Szacunki opierają się na ponad 6,5 mln zamówień z całego świata i ponad 200 tys. zamówień w Polsce, które dla marek kosmetycznych i witryn detalicznych wygenerowali partnerzy Admitad. Eksperci przeanalizowali sprzedaż 450 marek na całym świecie i 90 marek w Polsce, w tym takich jak Sephora, Alibaba, Allegro, iHerb, Lancome, Yves Rocher, ICI Paris XL, Babor, L’Occitane, Clarins, Calvin Klein czy Kiehl’s.
Admitad szacuje, że globalna sprzedaż online w tym segmencie wzrosła o 11% w 2022 r., natomiast w pierwszej połowie 2023 r. wzrost wyniósł już 15%. Wartość sprzedanych towarów brutto była większa odpowiednio o 8% i 12%.
W Polsce pozytywny trend sprzedażowy jest jeszcze silniejszy. W 2022 r. liczba zamówień wzrosła o 15%, a w pierwszej połowie 2023 r. wzrost wyniósł aż 20%. Wartość brutto polskiej sprzedaży wzrosła odpowiednio o 13% i 15%.
O kilka procent spadła natomiast średnia wartość pojedynczego zamówienia. Wynosi ona obecnie około 175−180 zł (43−44 dol.). Polacy zamawiają online kilka produktów jednocześnie i chętnie korzystają przy tym z okresów rabatowych oraz pakietów.
Najważniejszymi słowami kluczowymi w 2023 r., na podstawie których internauci wyszukiwali interesujące ich produkty, były „korzyści” i „inteligentne zakupy”. Jak wynika z danych Admitad, zakupy kuponowe i cashback cieszą się niesłabnącą popularnością na całym świecie. Duży udział w całkowitej liczbie zamówień mają również rekomendacje influencerów oraz twórców treści internetowych.
Średnie globalne zamówienia na produkty kosmetyczne z reklam kontekstowych Google w 2023 r. były większe o ponad 30%. Komunikatory, a w szczególności Telegram, również zaliczyły rekord pod względem wzrostu sprzedaży w tym segmencie. Liczba zamówień za ich pośrednictwem zwiększyła się ponad dwukrotnie. Sprzedaż ze sklepów afiliacyjnych była z kolei większa o 45%.
Polscy użytkownicy w jeszcze większym stopniu zwracają uwagę na recenzje i rekomendacje platform contentowych. Ich udział w ogólnej liczbie zamówień w Polsce przekroczył 30% w 2023 r., w czym pomógł 15-proc. wzrost zakupów dokonanych za ich pośrednictwem.
Regularne wzrosty, które zalicza globalna branża beauty, odczuwa również sprzedaż mobilna. W 2022 r. wynosiła ona 44%, natomiast w 2023 r. wynosi już 46% i stale rośnie. Pod tym względem Polska dopiero dogania światowe trendy. W 2023 r. udział sprzedaży mobilnej wzrósł z 25% do 36% i w ocenie ekspertów ma dużą szansę zrównać się z globalnymi wskaźnikami.
Zarówno globalne, jak i polskie dane wyraźnie wskazują ponadto, że wzrost sprzedaży online w branży beauty zostanie utrzymany. Według ekspertów Admitad rok 2023 może się okazać dla polskich marek kosmetycznych jeszcze korzystniejszy niż 2022. Jest wysoce prawdopodobne, że wzrost sprzedaży sięgnie nawet 20−25%.