Pokolenie Z na zakupach - postawy tej generacji zbadała firma doradcza Accenture
Pokolenie Z na zakupach - postawy tej generacji zbadała firma doradcza Accenture

Firma Accenture Polska przeprowadziła w 2019 roku badanie dotyczące zachowań konsumenckich pokolenia Z.

Generacja Z to pokolenie osób urodzonych po 1995 roku. Wychowane w epoce internetu, dorastało w otoczeniu dynamicznie rozwijających się technologii, które z łatwością adaptowało w swoim codziennym życiu. To właśnie odróżnia Generację Z od pokolenia millenialsów, które w większości pamięta czasy bez mediów społecznościowych, smartfonów czy łatwego dostępu do mobilnego internetu. Zetki nazywane są cyfrowymi tubylcami, którzy nie obawiają się innowacji w procesie zakupowym czy nowych metod płatności i oczekują ciągle kolejnych udogodnień. Z mediów społecznościowych preferują Youtube, Instagram i Snapchat (dla millenialsów medium nr 1 pozostaje Facebook).

Najczęstsze imiona w pokoleniu Z to Wiktoria i Kacper. Ich rodzicami najczęściej są przedstawiciele pokolenia X.

Pokolenie na (Z)akupach

Pomimo tego, że zaledwie jedna trzecia przedstawicieli Generacji Z jest aktywna zawodowo, to deklarują oni wydatki na podobnym poziomie jak pracujący już millenialsi.

Jak wyglądają wydatki zetek w kategorii kosmetyków?

26% miesięcznie przeznacza od 50 do 100 zł na urodę. Między 100 a 200 zł swoje wydatki deklaruje 23% badanych. Tyle samo badanych (23%) wydaje miesięcznie powyżej 200 zł, jak też nie więcej niż 50 zł. 5% odpowiedziało, że nie jest wstanie wskazać, jak kształtują się ich wydatki w tym temacie.

Generacja Z z podobną częstotliwością jak millenialsi decyduje się na zakup produktów luksusowych. 22% przyznaje się, że takie zakupy zdarzają im się raz na trzy miesiące, 20% - raz na pół roku, a 13% - raz w roku. 11% mówi, że ekskluzywne produkty kupuje raz w miesiącu (co ciekawe – tak deklaruje tylko 8% millenialsów). 24% zetek w ogóle jednak nie kupuje produktów luksusowych.

We wszystkich grupach wiekowych badani są skłonni zapłacić dodatkowo za produkt wysokiej jakości (od 55 do 73%), jednak najmłodsze pokolenie częściej niż inni wybierało skrajną odpowiedź („jestem w stanie zapłacić dużo więcej za taki produkt”). Odpowiadał w ten sposób co piąty respondent z Generacji Z. Jest to wynik o 4 punkty procentowe wyższy niż wśród pokolenia millenialsów.

Ważne fair trade i wartości

Konsumenci z Generacji Z w większym stopniu niż pozostałe grupy zwracają również uwagę na postawę społeczną i odpowiedzialność firm, których produkty kupują. Co ważniejsze, są gotowi zapłacić dużo więcej za produkty reprezentujące taką postawę (połowa najmłodszego pokolenia jest skłonna zapłacić więcej za produkt z tymi cechami).  Są dwa razy bardziej skłonni niż millenialsi ponieść wyższe koszty zakupu produktu firmy wspierającej lokalne społeczności i inicjatywy, jak również produktu wytworzonego zgodnie z ideą sprawiedliwego handlu (ang. fair trade).

Zasięgają opinii przed zakupem

Przed podjęciem decyzji o zakupie Generacja Z korzysta z opinii wielu osób. W pierwszej kolejności bierze pod uwagę opinię najbliższej rodziny (65%), znajomych (54%) oraz weryfikuje opinie użytkowników w Internecie (64%).

Tylko 4% badanych z Generacji Z w ogóle nie korzysta z mediów społecznościowych. Najmłodsi konsumenci najczęściej traktują je jako źródło podstawowych informacji, takich jak aktualne promocje czy trendy. W zdecydowanie mniejszym stopniu niż millenialsi szukają tam wsparcia w określeniu swojego stylu.

Opinia vlogera tak, ale jeśli postrzegany jest jako osoba wiarygodna

W porównaniu do innych grup wiekowych Generacja Z częściej przyznaje, że opinie vlogerów i blogerów są dla niej istotne – 29% wskazuje je jako jeden z kluczowych czynników, które bierze pod uwagę przed zakupem (w porównaniu do 20% millenialsów).

Jednocześnie należy zauważyć, że najmłodsze pokolenie jest znacznie bardziej krytyczne niż starsze generacje, co może wynikać z tego, że dorastało w świecie przesyconym informacją. Od influencerów oczekuje przede wszystkim autentyczności i informacji, czy dana komunikacja jest sponsorowana.

Cecha ta wyróżnia je względem innych pokoleń, w tym millenialsów, którzy cenią autentyczność i transparentność, ale też przywiązują większą wagę niż Generacja Z do popularności influencerów.

Opinia sprzedawcy nie ma dla nich większego znaczenia

Odwiedzanie sklepów staje się doświadczeniem społecznym. Traktowane jest przez najmłodsze pokolenie jako sposób spędzenia wolnego czasu w większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku millenialsów. Aby przyciągnąć Generację Z, sklep musi zatem stać się miejscem, w którym można wspólnie ze znajomymi atrakcyjnie spędzić wolny czas.

Wizyta w sklepie jest dla Generacji Z również doskonałą okazją do zasięgnięcia opinii znajomych na temat produktów, których zakupem się interesuje.

Zmiana nawyków wiąże się także z tym, że tradycyjne funkcje doradcy sklepowego dla Generacji Z przestają mieć znaczenie – konsument przychodzi do sklepu świadomy i przygotowany, wie, czego szuka. Nie potrzebuje podstawowych informacji o produktach – już je ma. Najmłodsze pokolenie w najmniejszym stopniu spośród badanych generacji jest skłonne skorzystać z pomocy obsługi klienta w procesie zakupowym.

Błyskawicznie!

Generacja Z chce się wyróżnić w szybko zmieniającym się świecie. Bardzo krótki czas dzieli moment, kiedy coś jest „trendy” od momentu, kiedy staje się to „mainstreamowe”. Dlatego też najmłodsze pokolenia przywiązują dużą wagę do tego, aby mieć produkt jak najszybciej (46% badanych).

Oznacza to również, że najmłodsi konsumenci są bardziej skłonni do zamawiania produktów nawet przed oficjalną premierą.

Pokolenie, które dorastało w otoczeniu rozwiązań cyfrowych, jak pokazuje badanie, ma mniejszy opór przed ich wykorzystaniem. Podpięcie karty płatniczej do aplikacji jest dla niego normą – czymś, nad czym właściwie się nie zastanawia (w przeciwieństwie do starszych pokoleń). 42% zetek kosmetyki kupuje online.


O badaniu: Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Accenture na próbie 1000 Polaków w wieku 16+ metodą CAWI (wywiady internetowe) w grudniu 2018. Próba badawcza jest reprezentatywna dla polskich internautów pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania respondentów. W badaniu respondenci odpowiadali na pytania o ich zwyczaje zakupowe w kategoriach związanych ze stylem życia: odzież, kosmetyki i gadżety elektroniczne. Badanie zostałe przeprowadzone wspólnie z portalem FashionBiznes.pl.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

Bielenda Kosmetyki Naturalne: "zetki" stawiają na autentyczność, doceniają produkty tworzone z myślą o nich
Hagi Cosmetics: pokolenie Z wrażliwe na transparentny, uczciwy przekaz
Sylveco: "Zetki" to wymagający klienci, ważne są dla nich wartości, którymi kieruje się firma
Eveline Cosmetics: w komunikacji z "zetkami" trzeba stawiać na media digitalowe
Marion: generacja Z docenia naturalność w składzie i opakowania nadające się do recyklingu
Iossi: dobra opinia w sieci o marce wpływa na sprzedaż w grupie wiekowej "zetek"
Oceanic: pokolenie Z to świadomi konsumenci, liczy się dla nich wspólnota wartości
Stara Mydlarnia: komunikacja z "zetkami" musi być klarowna i trafiać do wyobraźni młodego konsumenta

# Badania rynkowe

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Export Manager/rekrutracja ukryta Oferta pracy: Dr Grehen - Specjalista działu sprzedaży i mediów społecznościowych Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Oferta pracy: Torf Corporation - Specjalista ds. digital marketingu Oferta pracy: Dax Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja - Menedżer ds. E-commerce Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego