Zespół Selectivv Data Tank przygotował raport dotyczący zakupów kosmetyków przez Polaków i wpływu influencerów, social mediów oraz innych wymienionych w badaniu czynników, na wybory zakupowe Polek i Polaków. Analiza opracowana została w oparciu o badanie ankietowe na użytkownikach aplikacji mobilnej z kuponami rabatowymi i cashbackiem. Analiza przeprowadzona została na podstawie odpowiedzi ankietowanych zebranych w okresie 28.03-11.04.2023 roku na próbie 670 osób, kobiet i mężczyzn powyżej 18. roku życia. Jakie wnioski płyną z badania?
Zdecydowana większość kupuje kosmetyki mniej więcej raz w miesiącu (46%), kolejną odpowiedzią wskazaną przez ankietowanych była mniej więcej raz w tygodniu. Co 4 ankietowany wskazał, że kupuje kosmetyki rzadziej niż raz w miesiącu, a tylko 3% badanych wskazało codzienne zakupy.
Aż 57% opowiedziała się za wyborem drogerii, kiedy kupują szampon czy krem. 18% wybiera się po zakupy kosmetyków do hipermarketów, a ponad 23% kupuje przez Internet. Zdecydowanie największa grupa ankietowanych deklaruje, że ich wydatki kosmetyczne mieszczą się w przedziale 51-100 złotych miesięcznie (39%). Blisko 23% przeznacza na ten cel od 101 do 200 złotych. Powyżej tej kwoty wydaje miesięcznie tylko 9% pytanych. Z kolei warto zwrócić uwagę, że 22% przeznacza na ten cel od 21 do 50 złotych, a wydatki poniżej 20 złotych deklaruje niemal 7% ankietowanych.
Zdecydowana większość kupuje nowy produkt, bo po prostu kosmetyk im się skończył (8 na 10 ankietowanych). Co ciekawe tylko 2,7% wskazało reklamę jako powód do zakupu. Podobną deklarację uzyskała odpowiedź poszukiwania nowości na rynku (2,5%). Ponad 10% sugeruje się poleceniem przez znajomą, znajomego. Zdecydowana większość chętniej korzysta z oferty sklepów kosmetycznych, które oferują program lojalnościowy, przy czym 55,4% korzysta regularnie z oferty tych sklepów, a niespełna 6,3% deklaruje korzystanie sporadyczne, wręcz rzadkie. Z kolei ponad 9% nie kieruje się wyborem miejsca zakupu kosmetyków w poszukiwaniu programów lojalnościowych, a 29% w ogóle nie zwraca na to uwagi. Z ankiety wynika też, że chętnie testujemy kosmetyki polecane przez sprzedawcę (38,5%).
Mogłoby się wydawać, że w obecnej dobie rozwiniętych i dostępnych mediów społecznościowych, klienci chętnie wyszukują informacji w Internecie i szukają nowości polecanych np. przez influencerów. Okazuje się, że przeszło 61% badanych nie śledzi nowości kosmetycznych przy użyciu social mediów, blogów czy ogólnie nie kieruje się trendami. Jasno wynika, że niespełna 4 na 10 badanych śledzi na bieżąco rynek kosmetyczny w poszukiwaniu dla siebie nowości. Można z tego wysunąć wniosek, że influencerzy czy informacje znalezione w sieci nie są już obecnie obdarzone zaufaniem, tak jak mogłoby to być parę lat wstecz, a konsumenci chętniej poproszą o pomoc pracownika danego sklepu z kosmetykami niż bezkrytycznie podążą za poleceniem influncera.
Na pytanie czy przy wyborze kosmetyku zwracamy uwagę na przydatność opakowań do recyklingu, blisko 30% respondentów w ogóle nie zwraca na ten element uwagi. 21,2% wybrało odpowiedź: „raczej nie, ale coraz częściej zwracam na to uwagę”, a 15,4% „tak i to zdecydowanie”. Z kolei 34% zwraca uwagę na recykling opakowań, ale nie kieruje się tą kwestią przy zakupach kosmetyków. Kolejnym czynnikiem ekologicznym jest świadomość zakupu większych opakowań. Tu przemawia jednak bardziej aspekt oszczędnościowy (59,7% wybiera kosmetyki w większych opakowaniach, aby zaoszczędzić). Kolejne blisko 17% pytanych dostrzega w tym czynniku dbałość o ekologię i mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Z drugiej strony podobna wartość (17,2%) opowiada się za odpowiedzią, że raczej nie zwraca uwagi na wielkość opakowania, a ponad 6% pytanych ma do tego obojętny stosunek i nie kieruje się podczas zakupów atutem większych opakowań.
Ostatnim pytaniem w ankiecie dotyczącym świadomego wpływu na ekologię, które zadano respondentom, dotyczyło używania produktu i jego w pełni zużywania. Na pytanie: „Czy gdy kupujesz kosmetyki, kierujesz się łatwością opróżniania opakowania z produktu?” odpowiedzi były bardziej stonowane, ale większość zwraca na to uwagę (38,2% - "tak zdecydowanie", a 27,5% - "tak, ale nie kieruję się tym przy zakupie"). Blisko 14% coraz częściej zwraca na ten aspekt uwagę, podczas gdy co piąta osoba uważa, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia (20,4%).