Ziaja i Inglot wysoko w rankingu najcenniejszych polskich firm rodzinnych
Ziaja i Inglot wysoko w rankingu najcenniejszych polskich firm rodzinnych

Magazyn "Forbes" opublikował zestawienie najcenniejszych polskich firm rodzinnych. W kategorii firm z przychodami powyżej 100 mln zł znalazły się dwie firmy kosmetyczne: Ziaja i Inglot.

Autorzy rankingu zastosowali do wyceny firm metodę szwajcarską. Wartość przedsiębiorstwa jest w niej średnią ważoną wartości wyznaczonych metodą majątkową i dochodową.

W zestawieniu gdańska Ziaja znalazła się na 9. pozycji (180,5 mln zł/2017), a Inglot na miejscu 17. (124,1 mln zł/2017).

Rankingowi towarzyszł zapis z debaty Forum Firm Rodzinnych pod hasłem "Czy opłaca się być firmą rodzinną?". Wnioski z niej są takie, że w Polsce wciąż jesteśmy na etapie budowania kapitału rodzinnego. Mamy na rynku stosunkowo niewiele dużych firm rodzinnych, które funkcjonują od minimum 12 lat, wykazują obroty powyżej 3 mln euro, przynajmniej 51% udziałów czy akcji jest w rękach rodziny i przynajmniej dwie osoby z rodziny mają wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem. Tak definicję firmy rodzinnej nakreśliła Family Business Network Poland, ale oczywiście pułap obrotów 3 mln euro mocno ją zawęża, bo na rynku zdecydowanie więcej jest podmiotów rodzinnych, ale o mniejszej skali biznesowej. Natomiast największe firmy rodzinne są już od dłuższego czasu na celowniku funduszy, które próbują w takie podmioty inwestować. Często wejście funduszu do firmy rodzinnej rozpoczyna się od pakietu mniejszościowego, a dopiero brak sukcesora jest powodem do przejmowanie pakietu większościowego.

Mocną stroną firm rodzinnych w odniesieniu do korporacji jest znacząco krótszy proces decyzyjny, bardziej płaska struktura, większa samodzielność pracowników, co jest także atutem na rynku pracy. Przewagą konkurencyjną, która nie jest wciąż mocno promowana, jest fakt, że biznes rodzinny buduje na miejscu kapitał. Prowadzenie firmy jest więc przejawem patriotyzmu gospodarczego. Podobnie zresztą, jak kupowanie produktów wytwarzanych przez firmy rodzinne. Co ciekawe pokolenie millenialsów chętniej korzysta z produktów tego rodzaju firm, chcąc aktywnie wspierać lokalną przedsiębiorczość. Andrzej Gliński, członek zarządu banku Millenium, uważa jednak, że wciąż niedostatyczny jest jednak u nas kapitał zaufania. Trudno jest stworzyć choćby lokalne klastry branżowe, bo firmy postrzegają się jako konkurenci, a nie potencjalni partnerzy, z którymi można zbudować większą całość, podzielić ryzyko, stworzyć perspektywiczne przedsięwzięcie o charakterze win-win dla wszystkich stron.

Ważnym tematem (pokoleniowo) jest obecnie dla wielu firm rodzinnych sukcesja. Charakter firmy zmienia się, kiedy stery władzy przejmuje kolejne pokolenie: jest to nieuniknione - zarówno mają tu wpływ kwestie osobowościowe, ale też zmieniający się rynek, pracownicy, otoczenie biznesowe.

Sukces, historia firmy, pokoleniowa zmiana warty, wypracowana marka - warto to komunikować to publicznie - życie pisze najlepsze scenariusze, które mogą również fantastycznie inspirować innych, młodszych przedsiębiorców.

# Newsy producenci

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego