Henryk Orfinger, Dr Irena Eris, o sukcesji i predyspozycjach na właściciela firmy

Henryk Orfinger, Dr Irena Eris, o sukcesji i predyspozycjach na właściciela firmy

Andrzej Mierzwa: Sukcesja. Masz dwóch synów, informatyków. Jeden postanowił pozostać w zawodzie, drugiego przekonałeś kilka lat temu, by przejął stery firmy.

Henryk Orfinger, przewodniczący rady nadzorczej Dr Irena Eris: Tak, to prawda. Obydwaj skończyli dobrze notowaną Polsko-Japońską Wyższą Szkołę Technik Komputerowych, ale między nimi jest 18 lat różnicy…

Jakich argumentów użyłeś wobec starszego, żeby cię zastąpił?

Nie używałem argumentów. Rozmawialiśmy. To były rozmowy, jak oni to wszystko widzą, co chcą robić? Chcą czy nie chcą być w firmie? Tak naprawdę to było wiele lat zastanawiania się, jak to finalnie ma wyglądać i czy ta sukcesja się uda. (...) Niektóre rozmowy odbywały się z udziałem prawnika. Jego obecność była istotna, bo pomagała zastanawiać się na strukturami formalnymi. Po dwóch czy trzech latach takich rozmów, Paweł zdecydował, że chce się włączyć do firmy, Krzysztof powiedział natomiast, że nie chce uczestniczyć w procesie zarządzania. Ta decyzja dwóch synów, z których jeden powiedział "tak", drugi powiedział "nie", była istotna. Bo gdyby obaj powiedzieli "tak", to też robi się problem. Tutaj sytuację mieliśmy czystą. W procesie sukcesji, tak jak w biznesie, trzeba umieć podejmować decyzje. (...) Decyzja więc zapadła - tak to wygląda w firmie rodzinnej.

Wpadnę ci w słowo. Syn został prezesem zarządu, a ty przeszedłeś na szefa rady nadzorczej. Nie korci cię czasami, by mu coś powiedzieć, zasugerować?

Korci! Mnie korci, żeby powiedzieć, a on mi grozi palcem – tak w uproszczeniu (śmiech). Oczywiście są takie obszary w firmie, gdzie wciąż jestem aktywny. Mówiliśmy wcześniej o sukcesie z naszą obecnością w Comité Colbert, ale sukcesem, który chciałbym jeszcze zaakcentować, jest marka Pharmaceris. Marka dermokosmetyczna przygotowana dwadzieścia parę lat temu, ale jakieś 18 lat temu podjęliśmy decyzję, że będzie to marka apteczna. Dziś w wielu kategoriach jest numerem jeden w Polsce. I to jest mój osobisty sukces. Oczywiście pracowali na niego wszyscy odpowiedzialni za markę ludzie, ale koncepcja i decyzja były moje.

Czyli dalej współtworzysz dalekosiężną strategię firmy?

Tak. Pilnuję tej jednej marki, żeby realizowana była ta strategia, którą kiedyś stworzyłem. Od tej strategii bardzo łatwo jest odejść i zmienić zupełnie tory marki. Dzisiaj jednak ma ona genialny sukces i warto się tego trzymać.

Jak planujesz emeryturę?

Nie mam co planować, bo jestem już na emeryturze (śmiech). Ale uważam, że warto pracować. Chętnie pewnie wyłączyłbym się bardziej, ale życie mi nie pozwala. Dzisiaj pełnię też różne funkcje zewnętrzne, społeczne, i one też bardzo mnie zajmują. W samej firmie jestem mniej aktywny. To, co mówię o Pharmacerisie, to jest kwestia jednego spotkania miesięcznie.

Na koniec: jedna rada dla wszystkich, którzy myślą, by wyrwać się na swoje…

Nie da się chyba tak krótko, że jedna rada i wystarczy. Na pewno żeby być właścicielem, trzeba mieć pewne predyspozycje. Uważam, że kategoria manager, a kategoria właściciel, to są dwa różne światy. Manager może świetnie zarządzać, może być wspaniałym specjalistą, ale brakuje mu często odwagi w podejmowaniu decyzji lub nie ma tej swobody jej podejmowania. Jest odpowiedzialny w inny sposób. Może stracić pracę, jeśli coś nie wyjdzie, mogą go obarczyć odpowiedzialnością czy kosztami za jakieś niepowodzenie. Ja jako właściciel mogę wszystko, ale muszę umieć to zrobić. Umiejętność podejmowania decyzji przez właściciela jest kluczowa. Nie mówię o decyzjach bieżących, operacyjnych, ale strategicznych. Takich, które są szczególnie istotne na początku, kiedy zakłada się firmę. Jeżeli masz przekonanie, że jesteś właściwą osobą, idź do przodu. Rób to, co uważasz za właściwe. W każdej branży są tacy, którym się udaje, i tacy, którym się nie udaje. Sektor tutaj o niczym nie przesądza. Mówi się dziś, że sukces odnosi się w branży informatycznej, a ilu informatyków klepie biedę? Bo nie potrafili się znaleźć w odpowiedniej sytuacji, podjąć właściwej decyzji czy wykonać jakiegoś ruchu… Jeżeli czuje się chęć wzięcia życia zawodowego we własne ręce, a tak naprawdę całego swojego życia we własne ręce, to trzeba to zrobić.

źródło: Kapitalne Rozmowy, odc. 1 Andrzej Mierzwa w rozmowie z Henrykiem Orfingerem.

# Cytat tygodnia
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi