Blanka Chmurzyńska-Brown o trzech głównych sukcesach lobbingowych w pracy nad Ustawą o produktach kosmetycznych

Blanka Chmurzyńska-Brown o trzech głównych sukcesach lobbingowych w pracy nad Ustawą o produktach kosmetycznych

Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:

Ustawa najpewniej wejdzie w życie z dniem 1 czerwca 2018 roku. Mogę Państwu powiedzieć bardzo krótko: Nie lękajcie się! Pracowaliśmy długo nad tym projektem, staraliśmy się, by regulator uwzględnił w jej zapisach kompletne stanowisko branży kosmetycznej. Firmy członkowskie bardzo aktywnie współpracowały w tej mierze ze Związkiem.

W tej sytuacji wypada powiedzieć: "Brawo Wy!"

Mieliśmy dobrze przygotowane stanowisko, które przekazywaliśmy rozmaitym agendom rządowym, instytucjom, Ministerstwu Zdrowia, Ministerstwu Rozwoju, GIODO. Przydały się tu wszelkie kontakty i relacje, jakie nawiązaliśmy, kiedy zagrożone ustawowym wypadnięciem z aptek były dermokosmetyki. Wykorzystaliśmy więc relacje, jakie przyniosło nam życie.

Naszym sukcesem okazało się to, że wiele instytucji, przekazując swoje uwagi do projektu, posługiwało się naszym stanowiskiem. Większość interesariuszy miało takie stanowisko, jak my! I podnosili dokładnie te same kwestie jako wątpliwe, np. dotyczące języka dokumentacji, wysokości kar, vacatio legis (choć dziś punkt ten nie ma za bardzo znaczenia).

Co nam się wspólnie udało? Warto zwrócić tu uwagę na trzy punkty. Nazywam je trzema szczytami Nanga Parbat, które udało nam się zdobyć. Pierwsza kwestia to obniżenie wysokości kar. Początkowo były one horrendalnie wysokie, bez względu na skalę przewinienia. Można było być surowo ukaranym za jakiś błahy błąd proceduralny. Zakres i wysokość kar była nieadekwatna do niezgodności z ustawą. Przekonywaliśmy więc, że nie można karać tak samo wysoko za brak zgłoszenia do portalu CPNP, jak za brak oznakowania na produkcie! To byłoby po prostu nierozsądne.

Kolejny sukces to język dokumentacji. To firmy kosmetyczne przekazały nam dokładne analizy, które pokazywały jasno, ile kosztuje przedsiębiorcę tłumaczenie oceny bezpieczeństwa produktu. Koszt tłumaczenia całej dokumentacji to są kwoty od 1.500 do 60.000 zł. Udało się nam ostatecznie przekonać Inspekcję Sanitarną, że jest niezasadne, by przedsiębiorca tłumaczył całą literaturę źródłową i wszystkie dane w oparciu, o które przygotowywana jest przez asesora ocena bezpieczeństwa. Zobowiązaliśmy się też jednak, że będziemy firmom kosmetycznym wyjaśniać i nadal edukować, co w ocenie bezpieczeństwa powinno się znaleźć i w jakim zakresie. Będziemy zatem prowadzić z tej tematyki dalsze szkolenia w ciągu roku – takie podjęliśmy zobowiązania przed GIS.  

Rzutem na taśmę, na przełomie grudnia i stycznia, osiągnęliśmy też trzeci sukces: możliwość zlecania danych o działaniach niepożądanych tzw. firmom trzecim, które dla wielu producentów kosmetyków świadczą takie właśnie usługi. Dla Inspekcji Sanitarnej wcale nie było takie oczywiste, by ten zapis zmienić … Poza tym działania niepożądane -i te ciężkie, i te pozostałe - będą procedowane w ten sam sposób.

W toku prac nad ustawą udało się również uporządkować kwestie zbierania zgód od konsumentów do przetwarzania ich danych osobowych podczas zgłaszania działań niepożądanych. To ważne, gdyż  upraszcza cały proces.

źródło: Wystąpienie dyrektor generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego podczas 1. edycji Seminarium na temat Ustawy o produktach kosmetycznych, 9 marca 2018

# Cytat tygodnia
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi