Sprzedaż w segmencie kosmetyków luksusowych rośnie - ponad połowę stanowią perfumy

Sprzedaż w segmencie kosmetyków luksusowych rośnie - ponad połowę stanowią perfumy

Rynek luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce osiągnął wartość 1,6 mld zł w 2023 roku, co oznacza wzrost na poziomie 17,5% rok do roku.

Przez minione pięć lat jego wartość rosła przeciętnie o 8,7% rocznie. Prognozy do 2028 roku wskazują natomiast, że średnioroczny wzrost będzie wynosił 10,9%, a rynek osiągnie wtedy wartość 2,7 mld zł.

Sprzedaż perfum stanowi większość wartości tego segmentu dóbr luksusowych. W 2023 roku jej udział w tym sektorze rynku wyniósł 55,2%, czyli prawie o dwa punkty procentowe więcej niż rok wcześniej. W kategorii perfum odnotowano również największą dynamikę wzrostu wartości sprzedaży, która sięgnęła aż 20,9% rok do roku. Natomiast w 2023 roku widoczny był spadek udziału kosmetyków kolorowych w rynku (do 12,8%), co odzwierciedla najniższy wzrost wartości sprzedaży w tym segmencie luksusowych kosmetyków, wynoszący 9,6% rok do roku.

Obecnie rozwój rynku kosmetycznego napędza innowacyjność, stanowiąca podstawę budowania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa. Firmy posiadające własne placówki badawczo-rozwojowe mają większe szanse sprostania oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów. W segmencie kosmetyków luksusowych kluczowe jest indywidualne podejście, personalizacja oraz budowanie trwałych relacji z klientami.

Ogólnie dla całego sektora dóbr luksusowych wyzwaniem staje się ciągły rozwój platform sprzedażowych online oraz wirtualnych doświadczeń. Nowe technologie, a zwłaszcza digitalizacja i cyfryzacja kanałów sprzedaży, pozwalają na integrowanie doznań fizycznych i cyfrowych, co wymaga od marek luksusowych zapewnienia doskonałości na każdym etapie interakcji z klientem.

Zmiana pokoleniowa wśród nabywców niesie ze sobą konieczność dostosowania strategii firm do oczekiwań nowych pokoleń. Inkluzywność, dostępność i personalizacja oferty stają się kluczowe, aby sprostać różnorodnym preferencjom konsumentów. Dołączające do grona nabywców pokolenie Z wyraża nowy rodzaj postulatów i potrzeb wobec producentów luksusowych marek, którzy już w tym momencie muszą funkcjonować w obliczu dość złożonej mieszanki pokoleniowej swoich klientów, odpowiadając na ich zróżnicowane potrzeby. Odpowiedzialna produkcja staje się ważnym czynnikiem dla konsumentów, którzy oczekują od marek luksusowych przejrzystych oraz etycznych praktyk biznesowych. Branża luksusowa zaczyna koncentrować się na zrównoważonym rozwoju, co stanowi kolejne wyzwanie dla producentów.

Refleksja nad przyszłością rynku dóbr luksusowych wymaga również analizy sytuacji finansowej potencjalnych nabywców. W Polsce w 2022 roku spadła liczba osób posiadających aktywa netto o wartości powyżej 1 mln dolarów amerykańskich, obniżył się również poziom średnich dochodów najbogatszych Polaków. Z drugiej strony zwiększyło się grono dobrze zarabiających, o dochodach rocznych równych lub większych niż 120 tys. zł brutto. Ta ostatnia grupa zdecydowanie może pozwolić sobie na wydatki w obszarze selektywnych kosmetyków, bo na dobra typu nieruchomości, jachty, luksusowe samochody – ich dochody wciąż są daleko niewystarczające.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Communication Manager (kosmetyki naturalne) - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: New Approach Product Manager/Brand Manager Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. Trade Marketingu - Paese Oferta pracy: Business Development Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi