Przemysł kosmetyczny coraz mocniej korzysta z technologicznych innowacji

Przemysł kosmetyczny coraz mocniej korzysta z technologicznych innowacji

Sposób, w jaki dokonujemy zakupów nieustająco się zmienia. Przedsiębiorstwa, które nie nadążają za postępującymi zmianami technologicznymi, tracą szansę nie tylko na wzrost sprzedaży, ale także na miano nowoczesnych.

W przeszłości przemysł kosmetyczny był w dużej mierze skupiony na sprzedaży bezpośredniej opierającej się na doświadczeniu detalicznym. Sprzedawcy w domach towarowych byli gotowi na rozdawanie próbek, którymi zaspokajają ciekawość klienta. Inwestycja w technologię przez największe firmy kosmetyczne doprowadziła do ​​cyfrowej transformacji branży. Te znaczące zmiany sprawiły, że technologia stała się dziś kluczową częścią strategii na rynku beauty, a inne sektory gospodarcze mogą je jedynie naśladować.

Sprzedaż korzysta z digitalowego wsparcia

Sprzedawcy w minionych dekadach musieli stać się ekspertami w dziedzinie urody, aby udzielać klientom na miejscu porad, a nawet dokonywać prezentacji. Wszystko by budować autorytet marki przy użyciu produktowego doświadczenia. Cel od zawsze ten sam - zwiększenie sprzedaży i zdobycie lojalności klientów.

Obecnie rolę ekspertów sklepowych czy nawet influencerów przejmują rozwiązania rynkowe takie jak virtual assistants.

Jednocześnie karty lojalnościowe dawno już zastąpione zostały przez aplikacje, POSy wymieniono na banery w sieci, a ulotki rabatami w newsletterach. A ponieważ zakupy online stają się nową normą, marki kosmetyczne coraz częściej korzystają także z rozszerzonej rzeczywistości (AI).

Choć wystawy sklepowe z pewnością zawsze będą częścią handlu detalicznego, współczesne pojęcie witryny zależy od dostępu do internetu, a nie od fizycznej lokalizacji. Dzięki internetowi, który umożliwia robienie zakupów w dowolnym miejscu i czasie, handel mobilny opiera się na wygodzie i elastycznym podejściu do potrzeb klientów. Jak zaintrygować klientów? Siła AR (augmented reality) oraz VR (virtual reality) kusi możliwościami. Choć nic nie zastąpi wrażenia dotykowego, jakie daje wypróbowanie fizycznego produktu, postępy technologiczny i oprogramowania poszerzające naszą rzeczywistość, coraz odważniej wypełniają luki. Do swoich strategii marketingowych AR włączyły już między innymi marki, takie jak adidas, H&M, czy Nike.

Photo: Ready Player Me x Dior

Coraz więcej cyfrowych możliwości w branży beauty

Rzeczywistość rozszerzoną w stosuje od kilku lat Sephora, pracownicy wielu salonów mają urządzenie, które potrafi dokładnie uchwycić odcień skóry klientów i dopasować go do istniejącej biblioteki Color IQ. Bezpłatna konsultacja w sklepie zapewnia poznanie numeru odcienia optymalnego dla klienta, który może wykorzystać go w sklepach stacjonarnych lub online, szukając najodpowiedniejszego dla siebie podkładu. Francuska marka ma również wyznaczoną strefę nazwaną „The Beauty Workshop”, w której klienci mogą usiąść przy cyfrowych stacjach roboczych i obejrzeć samouczki wideo zawierające najnowsze techniki nakładania makijażu.  Aplikacje mierzą usta i oczy, a następnie dokładnie śledzą te punkty twarzy, aby idealnie dopasować kosmetyki. Prawdą marketingową jest, że im lepiej edukuje się klienta, tym większe jest prawdopodobieństwo, że stanie się lojalnym ambasadorem marki.

Sephora przetestowała i nadal rozwija wykorzystanie beaconów Bluetooth w swoich salonach. Te małe urządzenia komunikują się ze smartfonami gości, aby w czasie rzeczywistym komunikować się z zarejestrowanymi użytkownikami. Klienci, którzy decydują się na aktualizacje, otrzymują spersonalizowane powiadomienia po wejściu do sklepu, promocjach lub ekskluzywnych ofertach lojalnościowych. Podczas gdy beacon Bluetooth i obecna technologia w sklepie są stale optymalizowane pod kątem doskonalenia osobistych doświadczeń zakupowych, masowe dostosowywanie technologii jest zgłębiane takżę w wirtualnej rzeczywistości i stanowi kluczowy element przyszłości branży kosmetycznej.

Od testowania po zakupy kryptowalutami

Jeszcze kilka lat temu L’Oréal Paris uruchomił aplikację Makeup Genius, która wykorzystywała technologię mapowania twarzy, zmieniając kamerę smartfona w wirtualne lustro. Marka nabyła wówczas również ModiFace - firmę tworzącą aplikacje, które nakładają cyfrowy makijaż. Pozwalało to użytkownikowi na wirtualne testowanie produktów w czasie rzeczywistym, zapisywanie wyglądu i (co najważniejsze dla monetyzacji przedsięwzięcia) dodawanie produktów do listy życzeń. Makeup Genius można było również wykorzystać w sklepie do przymierzenia produktów przed zakupem, skanując kod kreskowy produktu. L'Oréal testował takżę zaawansowane, wirtualne kursy szkoleniowe dla fryzjerów. Dziś firma sięga po jeszcze więcej. Dla L’Oréal, czy NYX Professional Makeup, metaverse okazuje się być szczególnie ważny w planach biznesowych. Grupa niedawno zaprezentowała cyfrowy portfel, dzięki któremu można przeprowadzić do 10 tysięcy darmowych transakcji NFT L’Oréal. W ciągu najbliższych miesięcy, klienci mogą używać kryptowalut, zyskując dostęp do cyfrowych i rzeczywistych wydarzeń, czy testowania nowych produktów. Dzięki kampanii Wallet, marka L’Oréal chce przedstawić klientom swoje działania wirtualnym świecie. Chce położyć fundamenty technologiczne i zrozumieć, jak będzie wyglądać wirtualne piękno, zakorzeniając innowacje w DNA swojej marki.

Metaverse i NFT coraz mocniej interesują rynek kosmetyczny

Firmy kosmetyczne składają aplikacje i rejestrują masowo znaki towarowe w metaverse i powiązane z nim NFT. Są to nie tylko logotypy i identyfikacja wizualna, ale także na przykład gotowe makijaże dla awatarów, czy perfum. Na początku 2022 Rihanna złożyła wniosek o przyjęcie do grona wirtualnych marek Savage X Fenty i Fenty Beauty. Jesteśmy świadkami tworzenia się nowego, kosmetycznego ekosystemu partnerów, z którymi branża powinna współpracować - platformy metawersowe, technologie immersyjne oraz kryptowalutowe rozwiązania. Decantraland wydaje się być obecnie ulubioną platformą marek beauty i fashion. To właśnie Decantraland zorganizował tegoroczny Fashion Week w wirtualnej rzeczywistości. Przedsięwzięcie jest różnie komentowane. Jedni okrzyknęli je sukcesem, inni zgłaszają wiele zastrzeżeń. Przedsiębiorstwa muszą zachować ostrożność na nowym froncie technologicznym, a jednocześnie nie bać się podejmować ryzyka. Metaverse jest czymś więcej niż tylko cyfrową symulacją świata rzeczywistego, to próba odtworzenia zasobów przedsiębiorstwa oraz interakcji z konsumentami w całkiem nowych, cyfrowych przestrzeniach. Tak jak w erze mediów społecznościowych marki musiały przystosować się do prowadzenia rozmów, tak możemy się spodziewać, że wkrótce pojawią się nowe formy doświadczeń immersyjnych, które już dziś testowane są  w metaverse.

Sztuczna inteligencja przejmuje pałeczkę?

Kolejną kosmetyczną innowacją narzędziową, która zakorzeniła się już w branży beauty są inteligentne urządzenia. Doskonały przykład na to, jak sztuczna inteligencja rozwija przemysł. Od specjalnych aplikacji, po szczoteczki do oczyszczania twarzy i urządzenia do rozjaśniania skóry - inteligentne narzędzia stają się coraz bardziej popularne w świecie pielęgnacji skóry. Nie tylko oceniają jej stan, ale także podają konkretne zalecenia dotyczące dbania o nią. Chociaż nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka będzie przyszłość testowanych obecnie technologii, można śmiało powiedzieć, że rekomendacje znajomych i ekspertów kosmetycznych nadal odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o nawyki zakupowe. Jednak stymulowanie procesu decyzyjnego za pomocą nowych cyfrowych innowacji stało się integralną częścią sukcesu marek kosmetycznych. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Dr.AlexBox ⚫️ To Inspire?? ?? (@thealexbox)

 

autorka: Jagoda Prętnicka-Markiewicz, analityczka nowych technologii i social mediów, jurorka Love Cosmetics Awards

# Raporty tematyczne
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager