Ziaja i Inglot wysoko w rankingu najcenniejszych polskich firm rodzinnych

Ziaja i Inglot wysoko w rankingu najcenniejszych polskich firm rodzinnych

Magazyn "Forbes" opublikował zestawienie najcenniejszych polskich firm rodzinnych. W kategorii firm z przychodami powyżej 100 mln zł znalazły się dwie firmy kosmetyczne: Ziaja i Inglot.

Autorzy rankingu zastosowali do wyceny firm metodę szwajcarską. Wartość przedsiębiorstwa jest w niej średnią ważoną wartości wyznaczonych metodą majątkową i dochodową.

W zestawieniu gdańska Ziaja znalazła się na 9. pozycji (180,5 mln zł/2017), a Inglot na miejscu 17. (124,1 mln zł/2017).

Rankingowi towarzyszł zapis z debaty Forum Firm Rodzinnych pod hasłem "Czy opłaca się być firmą rodzinną?". Wnioski z niej są takie, że w Polsce wciąż jesteśmy na etapie budowania kapitału rodzinnego. Mamy na rynku stosunkowo niewiele dużych firm rodzinnych, które funkcjonują od minimum 12 lat, wykazują obroty powyżej 3 mln euro, przynajmniej 51% udziałów czy akcji jest w rękach rodziny i przynajmniej dwie osoby z rodziny mają wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem. Tak definicję firmy rodzinnej nakreśliła Family Business Network Poland, ale oczywiście pułap obrotów 3 mln euro mocno ją zawęża, bo na rynku zdecydowanie więcej jest podmiotów rodzinnych, ale o mniejszej skali biznesowej. Natomiast największe firmy rodzinne są już od dłuższego czasu na celowniku funduszy, które próbują w takie podmioty inwestować. Często wejście funduszu do firmy rodzinnej rozpoczyna się od pakietu mniejszościowego, a dopiero brak sukcesora jest powodem do przejmowanie pakietu większościowego.

Mocną stroną firm rodzinnych w odniesieniu do korporacji jest znacząco krótszy proces decyzyjny, bardziej płaska struktura, większa samodzielność pracowników, co jest także atutem na rynku pracy. Przewagą konkurencyjną, która nie jest wciąż mocno promowana, jest fakt, że biznes rodzinny buduje na miejscu kapitał. Prowadzenie firmy jest więc przejawem patriotyzmu gospodarczego. Podobnie zresztą, jak kupowanie produktów wytwarzanych przez firmy rodzinne. Co ciekawe pokolenie millenialsów chętniej korzysta z produktów tego rodzaju firm, chcąc aktywnie wspierać lokalną przedsiębiorczość. Andrzej Gliński, członek zarządu banku Millenium, uważa jednak, że wciąż niedostatyczny jest jednak u nas kapitał zaufania. Trudno jest stworzyć choćby lokalne klastry branżowe, bo firmy postrzegają się jako konkurenci, a nie potencjalni partnerzy, z którymi można zbudować większą całość, podzielić ryzyko, stworzyć perspektywiczne przedsięwzięcie o charakterze win-win dla wszystkich stron.

Ważnym tematem (pokoleniowo) jest obecnie dla wielu firm rodzinnych sukcesja. Charakter firmy zmienia się, kiedy stery władzy przejmuje kolejne pokolenie: jest to nieuniknione - zarówno mają tu wpływ kwestie osobowościowe, ale też zmieniający się rynek, pracownicy, otoczenie biznesowe.

Sukces, historia firmy, pokoleniowa zmiana warty, wypracowana marka - warto to komunikować to publicznie - życie pisze najlepsze scenariusze, które mogą również fantastycznie inspirować innych, młodszych przedsiębiorców.

# Newsy producenci
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi