Henkel opublikował wstępne dane dotyczące wyników sprzedaży w trzecim kwartale i przedstawił nową prognozę wyników za rok obrotowy 2020.
- Globalny kryzys spowodowany pandemią koronawirusa ma nadal decydujący wpływ na sytuację rynkową. Niemniej jednak w trzecim kwartale Henkel osiągnął dobre wyniki, do czego przyczyniły się wszystkie trzy sektory biznesowe. Wyniki te potwierdzają, że Henkel posiada solidny, zdywersyfikowany portfel popularnych marek i innowacyjnych technologii oferowanych klientom z branży dóbr przemysłowych i konsumenckich. Henkel odnotowuje również korzyści dzięki dodatkowym inwestycjom w projekty marketingowe i innowacyjne oraz w rozwój cyfryzacji. Ponadto w trzecim kwartale znacznie zwiększyliśmy sprzedaż internetową – łączny udział tego kanału sprzedaży przekroczył 15% - powiedział Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel.
Dobre wyniki w trzecim kwartale wynikają również częściowo z efektu odbicia sprzedaży po gwałtownym spadku, jaki miał miejsce w drugim kwartale, kiedy to negatywny wpływ pandemii COVID-19 był szczególnie odczuwalny.
W sektorze Beauty Care (kosmetyki) segment produktów profesjonalnych dla salonów fryzjerskich również poprawił wyniki w porównaniu z drugim kwartałem. Odnotował jednak nieznaczny spadek sprzedaży w ujęciu organicznym w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W segmencie detalicznym natomiast nastąpił bardzo wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w porównaniu z III kw. 2019 r. Dzięki temu, że popyt na środki piorące i czystości utrzymał się na wysokim poziomie oraz dzięki odbiciu sprzedaży po spowolnieniu, jakie miało miejsce w drugim kwartale, sektor biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotował znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym i z powodzeniem się rozwijał.
- W czasie kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa szybko i elastycznie dostosowaliśmy się do zachodzących zmian, kontynuując jednocześnie intensywne działania zorientowane na ukierunkowany rozwój. Przygotowaliśmy nowe prognozy rocznych wyników, które przedstawiają nasze przewidywania dotyczące sytuacji Henkla do końca roku. Chociaż zakładamy, że w czwartym kwartale będziemy nadal odczuwać negatywne skutki pandemii, nie spodziewamy się, aby w regionach istotnych z punktu widzenia działalności firmy doszło do powtórnego zamrożenia gospodarki na dużą skalę, jakiego byliśmy świadkami w drugim kwartale. Jesteśmy przekonani, że dzięki koncentracji na ukierunkowanym rozwoju wyjedziemy z kryzysu silniejsi - dodał Carsten Knobel.
W sektorze biznesowym Beauty Care (kosmetyki) przychody ze sprzedaży w ujęciu nominalnym wzrosły o 3,0%, do 999 mln EUR w III kw. 2020 r. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęcia/zbycia) przychody ze sprzedaży wzrosły o 4,3%. Na wyniki te wpływ miały zarówno wolumen, jak i cena. Negatywny wpływ różnic kursowych na wartość sprzedaży wyniósł -3,3%. Wpływ transakcji przejęcia/zbycia na wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 2,0%.
W okresie pierwszych 9 miesięcy 2020 r. wartość sprzedaży sektora biznesowego Beauty Carew ujęciu nominalnym była niższa o 3,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosła 2,818 mld EUR.
Przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym spadły o 4,2% ze względu na niższy wolumen sprzedaży. Po spowodowanym pandemią spadku sprzedaży odnotowanym w pierwszym oraz – szczególnie – w drugim kwartale bieżącego roku, w trzecim kwartale w segmencie kosmetyków profesjonalnych dla salonów fryzjerskich nastąpiła znaczna poprawa poziomu sprzedaży. Po pierwszym słabszym półroczu dynamika sprzedaży w segmencie Branded Consumer Goods (markowe wyroby konsumpcyjne) w trzecim kwartale była wysoka.
Segment Branded Consumer Goods (markowe wyroby konsumpcyjne) odnotował w trzecim kwartale wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Podobnie jak w drugim kwartale, grupa asortymentowa kosmetyków do pielęgnacji ciała zanotowała dwucyfrowy wzrost. Zwłaszcza marka Dial kontynuowała bardzo dobre wyniki sprzedaży odnotowane w drugim kwartale. Po spadku w pierwszej połowie roku w grupie asortymentowej kosmetyków do włosów zanotowano istotne zwiększenie sprzedaży wynikające z dwucyfrowego wzrostu sprzedaży produktów do koloryzacji. Istotna poprawa nastąpiła również w odniesieniu do wyników sprzedaży w grupie produktowej pielęgnacja włosów. Jednak sprzedaż produktów do stylizacji włosów odnotowała spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem w związku ze zmianą zachowań konsumentów w następstwie pandemii COVID-19.
W trzecim kwartale wyniki w segmencie kosmetyków profesjonalnych dla salonów fryzjerskich pozostawały nadal pod wpływem pandemii COVID-19, jednak były znacznie lepsze niż w pierwszym półroczu bieżącego roku. Dodatnią dynamikę sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego obserwowano w Europie Zachodniej. Bardzo wysoki wzrost sprzedaży rok do roku zanotowano w regionie Ameryki Łacińskiej.
7 kwietnia 2020 r., mając na uwadze szybkie rozprzestrzenianie się pandemii COVID-19 oraz wysoki poziom niepewności co do jej wpływu na gospodarkę światową, zarząd Henkel AG & Co. KGaA postanowił nie podtrzymywać prognozy na rok obrotowy 2020 przedstawionej w skonsolidowanym sprawozdaniu z działalności za 2019 r.
Nowa prognoza z października 2020 opiera się na założeniu, że w czwartym kwartale popyt ze strony branży przemysłowej oraz aktywność gospodarcza w obszarach istotnych z punktu widzenia działalności Henkel będą niższe niż w poprzednim roku, jednak nie ulegną znacznemu pogorszeniu.
Decydującym czynnikiem w tym kontekście będzie dalszy rozwój sytuacji w zakresie liczby zachorowań i obostrzeń wprowadzanych z powodu pandemii.
Sporządzając prognozę, Henkel zakłada, że w głównych regionach o kluczowym znaczeniu dla spółki w IV kw. 2020 r. nie zostanie wprowadzony pełny lockdown.
Mając na uwadze powyższe czynniki, w roku obrotowym 2020 Grupa Henkel spodziewa się wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie od -1,0 do -2,0%.
W odniesieniu do sektora biznesowego Beauty Care (kosmetyki) Henkel przewiduje obecnie ujemny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie od -2,0 do -3,0%. Znaczący spadek wyników w segmencie kosmetyków profesjonalnych dla salonów fryzjerskich w konsekwencji pandemii będzie miał wpływ na ten sektor biznesowy przez cały rok obrotowy, natomiast w segmentu Branded Consumer Goods spodziewana jest poprawa wyników. W sektorze biznesowym Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) Henkel spodziewa się wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie od +4,5 do +5,5%.
Zgodnie z informacjami podanymi do publicznej wiadomości na początku roku Henkel zwiększa również inwestycje w obszarze marketingu, reklamy, cyfryzacji i IT.