przyszłość branży.

Wanda StypułkowskaJubileusz Kosmetycznych.pl otworzyła prezeska Wanda Stypułkowska i Henryk Orfinger, jeden z założycieli organizacji. - Byłem, jestem i będę marzycielem – tak mówił o sobie wieloletni lider związku. To właśnie z jego marzenia i marzenia 14 innych firm 20 lat temu powstał Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, który wraz z dołączaniem kolejnych przedsiębiorstw rozwija się i umacnia swoją pozycję. Właśnie społeczność – różnorodna, a zarazem potrafiąca wskazać wspólne cele i działać ramię w ramię dla ich osiągnięcia – jest dzisiaj największą siłą organizacji, co podkreślała europosłanka Elżbieta Łukacijewska w nagraniu skierowanym specjalnie do uczestników konferencji. Mówiła o tym także dyrektorka generalna Kosmetycznych.pl, Blanka Chmurzyńska-Brown, wskazując dlaczego dla organizacji, liczącej dziś ponad 240 firm członkowskich, jest to tak ważne: - Na początku naszej drogi pracowaliśmy nad 1 aktem prawnym. Dziś pracujemy symultanicznie nad ok. setką dokumentów, strategii, polityk. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie zrobić to tak, by branża kosmetyczna zyskała na nich jak najwięcej.

Dobra energia jest w nas

Od pierwszych chwil spotkania czuć było dobrą energię, bo przecież ostatnia tak duża konferencja, gromadząca firmy członkowskie, odbyła się w zupełnie innej rzeczywistości. - Świętujemy 20-lecie istnienia związku w absolutnie wyjątkowym momencie politycznym, społecznym, ekonomicznym. W cieniu COVID-u, wojny i kryzysu gospodarczego i ostatnio także katastrofy ekologicznej. Gdy ponad 2 lata temu widzieliśmy się po raz ostatni w szerokim gronie, świat wyglądał i działał zupełnie inaczej. Wydawało nam się, że wiemy, czego należy się spodziewać. Teraz wiemy, że mieliśmy rację: tylko nam się wydawało – mówiła prezeska związku, Wanda Stypułkowska.

Gdzie jesteśmy jako branża obecnie?

Tak najlepiej można podsumować wszystkie bloki tematyczne konferencji. Od rana do późnego popołudnia dyskusja toczyła się wokół 3 głównych wątków.

W pierwszym panelu moderator i zaproszeni goście diagnozowali, jak ewoluował sektor przez ostatnie 20 lat. Wiele czasu poświęcono dyskusji nad wyzwaniami, z którymi firmy mierzyły się na początku istnienia organizacji. Małgorzata Wenerska-Craps, radca minister i szefowa Wydziału Ekonomiczno-Handlowego w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej,  podkreślała jednak, że dyplomaci będą zabiegać w Brukseli, by nowe legislacje dla przemysłu kosmetycznego nie były legislacjami absurdalnymi. Należy jednak liczyć się z tym, że jeżeli projekt rewizji rozporządzenia kosmetycznego ukaże się do końca 2022 roku, w instytucjach unijnych będzie ogromna presja, by zakończyć prace jeszcze w tej kadencji. A to oznacza dla branży kosmetycznej, że czasu na negocjacje będzie niewiele. Budujący był jednak fakt, że wszystkie firmy, biorące udział w tym panelu – zarówno małe, jak i średnie czy duże – zadeklarowały gotowość do działania. - Braliśmy przecież udział we wszystkich etapach prac  legislacyjnych, a w konsultacjach celowanych uczestniczyła największa liczba polskich MŚP – członków związku. Stąd to właśnie my, Kosmetyczni.pl, mamy mandat do mówienia o wpływie projektowanych zmian na polskich sektor – podsumowywała Blanka Chmurzyńska-Brown.

W panelu drugim królował wątek niezbędności kosmetyków (ang. essentiality), który w debacie publicznej pojawił się za sprawą Komisji Europejskiej i budzi wiele kontrowersji w branży. Atutem tej części spotkania była  możliwość zadania bezpośredniego pytania przedstawicielowi Komisji, Hansowi Ingelsowi z Dyrekcji Generalnej. Skorzystali z niej zarówno paneliści, jak i uczestnicy konferencji. Ważny głos w dyskusji zabrał też dyrektor generalny Cosmetics Europe, John Chave, prezentując wyniki paneuropejskiego badania postrzegania kosmetyków przez konsumentów w codziennym życiu. John Chave podczas debaty przypomniał także o tym, że osią dyskusji o kosmetykach powinny być przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa. Rozmowy w tej części spotkania wykraczały jednak poza aspekty regulacyjne dzięki obecności europosłanki Janiny Ochojskiej, która opowiadała o niezbędności z perspektywy niesienia pomocy humanitarnej. Prof. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, przygotował wystąpienie poświęcone sposobom opowiadania i rozumienia tematu bezpieczeństwa i niezbędności. Natomiast Agnieszka Gościniewicz, podopieczna Fundacji Piękniejsze Życie, pacjentka onkologiczna, przywołała perspektywę kobiet zmagających się z rakiem  oceniając niezbędność kosmetyków z tej jakże innej, emocjonalnej perspektywy. Złapała tym wszystkich za serce uświadamiając, jak wielką rolę odgrywają kosmetyki przywracając poczucie godności i kobiecości i dodając siły do walki z chorobą.

Ostatni blok tematyczny poświęcono hasłu transparentności w prowadzeniu biznesu kosmetycznego. Tę część otworzyło nagranie przygotowane specjalnie dla uczestników konferencji przez europosłankę, Różę Gräfin von Thun und Hohenstein i Andrew McDougall, dyrektor działu Beauty and Personal Care w firmie Mintel – wyłącznego partnera konferencji. Andrew opowiedział o zmianach w zachowaniach konsumenckich, postrzeganiu piękna i ocenach działań przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch dekad, a także o dzisiejszych i przyszłych trendach kosmetycznych. - Standardy urody nie są trwałe i ciągle się zmieniają. Wizja piękna jednej osoby różni się od wizji innej. Dzięki mediom społecznościowym widzimy teraz piękno w wielu różnych światłach. Grupy osób, które wcześniej nie miały głosu, teraz to robią; i walczą z tradycyjnymi kanonami piękna o bardziej wierne przedstawienie wszystkich typów ciała i typów urody, które istnieją na świecie – wyjaśniał Andrew McDougall. W ciągu najbliższych kilku lat firma Mintel spodziewa się, że konsumenci będą naciskać na firmy, by te podejmowały skuteczniejsze działania w kwestiach takich jak zmiana klimatu, przy osiąganiu jednoczesnych wyraźnych i namacalnych wskaźników dotyczących etyki i zrównoważonego rozwoju. Temat ten rozwinęła w swojej prelekcji także Marta Marczak, ekspertka ds. brandingu doradzająca firmom w procesach zmiany oraz prelegenci, w gronie których zasiadła m.in. Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, szefowie małych i dużych firm kosmetycznych oraz Agnieszka Plencler, Prezeska Forum Konsumentów. Z tą ostatnią wszyscy zgodzili się co do tego, że bez zaangażowania konsumentów i ich świadomych wyborów zmiana otaczającej nas rzeczywistości nie zajdzie szybko, a kolejne unijne dyrektywy nie gwarantują sukcesu.

Branża nie może zapominać o kobietach, które zmagają się z rakiem

Ponieważ 5 września to także Międzynarodowy Dzień Dobroczynności, obecni podczas konferencji i gali wieczornej goście Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego chętnie włączyli się w zbiórkę na rzecz Fundacji Piękniejsze Życie – polskiej edycji projektu Look Good, Feel Better, która w ubiegłym roku obchodziła 15-lecie działalności.

- Zależało nam, by wykorzystać tę datę, to spotkanie, licznie zgromadzonych gości do zrobienia dobrych rzeczy. Postanowiliśmy więc, że wieczorna gala nabierze charytatywnego charakteru. To ważne, bo z powodu problemów związanych z pandemią COVID-19 działania fundacji były przez kilka miesięcy zawieszone. Mamy nadzieję, że to da impuls do ich reaktywacji – powiedziała Blanka Chmurzyńska-Brown.

Blanka Chmurzyńska-BrownCo dalej? To będą pracowite miesiące dla Związku i sektora...

Przed branżą wiele decyzji do podjęcia i kolejne wyzwania. 20 lat doświadczenie działa jednak na pewno na korzyść organizacji i firm, które do niej należą. Dziś Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego to mocna marka i w Polsce, i na świecie. To brand, który zdaniem Blanki Chmurzyńskiej-Brown, ma zdefiniowane cele i wie, jaką wartość przedstawia dla firm z branży kosmetycznej: - Jesteśmy starsi, bardziej doświadczeni i silniejsi niż podczas ostatniego dużego jubileuszu naszej organizacji. Od tego czasu przyłączyło się do nas prawie 100 nowych firm członkowskich – to największa dynamika w historii Kosmetycznych.pl, we wcześniejszych okresach nie rośliśmy tak szybko. Z tego powodu dla wielu firm członkowskich 20. urodziny związku były pierwszą szansą spotkania na żywo z władzami i zespołem związku. Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim za obecność i zaangażowanie w tworzenie tego wydarzenia – podsumowała szefowa związku.

O Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl) 
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, jako jedyna organizacja w Polsce, reprezentuje i wspiera cele strategiczne przedsiębiorców wyłącznie branży kosmetycznej. Od 20 lat jest aktywnym głosem sektora w procesie stanowienia prawa. Skutecznie współpracuje na co dzień z instytucjami administracji polskiej i europejskiej, a razem z firmami członkowskimi wypracowuje i wdraża rozwiązania, które prowadzą do rozwoju polskiego  rynku kosmetycznego,  który dziś jest 5 w Unii Europejskiej.  
Związek należy do Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej i Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej organizacji pracodawców w Polsce. Angażuje się też w działania budujące pozycję sektora za granicą – wspiera promocję eksportu polskich kosmetyków, buduje sieć partnerstw i wspólnie z partnerami znosi bariery w handlu międzynarodowym. Organizacja pełni również funkcję platformy wymiany doświadczeń – edukuje i szkoli firmy, podnosząc jakość całego sektora. Od 16 lat prowadzi też projekt społeczny Fundacja Piękniejsze Życie.  
Związek skupia ponad 240 firm, w tym producentów i dystrybutorów kosmetyków, laboratoria, firmy doradcze i ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych – dostawców opakowań i surowców. Zrzesza i działa na rzecz zarówno startupów, małych, rodzinnych przedsiębiorstw, jak i dużych, międzynarodowych korporacji i największych polskich firm kosmetycznych, które w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania działają razem skutecznie, zachowując przy tym wszelkie zasady konkurencji. Więcej informacji na stronie www.kosmetyczni.pl. 
# Newsy producenci
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager