Trendy 2023: social media dla marek beauty

Trendy 2023: social media dla marek beauty

Trendy w social mediach, zwłaszcza dla marek beauty, zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek. Dynamiczne zmiany napędzane są technologią, gospodarką, polityką czy finalnie wpływem społecznym.

Co pomoże Wam poprawić swoje wyniki w nadchodzących miesiącach? Na co warto zwrócić szczególną uwagę w 2023? Sprawdźcie!

Trendy w social mediach: gdzie i jak?

Social media są obecnie bez wątpienia integralną częścią strategii marketingowych marek z kategorii beauty. Branża kosmetyczna, chcąc budować wizerunek swojej marki na portalach społecznościowych, musi mieć niezwykle czuły „trend radar” i bacznie obserwować aktualne wydarzenia na świecie oraz, przede wszystkim, swoich konsumentów. To właśnie oni mają wpływ na kreowanie najnowszych trendów. Jaka forma konsumpcji mediów społecznościowych będzie dominować w 2023 roku?

1. Mobile – tu użytkownicy spędzają najwięcej czasu!

Statystyki pokazują, że konsumpcja mediów społecznościowych poprzez smartfony rośnie nieprzerwanie od 2011 roku, podczas gdy tradycyjne media, takie jak TV czy radio, odnotowują spadki. W Internecie spędzamy około 7h dziennie, z czego około 2h poświęcamy na social media. Śmiało możemy stwierdzić, że na wzrost czasu spędzanego przed smartfonem ma wpływ ogromna popularność aplikacji społecznościowych. Według badania Gemius/PBI z października 2022 roku, najwięcej czasu użytkownicy spędzają obecnie na TikToku. 

2. Formaty wideo

W 2022 roku oglądaliśmy treści wideo w Internecie o 30% dłużej niż rok temu (dane z badania Gemius Megapanel, 06. 2022 vs 06. 2021). Rok 2021 mocno zaakcentował trend na krótkie formaty video, które zostały zaadaptowane do każdej z popularniejszych platform społecznościowych. Olbrzymią rolę odegrał tu gwałtowny rozwój TikToka. Jego rosnąca popularność wykreowała zjawisko nazwane „tik-tokizacją” mediów społecznościowych. Dlatego też w najbliższym czasie będziemy obserwować przenikanie się rozwiązań TikToka na inne platformy.

Instagram pod wpływem TikToka wprowadził rolki, dzięki którym chce silniej angażować swoich użytkowników z formatem wideo. W szybkim czasie stały się one prawdziwym hitem i zaczęły generować większe zasięgi niż udostępniane zdjęcia.

Na YouTube’ie pojawiła się przestrzeń do wymiany krótkich filmików – Youtube Shorts, dzięki czemu serwis ten chce ściągnąć uwagę użytkowników do oglądania dłuższych formatów.

Facebook z kolei wprowadził platformę Facebook Watch oraz własny odpowiednik instagramowych stories.

Wszystkie te zabiegi w ciągu ostatnich lat zwiastują umocnienie się formatu wideo jako dominującego nośnika komunikacji w social mediach. 

Beauty trendy w social mediach 2023. Jakich treści będą poszukiwać konsumenci?

O jakich trendach warto pamiętać, tworząc content dla marek beauty w 2023 r.?

1. Fake alert: Autentycznie i naturalnie

W social mediach nie ma już miejsca na retusz i nienaturalne kanony piękna. Konsumenci chcą oglądać kreacje, które są autentyczne i niosą przekaz, by być sobą. Formaty wideo dokładnie pokazują wszystko od kulis, bez ściemy i wyreżyserowanego montażu. Modeling stał się otwarty na dziewczyny i kobiety z różnym odcieniem skóry, o każdej wadze i proporcjach. Modelki przełamują stereotypy i niosą silny przekaz mówiący, że każde ciało jest piękne. Coraz więcej kont na Instagramie promuje ruch Body Positive (czyli „ciałopozytywność”), który ma zachęcić nas do akceptacji swojego nieidealnego ciała, cery czy włosów, pokazując, że bycie nieperfekcyjnym jest naturalne i piękne. Dzięki temu w social mediach zapanowała moda na naturalność.

2. Ochrona środowiska

W 2022 roku właściciel znanej marki odzieżowej Patagonia postawił wszystko na jedną kartę, przekazując swoją markę organizacji non profit działającej właśnie na rzecz ochrony środowiska. Świat fashion, tak bliski branży beauty, nie pozostanie bez odpowiedzi.

Recykling, zrównoważony rozwój czy bezpośrednie działania na rzecz ochrony środowiska będą miały coraz większy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Warto podkreślać w komunikacji, jakie stanowisko w tym obszarze objęła nasza marka.

3. Edukacja

Najważniejsze motywacje do spędzania czasu w Internecie to: poszukiwanie informacji (72% użytkowników), pomysłów i inspiracji (57% użytkowników) oraz wyszukiwanie treści tutorialowych „How to” (56% użytkowników)*. Dlatego niezwykle istotne jest to, aby treści publikowane przez marki w social mediach były przede wszystkim użyteczne dla konsumentów. Powinny one nieść wartość merytoryczną i edukacyjną oraz odpowiadać na nurtujące czytelników pytania.

*Źródło: Datareportal

4. Współpraca z influencerami

Przemyślana współpraca z influencerami (celebrytami, blogerami, vlogerami, youtuberami czy streamerami) przynosi marce ogromne korzyści wizerunkowe oraz pomaga w sprzedaży. To nie nowość, jednak taka współpraca może się odbywać na różne sposoby:

  • współprace ongoingowe opierające się na tworzeniu publikacji dla marki w schemacie lejka zakupowego: budowanie świadomości, powtórzenie komunikatu, zachęcenie do zakupu, budowanie lojalności. Pierwsza publikacja ma za zadanie zbudowanie świadomości marki, czyli najważniejszą kwestią jest przekazanie idei i wartościach marki oraz przedstawienie produktów. Druga publikacja może skupić się już bardziej na produktach: pokazaniu ich w użyciu, przedstawieniu składników zawartych w recepturach, podzieleniu się swoją opinią i zaprezentowaniu swoich ulubieńców. Na koniec musi wybrzmieć zachęcenie do zakupu poprzez, np. podzielenie się kodem rabatowym;
  • analityka – w 2023 roku marketerzy muszą baczniej przyglądać się analityce i wynikom publikacji influencerów. Wśród agencji, domów mediowych oraz klientów nadal pojawiają się rozbieżności w podawaniu KPI i szacowaniu wyników. Prowadzi to do szeregu nieporozumień, a także do zafałszowania wyników danej kampanii. Liczba fanów i followersów konkretnego influencera nie jest równorzędna z potencjałem zasięgowym konkretnej treści publikowanej przez twórcę. Co więcej, nie możemy sumować liczby fanów z różnych platform tego samego influencera – przecież mogą oni danego twórcę śledzić zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Propozycją wspólnej i spójnej miary pozwalającej ocenić rezultat kampanii influencerskiej, która składa się z większej ilości świadczeń, mogą być wyświetlenia (rozumiane jako views);
  • kolaboracje – w nadchodzącym roku istotne będą również kolaboracje, czyli tworzenie polecanych przez influencera linii produktowych lub boxów danego brandu.

Kluczowe jest to, aby wszystkie te komunikaty niosły za sobą wartość i zawierały edukacyjne treści. Możliwości tworzenia contentu są bardzo duże, np. ebooki, infografiki, webinary czy live’y. Pamiętajmy jednak, że najlepsze efekty przynosi synergia z innymi rozwiązaniami digitalowymi: social mediami, content marketingiem, paid mediami, SEO etc.

5. Zgodność z panującymi trendami kosmetycznymi

Marki beauty bez dwóch zdań muszą nadążać nad dynamicznie powstającymi trendami. Nie mogą jednak zapomnieć o trendach, które mają już swoje lata, a mimo to wciąż cieszą się ogromną popularnością. Zarówno w makijażu, jak i pielęgnacji cery, włosów czy ciała, od wielu sezonów króluje minimalizm, naturalność, zdrowy blask i składniki pochodzące z natury. Zdecydowanie „mniej znaczy więcej”!

6. Pozostałe trendy, które warto mieć na uwadze

Ciekawym trendem jest metaverse – czyli wirtualny świat, który mogą kreować marki. Tutaj komunikacja wchodzi na inny poziom: łączy brand experience z e-commercem i doświadczeniem społecznościowym. Marki mogą tworzyć wirtualne przymierzalnie (zwłaszcza dla kategorii makeup) i kryptowaluty, a także uczestniczyć w branżowych wydarzeniach, takich jak Fashion Week. Swoje wirtualne światy wykreowały już m.in. YSL, Fenty Beauty, Nars, Estee Lauder, Gucci.

Trendy beauty w social mediach w 2023 r. – podsumowanie

Marki beauty, które chcą zaplanować swoją obecność w social mediach na 2023 rok, a także te, które pragną rozwinąć swoje profile, powinny myśleć przede wszystkim formatem video – adaptować go do aktualnych trendów komunikacyjnych i kosmetycznych. Warto opierać swój content na treściach użytecznych i autentycznych, gdzie naturalność jest podkreślana, a nie maskowana. Waszej marki nie ma jeszcze na TikToku? To najwyższy czas, by to zmienić!

Artykuł o dominujących trendach w nadchodzącym roku przygotowała dla Was Katarzyna Zielińska, która w agencji Performance Media  zajmuje się tworzeniem strategii komunikacji dla marek w Social Mediach.

W ostatnich latach Kasia wykorzystuje swoje 10-letnie doświadczenie na projektach beauty. Kreatywność to jej mocna strona, która pozwala na tworzenie wyróżniającej się koncepcji skrojonej do indywidualnych potrzeb klienta. Jej zaangażowanie i wkład obecne są na każdym etapie tworzenia projektu: od strategii, przez kontakt z klientem po realizację contentu, dzięki czemu projekty leadowane przez Kasię są dopracowane ze szczególną dokładnością.
Swoją wiedzą podzieliła się również ekspertka od influencer marketingu w Performance Media – Małgorzata Strzępa. Gosia na co dzień zarządza zespołem odpowiedzialnym za przygotowanie oraz realizację kampanii z zakresu influencer marketingu. Obserwuje rynek oraz zachodzące na nim zmiany, wykorzystując tę wiedzę w rozwoju klientów. Opracowuje holistyczne strategie, które bazują na pozostałych działaniach z zakresu digital, tworząc tym samym ekosystem wzajemnie uzupełniających się rozwiązań.

Chcesz porozmawiać o współpracy? Dzwoń lub pisz!

Kamil Kościuch
Client Partnership Manager
tel: 507 545 416 / kamil.kosciuch@performance-media.pl
# Raporty tematyczne
loki joanna