Nowe uprawnienia prezesa UOKiK

Nowe uprawnienia prezesa UOKiK

„Dziennik Gazeta Prawna" podaje informacje, że szef UOKiK będzie mieć wkrótce nowe kompetencje – wśród nich znajdzie się m.in. śledzenie przepływów finansowych, a także ingerencja w treść oraz blokowanie stron internetowych.

Tomasz ChróstnyOd września ubiegłego roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje o tym, że treści sponsorowane na Instagramie, TikToku czy Facebooku zamieszczane przez influencerów należy oznaczać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Już w pierwszych komunikatach Prezes UOKiK wskazywał, że oznaczanie treści skrótami, w formie anglojęzycznej, jak #ad, czy stosowanie samego hashtaga #współpraca, jest niewystarczające. Nadal jednak zdarza się wśród reklamodawców oraz influencerów, którzy w świetle prawa są przedsiębiorcami, nienależyte podchodzenie do swoich obowiązków.

Aby ujednolicić zasady oznaczania współprac w social mediach, UOKiK postanowił opracować oficjalne rekomendacje w sprawie oznaczanie treści sponsorowanych na Instagramie, które wkrótce ujrzą światło dzienne. W tym czasie reklamodawcy, sklepy internetowe i twórcy internetowi zastanawiają się, jaką moc prawną będą mieć te rekomendacje i czym tak naprawdę grozi interwencja urzędu, jakim jest UOKiK. 

Urząd może uznać praktyki danego przedsiębiorcy za naruszające zbiorowe interesy konsumentów lub postanowienia umowne za niedozwolone – to natomiast może skutkować wszczęciem postępowania administracyjnego przeciwko przedsiębiorcy. W wydanej decyzji Prezes UOKiK może dziś zakazać stosowania danej praktyki lub klauzuli, a także nałożyć karę finansową dla przedsiębiorcy w wysokości do 10 proc. jego obrotów. Niektóre decyzje mogą zawierać również formę rekompensaty publicznej jako środek usunięcia skutków naruszenia. Urząd może też przyjąć zobowiązanie przedsiębiorcy do zmiany zakwestionowanego zachowania lub nałożyć określone obowiązki informacyjne dla przedsiębiorcy w zakresie upowszechniania ich treści. 

Wkrótce jednak kompetencje tego urzędu będą znacznie rozszerzone. Wszystko po to, aby wyposażyć organ w szereg narzędzi pozwalających skutecznie ścigać łamanie przepisów i nadużycia ze strony nieuczciwych przedsiębiorców. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna" nowe kompetencje prezesa UOKiK-u zawarto w projektowanej nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, której celem jest wdrożenie unijnego rozporządzenia CPC. Ma to być kolejna, obok implementacji dyrektywy Omnibus, istotna nowelizacja przepisów konsumenckich. Według dziennika UOKiK miałby zyskać nowe uprawnienia w zakresie stron internetowych adresujących swoje oferty do konsumentów. Prezes UOKiK będzie mógł zarządzać potwierdzania tożsamości osób zaangażowanych w przepływ środków finansowych i danych. Dotyczy to także informacji o rachunkach bankowych oraz o tym, jaki podmiot jest właścicielem określonej strony internetowej. Celem jest zapobieganie ryzyku wyrządzenia poważnych szkód zbiorowym interesom konsumentów. Co ciekawe, rozważana jest również możliwość wprowadzanie przez urząd zmian na witrynie danego przedsiębiorcy.

Ważną zmianą ma być rozszerzenie instytucji przeszukania na sprawy związane ze stosowaniem niedozowanych postanowień wzorców umów oraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Do tej pory było to możliwe tylko w postępowaniach antymonopolowych. 

Jak informuje dziennik przedsiębiorca, który nie zastosują się do żądań prezesa UOKiK, musi się liczyć przede wszystkim z karami finansowymi – w wysokości nawet do 50 mln euro.

# Newsy producenci
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi