Młodzi ludzie chętnie kupują rozmaite produkty dzięki rekomendacjom w socialach

Młodzi ludzie chętnie kupują rozmaite produkty dzięki rekomendacjom w socialach

Raport „Młodzi vs mobile” pokazuje, że co piąty młody Polak dokonuje zakupów inspirowanych rekomendacjami w social mediach. Rośnie wpływ social commerce.

Raport firmy doradczo-technologicznej Future Mind „Młodzi vs mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” potwierdza rosnące znaczenie mediów społecznościowych w kontekście zakupów online wśród młodych Polaków. Z badania wynika, że 80% osób do 20. roku życia w Polsce dokonuje zakupów na podstawie rekomendacji znalezionych na grupach lub forach w mediach społecznościowych.

88% badanych korzysta z grup w mediach społecznościowych. Z tego 73% ogranicza się do przeglądania treści. 20% najmłodszych respondentów (15–20 lat) deklaruje aktywność w tych społecznościach. Niemal dwie trzecie uczestników badania do 20 r.ż. zadeklarowało, że jest częścią społeczności internetowej jakiegoś brandu.

Wpływ social commerce na decyzje zakupowe:

  • Udział w społecznościach internetowych marek jest ważny dla 20% badanych w grupie wiekowej 15–20 lat.
  • 55% tej grupy wiekowej korzystało z grup zakupowych marek na platformach takich jak TikTok czy Instagram.
  • TikTok szczególnie łączy użytkowników z różnych kręgów kulturowych, co zwiększa zasięg i wpływ marek:
  • 74% użytkowników czuje, że platforma łączy ich z ludźmi o różnym pochodzeniu i z odmiennych kręgów kulturowych rozproszonych po całym świecie.
  • 67% z nich uważa, że dzięki niemu nauczyli się dużo o różnorodności.

Wykorzystanie mediów społecznościowych do zakupów:

  • W grupie wiekowej 15–20 lat co szósty badany podkreśla wagę bycia częścią społeczności ulubionej marki.
  • 80% respondentów do 20. roku życia przyznaje, że dokonuje zakupów na podstawie rekomendacji w mediach społecznościowych.

Trend „de-influencingu” w mediach społecznościowych:

Młodzi użytkownicy coraz częściej odradzają zakupy konkretnych produktów w sieci, co zostało nazwane „de-influencingiem”. Trend ten zyskał popularność na TikToku, będąc odpowiedzią na nadmierną konsumpcję.

O badaniu
Badanie ilościowe zostało wykonane metodą CAWI na ogólnopolskim panelu online. Dobór do próby miał charakter kwotowy na podstawie rozkładu populacji Polski osób w wieku 15–35 lat. Próba zrealizowana N=1011. Oba badania zostały zrealizowane w kwietniu 2023 r. w ramach współpracy firmy Future Mind i SW Research.
# Badania rynkowe
 reklama