Od lat największy udział w rynku ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego szacunkowa wartość w 2023 stanowiła 44% całkowitej sprzedaży branży na świecie. W latach 2023-2028 kosmetyki do makijażu będą segmentem rynku o najwyższym średnim rocznym tempie wzrostu (CAGR=6%). W 2023 około 18% przychodów ze sprzedaży kosmetyków pochodziło ze sklepów online. Statista przewiduje, że do 2027 udział tego kanału zbliży się do 22%.
Liderem w eksporcie kosmetyków pozostaje Francja - z blisko 14-procentowym udziałem w rynku globalnej sprzedaży w 2022. Drugą pozycję zajmowały Stany Zjednoczone (z udziałem 8,6%), a na trzeciej lokacie uplasowały się Niemcy (z udziałem 7,4%) Swoją pozycję na rynku umacnia czwarta w zestawieniu Irlandia, która w 2022 zanotowała ponad 20-procentowy wzrost eksportu tych produktów. W 2022 Polska była 14. największym eksporterem kosmetyków na świecie (udział na poziomie 2,7%) – oraz także 14. największym importerem (udział w wysokości 1,9%). Liderem w imporcie kosmetyków są natomiast Chiny, które osiągnęły w 2022 niemal 13-procentowy udział w rynku zakupów zagranicznych. Wśród światowych importerów mocną pozycję zajmują też USA, Niemcy, Francja czy Hongkong. 10 największych importerów kosmetyków odpowiadało za 52,2% światowego importu w 2022 r.
Eksport kosmetyków z Polski w latach 2020-2022 wzrósł znacząco, bo o 24%, z poziomu 3,5 mld EUR w 2019 do ponad 4,3 mld EUR w 2022. Jeszcze większy był wzrost importu - odpowiednio o 28,7% z blisko 2,6 mld EUR do 3,3 mld EUR. W 2022 nadwyżka w polskim handlu zagranicznym kosmetykami osiągnęła nieco ponad 1 mld EUR. Głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich producentów w 2022 były kraje europejskie. Od lat największym odbiorcą są Niemcy, do których w 2022 trafiło 20,3% polskiego eksportu kosmetyków. Trzej kolejni odbiorcy w 2022 to: Czechy, Wielka
Brytania i Belgia, które nabyły łącznie 22,6% eksportowanych przez Polskę kosmetyków. W top 10 polskich kierunków eksportowych są jeszcze takie kraje, jak: Francja, Hiszpania, Włochy, Holandia, Ukraina i Rosja. Na 10 największych rynków docelowych w 2022 trafiło 67,7% eksportu kosmetyków.
Polska branża kosmetyczna jest rozdrobniona. Na koniec czerwca 2023 w systemie REGON w klasie PKD 20.42 – produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych – działalność zarejestrowały 1292 podmioty, przy czym 90% stanowiły mikrofirmy. Wśród 82 podmiotów zatrudniających powyżej 9 osób, w 61 (74% ogółu) przeważa kapitał krajowy. Udział tych firm w przychodach branży na koniec 2023 roku sięgał 45%, a w zysku netto 65%. 21 podmiotów z przewagą kapitału zagranicznego (w Polsce produkują największe światowe koncerny jak Beiersdorf, L’Oréal, Colgate-Palmolive, Oriflame czy Avon) wypracowuje 55% przychodów branży i 35% wyniku finansowego. Firmy zagraniczne znacząco przeważają w ogólnej wartości nakładów inwestycyjnych oraz sprzedaży eksportowej.
Główne trendy kosmetyczne, na które sektor musi odpowiadać:
• zrównoważony rozwój potwierdzony odpowiednimi certyfikatami (wybór surowców już na etapie opracowywania formuł produktów)
• tworzenie produktów skoncentrowanych, bardziej wydajnych i ekonomicznych
• minimalizowanie obecności substancji alergizujących
• produkcja na bazie surowców biodegradowalnych
• stosowanie coraz łagodniejszych konserwantów
• używanie opakowań pochodzących z recyklingu
• opracowanie innowacyjnych technologii w celu zmniejszenia zużycia energii i wody, emisji CO2 oraz ilości odpadów
• stopniowe wycofywanie ze sprzedaży produktów zawierających mikrodrobiny plastiku
• ograniczenie poziomu dopuszczalnego stężenia witaminy A w kosmetykach i obowiązek informowania o jego zawartości na etykietach
Wśród czynników zwiększających pozycję polskiej branży kosmetycznej analitycy banku PKO BP podają, m. in.: wysoką jakość i konkurencyjne ceny polskich produktów; szybkie dopasowywanie asortymentu do zmieniających się potrzeb i oczekiwań odbiorców; umacniający się trend związany ze zdrowym stylem życia i większą świadomością ekologiczną sprzyjający popytowi na naturalne kosmetyki; dobrą kondycję finansową przemysłu kosmetycznego, wzrost inwestycji i rozbudowę oferty produktowej oraz zmianę pokoleniową i wejście na rynek młodych konsumentów, którzy wydają więcej na kosmetyki; znaczny udział w sprzedaży eksportowej spółek córek międzynarodowych koncernów kosmetycznych mających w Polsce zakłady produkcyjne; sprzedaż polskich produktów za granicę w formule e-commerce stwarzająca szanse zaistnienia markom niszowym, wytwarzanym poza wielkimi światowymi korporacjami.
To na drugim biegunie: co osłabia pozycję polskiego sektora kosmetycznego? Analitycy wskazują na takie czynniki, jak: słaba koniunktura gospodarcza w krajach Unii Europejskiej, będących odbiorcami polskich wyrobów kosmetycznych; wciąż niedostatecznie wypromowana marka polskich kosmetyków na rynkach międzynarodowych; słabsza pozycja eksportowa przedsiębiorstw z krajowym kapitałem w stosunku do spółek globalnych koncernów; krótki cykl życia produktów wymagający od producentów stałego wprowadzania nowych serii kosmetyków i prowadzenia kampanii marketingowych; rewizja rozporządzenia kosmetycznego nr 1223/2009/WE mająca na celu wdrożenie Strategii ws Zrównoważonych Chemikaliów (Chemicals Strategy for Sustainability, CSS), która jest jednym z kluczowych elementów Zielonego Ładu. Wdrożenie CSS wymagać będzie od producentów kosztownych zmian formuł zdecydowanej większości kosmetyków, które są dziś obecne na sklepowych półkach; nowe wymogi raportowania oraz nakazy i zakazy podejmowania określonych działań dotyczących poszczególnych obszarów ESG.
Według danych Statisty, w latach 2020-2022 sprzedaż kosmetyków na świecie wzrastała średnio o 3,4% rocznie (CAGR) do poziomu 552,1 mld EUR w końcu tego okresu. W latach 2023-2028 średnie roczne tempo wzrostu sprzedaży kosmetyków na świecie będzie nieco wyższe i osiągnie 4,4%. Najwyższą sprzedaż kosmetyków w wysokości 218,2 mld EUR w 2022 obserwowano w Azji, a ich sprzedaż w latach 2020-2022 wzrastała średnio rocznie o 4,7%. Mimo że wg prognozy rynek azjatycki będzie odnotowywał w najbliższych latach nieco wolniejszy wzrost sprzedaży w tempie średnio 4,3% rocznie (CAGR 2023-2028), to region ten pozostanie światowym liderem pod względem wielkości sprzedaży kosmetyków. W latach 2023-2028 najwyższy średni roczny wzrost – w wysokości 7,0% – będzie dotyczył rynku afrykańskiego, przy nieco słabszym wzroście na rynku południowoamerykańskim (6,8%).
Największym rynkiem na świecie dla branży kosmetycznej są Stany Zjednoczone. W 2023 sprzedaż kosmetyków na tym rynku prognozowana jest na 91,9 mld EUR, co będzie stanowić 15,6% wartości dla świata. Według prognoz Statisty w latach 2023-2028 Stany Zjednoczone pozostaną globalnym liderem na rynku kosmetycznym, jednak ich udział obniży się do 15,0% w końcu tego okresu.
Statista podaje, że w podziale na kontynenty najwięcej na zakup kosmetyków przeznaczyli w 2022 mieszkańcy Ameryki Północnej (208 EUR). Wydatki te były najniższe w Afryce (43 EUR) i w Azji (49 EUR). Średnia europejska to 146 EUR na mieszkańca.
W 2023 przeciętnie wydatki per capita na kosmetyki na świecie wyniosły ponad 72 EUR. Prognozowany jest wzrost tej wartości do powyżej 89 EUR w 2028.
Pierwszą pozycję na świecie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup kosmetyków zajmują Japończycy, którzy w 2022 wydali przeciętnie na ten cel 334 EUR. Drugie miejsce zajmują Islandczycy (303 EUR), a trzecie – Szwajcarzy (284 EUR).
Od lat największy udział w rynku kosmetycznym ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej (tu łącznie wlicza się żele pod prysznic, mydła, szampony, pasty do zębów, dezodoranty), którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2023 będzie stanowiła 43,8% całkowitej sprzedaży branży, a do 2028 udział ten nieznacznie spadnie do 43,4%.
W latach 2023-2028 kosmetyki do makijażu będą segmentem rynku o najwyższym średnim rocznym tempie wzrostu (5,9%), szybszym od średniego wzrostu o 4,4% rocznie – przewidywanego w tym okresie dla kosmetyków ogółem. Natomiast najniższy średni roczny wzrost w latach 2023-2028 na poziomie 3,9% prognozowany jest dla segmentu pielęgnacji osobistej. Wyraźnie zwiększa się zainteresowanie technologiami dla urody - według prognoz może liczyć na 5,1% średniego rocznego tempa wzrostu.
W latach 2020-2022 zanotowano średni roczny wzrost polskiego rynku kosmetycznego o 1,1% i był on słabszy od 2,3% obserwowanych w 2019. W tym czasie obniżenie sprzedaży odnotowano w segmencie perfumy i wody toaletowe, a w kategorii makijaż nie zanotowano zmian. Natomiast spory wzrost (5,3%) odnotował najmniejszy segment – technologia dla urody.
Według prognoz Statisty, w latach 2023-2028 wartość przychodów całego rynku kosmetyków w Polsce odnotuje przyspieszenie tempa wzrostu do 5,5% średnio rocznie, a wartość rynku osiągnie poziom 6,4 mld EUR w końcu okresu. Najbardziej dynamicznie będzie rósł segment kosmetyków do makijażu (z CARG 2023-2028 wynoszącym 7,1%), a sprzedaż tej kategorii w 2028 będzie wyższa od wartości z 2022 aż o 51,0%.
Największy udział w rynku (48,2%) ma segment kosmetyków do pielęgnacji osobistej, którego sprzedaż w 2023 w Polsce jest szacowana na 2,5 mld EUR.
W 2023 mieszkaniec Polski wydał szacunkowo na kosmetyki średnio nieco ponad 125 EUR. Prognozowany jest wzrost tej kwoty do powyżej 165 EUR w 2028 r.
W 2023 r. 19% przychodów ze sprzedaży kosmetyków w Polsce wygenerowały sklepy online. Prognozowany jest wzrost tego udziału do 24% w 2027.
Więcej danych, z którymi warto się zapoznać, celując w kosmetyczną przyszłość pod linkiem.