Procter&Gamble - cła uderzają w ceny kosmetyków na rynku amerykańskim i wyniki koncernu

Procter&Gamble - cła uderzają w ceny kosmetyków na rynku amerykańskim i wyniki koncernu

Procter and Gamble zapowiedział podwyżki cen swoich produktów w związku z cłami nałożonymi przez administrację prezydenta USA Donalda Trumpa. Koncern poinformował, że wskutek ceł poniesie stratę rzędu 1 miliarda dolarów – tak wynika z opublikowanych 29 lipca wyników finansowych za czwarty kwartał i cały rok obrotowy.

Podczas rozmowy z inwestorami dyrektor finansowy P&G, Andre Schulten, poinformował, że ceny około jednej czwartej produktów sprzedawanych w USA wzrosną w nowym roku fiskalnym o „średni jednocyfrowy” procent.

Już w kwietniu firma ostrzegała, że może podnieść ceny, by zrekompensować rosnące koszty wynikające z ceł, jednak nie precyzowała wtedy ani skali, ani terminu wprowadzenia zmian.

Informacja o podwyżkach pojawiła się dzień po ogłoszeniu zmian w kierownictwie firmy – stanowisko prezesa i dyrektora generalnego P&G obejmie Shailesh Jejurikar, dotychczasowy COO. Zastąpi on Jona Moellera, który od 1 stycznia 2026 r. przejmie funkcję Przewodniczącego Rady Nadzorczej.

Mieszane wyniki finansowe

W ostatnim kwartale roku fiskalnego zakończonym 30 czerwca, przychody P&G wzrosły do 20,89 miliarda dolarów – o 2% rok do roku – co przewyższyło oczekiwania analityków.

W dziale beauty (obejmującym marki takie jak Olay i Head & Shoulders) sprzedaż organiczna wzrosła o 1%.

Sprzedaż produktów do pielęgnacji włosów pozostała na niezmienionym poziomie – wzrosty napędzane innowacjami w Ameryce Łacińskiej i Europie zrównoważyły spadki wolumenowe w Ameryce Północnej i Chinach.

W segmencie pielęgnacji ciała odnotowano niski jednocyfrowy wzrost, głównie dzięki większemu wolumenowi sprzedaży w Ameryce Północnej, choć częściowo został on zneutralizowany przez niekorzystny miks geograficzny.

Pielęgnacja skóry pozostała na poziomie sprzed roku – wzrost sprzedaży w Chinach został zniwelowany spadkiem w Ameryce Północnej i niekorzystnym miksem produktowym.

Dział golenia (marki Gillette i Venus) również urósł o 1%, głównie dzięki wyższym cenom opartym na innowacjach, choć sprzedaż urządzeń spadła. Podobny, 1-procentowy wzrost zanotowano w segmentach tkanin i środków czystości oraz produktów dla niemowląt, kobiet i całej rodziny.

Prezes Jon Moeller powiedział inwestorom, że firma jest zadowolona z wyników osiągniętych w „bardzo dynamicznym, trudnym i nieprzewidywalnym otoczeniu”. Jednocześnie zaznaczył, że „pozostaje wiele do zrobienia”, by zrównoważyć czynniki zewnętrzne, na które firma nie ma wpływu.

Presja kosztowa i prognozy

Oprócz kosztu ceł (1 mld dolarów), P&G spodziewa się kolejnych negatywnych czynników: 200 mln dolarów po opodatkowaniu w związku z drożejącymi surowcami oraz 250 mln dolarów z tytułu wyższych kosztów odsetkowych i efektywnej stawki podatkowej. Jednocześnie korzystne kursy walutowe mają przynieść firmie 300 mln dolarów po opodatkowaniu.

Łącznie oznacza to obciążenie na poziomie 0,39 dolara na akcję w roku fiskalnym 2026, co przekłada się na 6-procentowy spadek wzrostu zysku na akcję (EPS) – poinformowała firma w oświadczeniu.

Prognoza P&G na cały rok fiskalny 2026 to zysk na akcję w przedziale 6,83–7,09 USD, co daje wzrost o 2% względem 2025 r. (przy wartości środkowej 6,96 USD). Spodziewany wzrost sprzedaży netto to 1–5%, co pozostaje poniżej oczekiwań analityków.

Moeller zapowiedział również, że firma zamierza wycofać się z niektórych kategorii, marek i form produktów na wybranych rynkach – możliwa jest też sprzedaż części brandów, by wesprzeć wzrost.

– Mamy przygotowane konkretne plany, by nadal dostarczać wartość wszystkim interesariuszom w obecnych warunkach – zapewnił. – W roku fiskalnym 2026 spodziewamy się kolejnego roku wzrostu sprzedaży organicznej, wzrostu zysku na akcję i silnej produktywności wolnych przepływów pieniężnych. Pozostajemy wierni naszej zintegrowanej strategii – skoncentrowanemu portfelowi produktów codziennego użytku, gdzie o wyborze marki decyduje jakość i skuteczność działania. Stawiamy na doskonałość produktową, opakowania, komunikację, egzekucję w handlu i wartość dla klienta. Nasze fundamenty to także produktywność, konstruktywne zmiany oraz zwinna i odpowiedzialna organizacja – wszystko to służy trwałemu, zrównoważonemu wzrostowi i tworzeniu wartości.

W czerwcu P&G ogłosiło plan redukcji zatrudnienia o 7 tys. osób w ciągu najbliższych dwóch lat – co oznacza zmniejszenie siły roboczej o 15%. Plan restrukturyzacyjny obejmuje również sprzedaż niektórych marek.

 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Hagi - Key Account Manager Oferta pracy: Anwen - Key Account Manager Oferta pracy: BasicLab - Key Account Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Dyrektor Operacyjny Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Oferta pracy: Phenicoptere - Export Manager Oferta pracy: Bielenda - Key Account Manager - rynki międzynarodowe Oferta pracy: Polsko-Niemiecka Izba Handlowa - Key Account Manager Oferta pracy: Duetto Jeziorscy - Specjalista ds. Obsługi Klienta oraz Social Media Oferta pracy: Cztery Szpaki - Kierownik ds. rozwoju sieci sklepów Oferta pracy: BasicLab - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Tulea - Key Account Manager Oferta pracy: Orbico - Key Account Manager – DRUGSTORE Channel Oferta pracy: Rossmann SDP - Category Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager