Adam Nitecki: E-commerce to kopalnia wiedzy o konsumencie

Adam Nitecki: E-commerce to kopalnia wiedzy o konsumencie

Jak sprostać rosnącym oczekiwaniom współczesnego konsumenta?

Adam Nitecki, e-commerce general manager L’Oreal Polska i Kraje Bałtyckie: Dzisiejszy konsument, czyli także my sami, dość mocno ewoluuje. Nasze wymagania rosną coraz bardziej, ale to, co moim zdaniem najbardziej różni nas od konsumenta sprzed kilku lat, to wysoki poziom doinformowania. Dziś jako konsumenci mamy dostęp do informacji na wyciągnięcie ręki. (…) Każdy z nas ma w swoim smartfonie super przegląd tego, co dostępne jest na rynku. Może także porównywać interesujące go kategorie produktowe względem różnych detalistów. Ten poziom doinformowania sprawia, że poprzeczka dla właścicieli marek, jak i najróżniejszych sklepów internetowych, rośnie i to sprawia, że praca marketerów, jak też osób pracujących w e-commerce, jest tym bardziej ekscytująca.

Czy doświadczenie zebrane w marketingu pomaga ci w pracy w e-commerce?

Myślę, że rozróżnianie marketing to jedno, a e-commerce to drugie, to pewien mit. W dzisiejszych czasach, kiedy mamy przenikanie się różnych sfer, raczej myślałbym o marketingu i e-commerce jako połączonych naczyniach. Trudno jest osiągnąć sukces w e-commerce bez marketingu, ale trudno też myśleć o strategiach i sukcesie marki, nie mając klarownej wizji działań e-commerce’owych. Te dwa obszary łączy to, że konsument jest w centrum naszego zainteresowania i chcemy go w pełni usatysfakcjonować. Sam e-commerce jest pewnym zachowaniem konsumenckim na ścieżce nie tylko zakupowej, ale też poszukiwania informacji, co tak naprawdę wzbogaca dawne modele, w jaki sposób myśleliśmy o konsumencie w marketingu jeszcze za czasów Kotlera.

Jakie są filary sukcesu w dotarciu do konsumenta w e-commerce?

Pierwszym aspektem, który decyduje o sukcesie w e-commerce, to są dane i to, w jaki sposób z nich korzystamy. E-commerce to kopalnia wiedzy o zachowaniach konsumenckich, ale też brutalne zderzenie się z pewną rzeczywistością… Bo jeśli nie potrafimy przełożyć danych na podejmowanie decyzji biznesowych, i chociażby zmianę contentu, który prezentujemy konsumentowi, to faktycznie stoimy na przegranej pozycji. To, co jest również ważne, aby nie stracić konsumenta, to całościowe doświadczenie. To UX, który decyduje, czy konsument będzie zainteresowany, będzie chciał spędzić czas z nami, by lepiej poznać markę, produkt... Porównać ją w stosunku do swoich innych, potencjalnych wyborów… To również możliwość wirtualnego przymierzenia danego produktu, czyli sprawdzenia bez żadnego ryzyka, czy dany kolor szminki lub konkretny odcień farby do włosów pasuje do mnie. Mamy oczywiście kryteria czy filary sukcesu, które są czymś nieodłącznym, jak cena czy asortyment. Czymś, co musi być spełnione, żeby w ogóle zainteresować konsumenta w kontekście jego bardzo wysokich wymagań. Mamy również pozostałe aspekty, które są bardzo ważne, a o których być może marketerzy nie zawsze myślą… To jest sprawność logistyczna w dostarczaniu produktów, czyli szybkość dostawy, ale także systemy płatnicze – możliwość szybkiego i bezpiecznego zapłacenia za swój koszyk zakupowy. W Polsce jesteśmy w dość uprzywilejowanej pozycji, bo zarówno struktury logistyczne, jak i systemy płatnicze są w naszym kraju bardzo rozwinięte. I ostatni wątek, który wydaje mi się dość istotny, a nie przebija się wystarczająco w rozmaitych debatach: to jest zaufanie. Zaufanie związane nie tylko z produktem, ale również ze sklepem internetowym budowane poprzez różne aspekty (rating&reviews, współpraca z influencerami). Co ciekawe mamy dość dużą zmianę w podejściu do influencer marketingu, który kiedyś opierał się faktycznie na dużych cyfrowych celebrytach, a dzisiaj mówimy raczej o mikro- i nanoinfluencerach. Ci drudzy w znacznie wyższym stopniu angażują konsumentów, ale również są dla nich bardziej autentyczni. E-commerce zarówno w Azji, ale też coraz bardziej w krajach zachodnich, mocno opiera się na programach afiliacyjnych czy na programach związanych z poleceniami i myślę, że to jest ten filar, który będzie się dynamicznie rozwijał także w naszym kraju.

źródło: Telewizja BIZNES24

Przeczytaj także:
# Cytat tygodnia
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi