Dyskusje koncentrowały się na roli innowacji w erze zrównoważonego rozwoju, szansach i barierach, a także regulacjach, które wpływają na rozwój rynku kosmetycznego w Polsce i Europie.
Konferencję otworzyła prezentacja wyników pionierskiego badania innowacyjności branży kosmetycznej. Zrealizowane zostało na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego we współpracy z think tankiem WiseEuropa przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research.
Analizę wyników przedstawili dr inż. Justyna Żerańska, dyrektorka generalna Związku oraz dr Maciej Bukowski, prezes Instytutu WiseEuropa.
Najważniejsze wnioski:
Pełny raport zostanie opublikowany we wrześniu 2025 r. w aktualizacji dokumentu „Kosmetyczna Polska”.
Dr Marta Karwacka (Deloitte) zwróciła uwagę, że innowacje rodzą się tam, gdzie pojawiają się bariery. Jej zdaniem regulacje nie muszą być wyłącznie ograniczeniem – mogą stać się impulsem do poszukiwania świeżych rozwiązań i nowej perspektywy.
W dalszej części konferencji aż 11 firm surowcowych zrzeszonych w Związku zaprezentowało praktyczne przykłady innowacji w segmencie składników kosmetycznych. Wystąpienia uzupełniły wykłady ekspertów ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju z biura Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Kulminacyjnym punktem dnia była debata moderowana przez dr inż. Justynę Żerańską z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej, Cosmetics Europe, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz ekspertów.
W dyskusji podkreślano m.in.:
Dr Maciej Bukowski (WiseEuropa) zaznaczył, że sektor kosmetyczny jest innowacyjny, choć nie umie jeszcze w pełni skalować swojego potencjału. W jego ocenie branża to „szybki koń”, który jednak potrzebuje większych zdolności ekspansyjnych - podobnie jak swoje szanse wykorzystała Azja.
Maryla Wojcieszek (Huge Thing) w końcowym wystąpieniu zwróciła uwagę, że innowacja to wyzwanie całej organizacji, wymagające wyjścia poza mury firmy, a niekiedy również poza samą branżę. Podkreśliła potrzebę wspólnego zdefiniowania innowacji w dokumentach strategicznych i przypomniała, że u podstaw każdego przełomu stoją ludzie – technologie są jedynie narzędziem.
Wnioski z konferencji posłużą Polskiemu Związkowi Przemysłu Kosmetycznego do wypracowania nowej narracji dotyczącej wspierania innowacyjnych rozwiązań w polskim i europejskim sektorze kosmetycznym. Organizacja zapowiada dalszą współpracę z biznesem i regulatorami w kierunku zwiększania konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju branży.