Z raportu "Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów" przygotowanego przez Santander Bank Polska wynika, że branża ma wciąż bardzo dobre perspektywy rozwoju. Sprzyja temu nie tylko popyt wewnętrzny, ale też rosnący eksport. O ile rynek krajowy rośnie w tempie 3 proc. rok do roku, to sprzedaż zagraniczna zwiększa się dynamiczniej - średnie tempo wynosi tu 11,2 proc. Przyczynili się do tego zarówno obecni w Polsce zagraniczni inwestorzy, jak też rodzimi producenci podbijający zagraniczne rynki.
Największym odbiorcą opakowań jest sektor spożywczy (aż 60 proc.), na kolejnych miejscach są branże farmaceutyczna (7 proc.) i kosmetyczna (6 proc.).
Tempo rozwoju branży opakowań współgra z rozwojem wymienionych wyżej sektorów, w tym z ich rosnącym potencjałem eksportowym.
W raporcie mówi się o dobrych perspektywach rozwoju sektora, choć może już nie tak dynamicznych wzrostach - przewidywane roczne tempo wzrostu to 6,8 proc. Pewnym zagrożeniem jest jednak widmo kryzysu w Europie. Spowolnienie gospodarcze w Niemczech, ważnego partnera biznesowego branży, ale też sektorów korzystających z opakowań, może wpłynąć na zmniejszenie wielkości zamówień. Nie bez znaczenia będą także zmiany społeczne z tendencją do ograniczania ilości opakowań (trend zero-waste). Wyzwaniem dla branży jest również startegia plastikowa i coraz surowsze wymogi dotyczące recyklingu opakowań. To właśnie w kierunku pro-ekologicznych rozwiązań branża opakowań prowadzi najwięcej działań i inwestycji.
JAKIE OPAKOWANIA PRODUKOWANE SĄ W POLCE?
fot. Omega Plastics