YouGov: polski rynek kosmetyków wart już ponad 18 mld zł

YouGov: polski rynek kosmetyków wart już ponad 18 mld zł

Polski rynek kosmetyków wciąż przyspiesza. W okresie od sierpnia 2024 r. do lipca 2025 r. Polacy kupili aż 251 tys. ton kosmetyków, wydając na nie ponad 18 mld złotych – wynika z najnowszej analizy firmy badawczej YouGov. To oznacza wzrost o 4 proc. wolumenowo i 7 proc. wartościowo rok do roku.

Za tym wzrostem nie stoją już jednak spontaniczne decyzje zakupowe. Polacy stali się świadomymi, „sprytnymi” konsumentami, którzy wybierają mądrzej, korzystają z promocji i coraz częściej szukają wartości – zarówno w składzie produktów, jak i w ich pochodzeniu.

Polacy lubią kupować okazyjnie 

Agnieszka Gorecka– Mimo że rynek kosmetyków rośnie, nabywcy podchodzą do zakupów z dużą ostrożnością. Lata wysokiej inflacji i gospodarczej niepewności utrwaliły trend tzw. sprytnych zakupów. Konsumenci coraz chętniej korzystają z promocji, także w kategorii kosmetyków – komentuje Agnieszka Gorecka, dyrektorka ds. klientów lokalnych i regionalnych w YouGov.

Jak wskazuje ekspertka, liczba transakcji promocyjnych w analizowanym okresie wzrosła aż o 16 proc. Polacy kupują częściej i więcej w obniżonych cenach, a udział zakupów w cenach regularnych wyraźnie maleje.

Eko i koreańskie – dwa trendy na topie

Dane YouGov pokazują wyraźny zwrot w kierunku kosmetyków ekologicznych i koreańskich. Te pierwsze zanotowały 58-procentowy wzrost sprzedaży wolumenowo i blisko 30-procentowy wartościowo. Jeszcze szybciej rośnie segment K-Beauty – zarówno liczba, jak i wartość zakupów podwoiły się w porównaniu z poprzednim rokiem.

– Trudno nie wspomnieć o trendach związanych z markami własnymi. Choć tego typu produkty cieszą się niesłabnącą popularnością, to nadal są kategorie zakupowe, w przypadku których konsumenci chętniej wybierają produkty markowe. Jednym z przykładów są właśnie kosmetyki. W analizowanym okresie to właśnie zakupy produktów brandowych rosły szybciej, notując wzrost o 6 proc. – dodaje Gorecka.

Czego Polacy szukają na półkach?

W pielęgnacji skóry największym zainteresowaniem cieszą się kremy do twarzy i maski, których sprzedaż wzrosła odpowiednio o ponad 11 proc. i prawie 40 proc. wolumenowo.

W segmencie kremów dominują produkty przeciwzmarszczkowe, choć kupowane są nieco rzadziej niż wcześniej. Największy wzrost dotyczy jednak kremów nawilżających, których wolumen sprzedaży wzrósł o 19 proc. To one przyciągnęły też najwięcej nowych nabywców, a częstotliwość zakupów zwiększyła się o 5 proc. rok do roku.

Drogerie wciąż górą, e-commerce rośnie

Polacy pozostają wierni drogeriom. Spośród wszystkich kanałów sprzedaży to właśnie one jako jedyne przyciągnęły więcej kupujących niż rok wcześniej – aż 82 proc. gospodarstw domowych nabyło przynajmniej jeden kosmetyk w drogerii.

Największy wzrost odnotowały sieci Rossmann, Hebe i Super-Pharm. Jak wskazuje YouGov, odpowiadają za to zarówno nowi klienci, jak i większa częstotliwość zakupów oraz większy wolumen na jedną wizytę.

– Wzrost zakupów w drogeriach wynikał zarówno z pozyskania nowych nabywców, jak i większej częstotliwości oraz wolumenu zakupionego podczas jednej wizyty – podkreśla ekspertka.

Na znaczeniu zyskuje również kanał online – w analizowanym okresie jego udział wzrósł o 17 proc.

📊 Źródło danych: YouGov Shopper Panel – analiza obejmująca 8 tys. polskich gospodarstw domowych, które deklarują zakupy kosmetyków na własne potrzeby (zakupy przynoszone do domu).

fot. unsplash
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Everdea Polska - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży i marketingu Oferta pracy: Hairy Tale - Specjalista ds. Sprzedaży do Sieci Handlowych Oferta pracy: Dyrektor handlowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eurus - Kierownik ds. rozwoju rynku tradycyjnego Oferta pracy: Alkmie - Key Account Manager Oferta pracy: Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Key Account Manager Oferta pracy: Head of Marketing - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: MG Evolution - Project Manager Oferta pracy: Hagi - Key Account Manager Oferta pracy: Anwen - Key Account Manager Oferta pracy: BasicLab - Key Account Manager Oferta pracy: Stara Mydlarnia - Dyrektor Operacyjny Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Oferta pracy: Phenicoptere - Export Manager Oferta pracy: Bielenda - Key Account Manager - rynki międzynarodowe Oferta pracy: Polsko-Niemiecka Izba Handlowa - Key Account Manager Oferta pracy: Duetto Jeziorscy - Specjalista ds. Obsługi Klienta oraz Social Media Oferta pracy: Cztery Szpaki - Kierownik ds. rozwoju sieci sklepów Oferta pracy: BasicLab - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Tulea - Key Account Manager Oferta pracy: Orbico - Key Account Manager – DRUGSTORE Channel Oferta pracy: Rossmann SDP - Category Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Harpers Hygienics - Starszy Specjalista ds. Trade Marketingu Oferta pracy: Natura - Specjalista/ka ds. Marketingu i PR Oferta pracy: Bielenda Group Export Sales and Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Paese - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży Oferta pracy: Category Manager/Kupiec - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Monduniq - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager