Sztosik kolor – włosy w odcieniach pastel i fluo zdominowały social media

Sztosik kolor – włosy w odcieniach pastel i fluo zdominowały social media

Blond, brąz, rudy? To dobre dla starszych pań – zdają się twierdzić młode osoby, które pokochały intensywne kolory na włosach. Dla nich właściwym wyborem są turkus, róż i lawenda…

Gdyby Ania z Zielonego Wzgórza była bohaterką naszych czasów nie rozpaczałaby nad zielonym kolorem włosów, który wyszedł wskutek fatalnego produktu do koloryzacji. Współczesne dziewczyny uwielbiają eksperymentować z kolorami we wszelkich odcieniach tęczy.

Ten początkowo dość niszowy trend przenikał do mainstreamu od kilku lat, by w tym roku naprawdę nieźle eksplodować. Wystarczy przejrzeć konta Instagramowe młodych osób. Mnóstwo zdjęć przedstawia nastolatków z fryzurą w szalonym kolorze. Hasztagi mówią wszystko: jaki produkt, do koloryzacji został wybrany, jaki był powód zafarbowania włosów na granat czy fiolet, padają pytania, czy efekt podoba się, a pod takimi zdjęciami sypią się lajki i komentarze…

Rosnąca paleta możliwości

Widać to również na drogeryjnych półkach, na których nietrwałych kolorantów w wyrazistych odcieniach przybywa. Początkowo tego typu produkty dostępne były wyłącznie w markach profesjonalnych. Potem pojawiały się pierwsze jaskółki nielicznych marek silnych w kategorii koloryzacji włosów, ale najczęściej były to koloranty w ledwie kilku dostępnych odcieniach. Teraz konsumenci mają całą paletę możliwości: spraye, pianki, szampony koloryzacyjne – różnych marek i w mnogości dostępnych barw. Najczęściej są to produkty relatywnie tanie, co również nie jest obojętne zważywszy na główną grupę klientów, ale przy tym zachęca do częstego eksperymentowania z nowymi kolorami na włosach.

Sylwester Piech z firmy Venita zauważa, że moda na tego typu koloryzację rozwija się od paru sezonów, co potwierdzają rosnące słupki sprzedaży. To też powód, dla którego portfolio Venity również w tej subkategorii rośnie, zarówno pod kątem dostępnych kolorów, jak też rodzajów kolorantów. Choć większość klientów stanowią młode osoby, to w jego opinii granica wieku przesuwa się i coraz odważniej po nieklasyczne kolory sięgają również coraz starsze klientki.

Trendy spod znaku jednorożca

Monika Jurczuk- Szlacheta, brand manager Laboratorium Kosmetycznego Joanna, doprecyzowuje, że użytkownikami produktów do koloryzacji w odcieniach pastel i fluo są rzeczywiście głównie młodzi ludzie -  lubiący wyróżnić się, indywidualiści nie bojący się eksperymentować z wizerunkiem. Są to również osoby, które mają częsty kontakt z mediami społecznościowymi i interesują się na bieżąco nowymi trendami. Samą modę, jak to zwykle bywa, wykreowały gwiazdy, które podczas koncertów kreatywnie podkreślały swój wizerunek sceniczny. Potem trend zaczął być zdaniem Moniki Jurczuk-Szlachety mocno eksploatowany przez influencerów z mediów społecznościowych, a stąd już prosta droga, by zawładnąć wyobraźnią młodych konsumentów.

Zresztą mniej więcej od 2018 roku zaczął intensywnie rozwijać się „unicorn trend”. To mityczne zwierzę znane jest od wieków, ale przecież takich kulturowych totemów są tysiące... Nagle to jednak jednorożec miał swój wielki come back i przedarł się do popkultury. Psychologowie i antropolodzy różnie to tłumaczą. Dla jednych jest to bardzo przyziemna historia: z wejście na rynek konsumentów, którzy wychowali się na bajce „My Little Pony”, z wpływem takich gwiazd, jak choćby Nicky Minay, etc. Nie brak jednak bardziej rozbudowanych analiz. Na przykład takich, że wbrew powszechnym opiniom, nie jest to trend infantylny. Tęczowe rozświetlacze, farby do włosów i torty są przejawem naszej tęsknoty za bezpieczeństwem, za światem, w którym nic nam nie grozi, a takie poczucie daje dzieciństwo, kiedy świadomość rozmaitych niebezpieczeństw jest względnie niska. Millenialsi dali się więc chętnie porwać takiej „ucieczce od dorosłości”, przywdziewając dziecięce barwy w kontrze do wszystkich strachów tego świata.

Sylwester Piech uważa, że w przypadku koloryzacji do włosów powodów do sięgania po tego typu produkty jest co najmniej kilka.

Pewnie każda z zapytanych osób mogłaby powiedzieć o zupełnie innych pobudkach. Dla jednej mogła to być chęć przełamania standardów, zerwania z klasyką. Dla drugiej sposób wyrażenia energii płynącej z wnętrza, wyrażenie siebie i swojej osobowości. A dla wielu innych po prostu - bo taka jest moda 

– podsumowuje.

Lato w kolorach tęczy

Zdaniem naszych ekspertów jest to zdecydowanie produkt, który sprzedaje się wyjątkowo dobrze w okresie letnim. Młodzi ludzie bawią się w eksperymentalne kolory, kiedy atmosfera w szkołach zaczyna się robić już bardziej wakacyjna. Klasa mojej 16-letniej córki masowo przefarbowała włosy podczas „zielonej szkoły”. Wielokolorowe fryzury zawsze dobrze widoczne są na muzycznych festiwalach. Sylwester Piech dorzuca jeszcze, że koloranty do włosów świetnie sprzedają się wtedy, kiedy rozgrywane są ważne mecze (a za chwilę mamy przecież Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej), bo kibice lubią wyrażać swoje wsparcie w kolorach narodowych czy klubowych. Oprócz lata dobrym sprzedażowo momentem jest karnawał.

Kolor, trwałość, efekt

Oczywiście najważniejszy jest kolor. Ma pasować albo do osobowości albo wybranej stylizacji. Większe pole do popisu z wybraniem koloru mają blondynki i osoby o rozjaśnionych włosach.

Do otrzymania pożądanego efektu  kolorystycznego najlepiej, by konsumentki miały włosy w odcieniu bardzo jasnym, jasnym lub rozjaśnianym. Osoby z ciemniejszym kolorem powinny rozjaśnić włosy, aby efekt był zgodny z oczekiwanym

– wyjaśnia Monika Jurczuk- Szlacheta (Laboratorium kosmetyczne Joanna).

Oprócz koloru, zdaniem rynkowych ekspertów, liczą się trwałość koloryzacji, marka, jakość i cena.

Są klientki, którym zależy na jak najdłuższej trwałości, ale są i takie, które chcą uzyskać efekt na 3-4 dni lub tylko na jeden dzień. Pomyśleliśmy o wszystkich i dlatego mamy produkty dostosowane do oczekiwań

– mówi Sylwester Piech (Venita).

Renata Ciszewska-Kłosińska, dyrektor marketingu Delia Cosmetics, uważa, że w grupie młodych konsumentów skłonność do częstego eksperymentowania z kolorami jest bardzo wysoka. Firma postanowiła więc do grupy kolorantów dodać jeszcze jeden ciekawy produkt… 

Zauważyliśmy też, że konsumenci tego typu produktów lubią częste zmiany i niekoniecznie chcą czekać aż produkt sam zejdzie. Chcąc ułatwić im to eksperymentowanie z kolorami, wprowadziliśmy do oferty specjalny szampon przyspieszający wypłukiwanie pigmentów. Nasze konsumentki potwierdzają: ten produkt działa lepiej niż najlepszy szampon przeciwłupieżowy, pozwalając im na częste zmiany koloru fryzury: od turkusowego do różowego w ciągu kilku dni

– mówi.

Nasi rozmówcy zwracają również uwagę na fakt, że młodzi ludzie nie mają czasu i ochoty na rozbudowane zabiegi fryzjerskie. Efekt ma być „wow”, ale koloryzacja nie może być zbyt czasochłonna i trudna w wykonaniu. Te oczekiwania bardzo mocno wzięli sobie do serca twórcy produktu L’Oréal Paris Colorista Hair Makeup. Specjalnie dobrana mieszanka mineralnych pigmentów, zapożyczona ze składników cieni do powiek, wpływa na widoczność koloru także na włosach. Hair Makeup można z łatwością zmieniać, tworząc nieskończenie wiele efektów. Bawiąc się z Colorista Hair Makeup konsumentka nie musi pamiętać o rękawiczkach, ponieważ formuła o delikatnej żelowej konsystencji nie barwi dłoni i jest prosta w aplikacji. Proste? Proste! I to w tej grupie produktów przecież chodzi;-)

Trend na kolorowe włosy – podsumowuje Renata Ciszewska-Kłosińska, dyrektor marketingu Delia Cosmetics

Koloryzacja włosów to mocny punkt w ofercie Delia Cosmetics, dlatego nie mogliśmy pominąć popularnego trendu na wyraziste, neonowe kolory na włosach i od roku w naszym portfolio jest Cameleo Neon Colors. To produkt, który dobrze sprzedaje się zarówno na polskim rynku, jak też w eksporcie – głównie na rynku europejskim.

Na rynku jest sporo wariantów tego typu kolorantów, wszystkie są oczywiście zmywalne, różnią się natomiast trwałością: czy kolor przetrwa na włosach jedno czy kilka myć. W naszym przypadku – oczywiście sporo tu zależy od cech indywidualnych, np. struktury włosa – kolor utrzymuje się od 8 do 15 myć. Najpopularniejszym kolorem w ofercie jest różowy. Na marginesie dodam, że przecież w ofercie Delia Cosmetics od lat mieliśmy płukanki do włosów, w tym różową. Na fali tej mody – przeżywają swoisty renesans i wielki come back.

Produkty do koloryzacji w odcieniach neonowych czy pastelowych wybierane są najchętniej przez młode dziewczyny, nie bojące się oryginalności, podkreślające własny styl i osobowość, chętnie eksperymentujące z wizerunkiem. Standardowa koloryzacja jest przez nie postrzegane po prostu jako nudna. Poza tym użycie trwałej farby wymaga precyzji, jest nieco czasochłonne, powoduje konieczność walki z odrostami. Te produkty są natomiast bardzo łatwe w użyciu i mogą być aplikowane dowolnie: na całość, na jedno pasmo, na końcówki – tę wygodę i prostotę młodzi konsumenci również bardzo doceniają.

Komunikacja, nie tylko naszej marki, ale wszystkich tego typu produktów, jest właśnie do tej grupy odbiorców skierowana. Bardzo dużo aktywności dzieje się w przestrzeni social mediów. To zresztą jest właśnie taki „Instagramowy” produkt. Zdjęcia z fryzurą kolorze niebieskim czy różowym nie pozostaną niezauważone: to wzbudza komentarze, lajki, a tym samym zwiększa zainteresowanie innych potencjalnych klientów tą kategorią. 

Jest to na pewno produkt, którego sprzedaż rośnie latem. Wakacje to taki moment przecież, kiedy młodzi ludzie mają sporo okazji do zabawy, spotkań, wyjazdów na festiwale - i często jest to dobra okazja do przefarbowania włosów właśnie na taki intensywny kolor.

 

tekst: Lidia Lewandowska, Wirtualne Kosmetyki

Polecamy również:
Colorista Hair Makeup od L’Oreal Paris czyli pierwszy makijaż do włosów
Joanna w wariancie fluo lub pastel
Colorista L’Oréal Paris - w tej marce konsument znajdzie kompletnie nowe podejście do koloryzacji włosów

# Raporty tematyczne
 reklama