Młodzi Polacy a zakupy w promocjach - najnowszy raport UCE RESEARCH i Shopfully

Młodzi Polacy a zakupy w promocjach - najnowszy raport UCE RESEARCH i Shopfully

Z raportu „Młodzi Polacy na zakupach. Edycja IV” przygotowanego przez UCE RESEARCH i Shopfully wynika, że osoby w wieku 18-25 lat bardzo chętnie korzystają z promocji w sklepach.

Najwięcej badanych – 32,5 proc. – deklaruje, że robi w ten sposób od 20 proc. do 40 proc. codziennych zakupów. Grupa ta to głównie mieszkańcy mniejszych miejscowości (5-19 tys. mieszkańców), z wykształceniem średnim i dochodami na poziomie 3000-4999 zł.

Jak podkreśla Robert Biegaj, Country Manager w Shopfully i współautor badania, młodzi konsumenci wybierają „złoty środek”. Chętnie korzystają z obniżek, bo mają ograniczone budżety, ale nie zawsze czekają na promocje – część zakupów trzeba zrobić od razu. Nie chcą też poświęcać zbyt wiele czasu na wyszukiwanie rabatów.

Ekspert dodaje, że w polskich sklepach duża część oferty – m.in. żywność, kosmetyki i środki czystości – jest regularnie przeceniana. Dlatego udział zakupów promocyjnych na poziomie 20-40 proc. dobrze odzwierciedla realia rynkowe.

Zakupy promocyjne wśród młodych – kto kupuje najwięcej?

Na drugim miejscu znalazła się grupa 26,5 proc. badanych, którzy deklarują, że kupują w promocjach od 40 proc. do 60 proc. produktów. Dla tych osób obniżki cen nie są już dodatkiem, ale naturalnym elementem codziennych zakupów. To często studenci lub młodzi pracujący na początku kariery zawodowej, którzy mają ograniczone dochody.

Z kolei 13,6 proc. respondentów nie potrafiło dokładnie określić, jak duży odsetek ich koszyka stanowią produkty z promocji. Według analityków UCE RESEARCH wynika to z faktu, że wielu konsumentów nie prowadzi szczegółowej obserwacji swoich wydatków. Kupują to, co w danym momencie jest im potrzebne, nie analizując, czy dana rzecz jest w obniżonej cenie.

Najmniej wskazań zebrały przedziały:

  • 80-100 proc. – 4,1 proc.,
  • 60-80 proc. – 10,7 proc.,
  • poniżej 20 proc. – 12,6 proc.

Jak tłumaczy Robert Biegaj, osoby deklarujące zakupy w promocjach na poziomie 60-100 proc. to grupa wyjątkowo wrażliwa cenowo – najczęściej dysponują niewielkim budżetem i nauczyły się maksymalnie wykorzystywać obniżki. Z kolei ci, którzy robią zakupy promocyjne poniżej 20 proc., częściej stawiają na wygodę, czas i jakość, a nie tylko na oszczędności.

Promocje jako narzędzie budowania lojalności

Według ekspertów UCE RESEARCH, promocje są jednym z kluczowych czynników wyboru sklepu czy marki przez młodych konsumentów. Jeśli znacząca część koszyka (nawet połowa) pochodzi z przecen, to naturalne staje się przechodzenie klientów od jednej marki do drugiej w zależności od aktualnych rabatów.

– Aby nie konkurować wyłącznie ceną, sieci handlowe i producenci powinni traktować promocje jako punkt wyjścia do budowania relacji z klientem. Mogą to być aplikacje lojalnościowe, spersonalizowane oferty, pakiety czy popularne „deale tygodnia” – podkreśla Robert Biegaj.

Ekspert zwraca uwagę, że młodych konsumentów można przyciągnąć atrakcyjnymi promocjami, ale utrzyma się ich na dłużej tylko wtedy, gdy zaoferuje się coś więcej niż obniżki – np. wygodę, jakość, innowacje czy emocjonalną więź z marką. To szczególnie istotne, bo w wieku 18-25 lat kształtują się trwałe nawyki zakupowe.

Wnioski dla sieci handlowych

Raport pokazuje, że strategia cenowa nie może być jednolita – wśród młodych konsumentów istnieją różne postawy wobec promocji.

  • Łowcy okazji wymagają intensywnej komunikacji – gazetek, aplikacji z alertami i programów lojalnościowych.
  • Osoby obojętne na promocje częściej wybiorą sklep ze względu na jakość, dostępność, świeże produkty czy szybkość zakupów.

Dlatego – jak podsumowuje Robert Biegaj – sieci handlowe muszą łączyć różne modele promocji i komunikacji, by odpowiadać na potrzeby zarówno klientów cenowo wrażliwych, jak i tych, którzy poszukują wartości dodanej poza ceną.

 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Hagi - Key Account Manager Oferta pracy: Anwen - Key Account Manager Oferta pracy: BasicLab - Key Account Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Dyrektor Operacyjny Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Oferta pracy: Phenicoptere - Export Manager Oferta pracy: Bielenda - Key Account Manager - rynki międzynarodowe Oferta pracy: Polsko-Niemiecka Izba Handlowa - Key Account Manager Oferta pracy: Duetto Jeziorscy - Specjalista ds. Obsługi Klienta oraz Social Media Oferta pracy: Cztery Szpaki - Kierownik ds. rozwoju sieci sklepów Oferta pracy: BasicLab - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Tulea - Key Account Manager Oferta pracy: Orbico - Key Account Manager – DRUGSTORE Channel Oferta pracy: Rossmann SDP - Category Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager