Przemysł kosmetyczny coraz mocniej korzysta z technologicznych innowacji

Przemysł kosmetyczny coraz mocniej korzysta z technologicznych innowacji

Sposób, w jaki dokonujemy zakupów nieustająco się zmienia. Przedsiębiorstwa, które nie nadążają za postępującymi zmianami technologicznymi, tracą szansę nie tylko na wzrost sprzedaży, ale także na miano nowoczesnych.

W przeszłości przemysł kosmetyczny był w dużej mierze skupiony na sprzedaży bezpośredniej opierającej się na doświadczeniu detalicznym. Sprzedawcy w domach towarowych byli gotowi na rozdawanie próbek, którymi zaspokajają ciekawość klienta. Inwestycja w technologię przez największe firmy kosmetyczne doprowadziła do ​​cyfrowej transformacji branży. Te znaczące zmiany sprawiły, że technologia stała się dziś kluczową częścią strategii na rynku beauty, a inne sektory gospodarcze mogą je jedynie naśladować.

Sprzedaż korzysta z digitalowego wsparcia

Sprzedawcy w minionych dekadach musieli stać się ekspertami w dziedzinie urody, aby udzielać klientom na miejscu porad, a nawet dokonywać prezentacji. Wszystko by budować autorytet marki przy użyciu produktowego doświadczenia. Cel od zawsze ten sam - zwiększenie sprzedaży i zdobycie lojalności klientów.

Obecnie rolę ekspertów sklepowych czy nawet influencerów przejmują rozwiązania rynkowe takie jak virtual assistants.

Jednocześnie karty lojalnościowe dawno już zastąpione zostały przez aplikacje, POSy wymieniono na banery w sieci, a ulotki rabatami w newsletterach. A ponieważ zakupy online stają się nową normą, marki kosmetyczne coraz częściej korzystają także z rozszerzonej rzeczywistości (AI).

Choć wystawy sklepowe z pewnością zawsze będą częścią handlu detalicznego, współczesne pojęcie witryny zależy od dostępu do internetu, a nie od fizycznej lokalizacji. Dzięki internetowi, który umożliwia robienie zakupów w dowolnym miejscu i czasie, handel mobilny opiera się na wygodzie i elastycznym podejściu do potrzeb klientów. Jak zaintrygować klientów? Siła AR (augmented reality) oraz VR (virtual reality) kusi możliwościami. Choć nic nie zastąpi wrażenia dotykowego, jakie daje wypróbowanie fizycznego produktu, postępy technologiczny i oprogramowania poszerzające naszą rzeczywistość, coraz odważniej wypełniają luki. Do swoich strategii marketingowych AR włączyły już między innymi marki, takie jak adidas, H&M, czy Nike.

Photo: Ready Player Me x Dior

Coraz więcej cyfrowych możliwości w branży beauty

Rzeczywistość rozszerzoną w stosuje od kilku lat Sephora, pracownicy wielu salonów mają urządzenie, które potrafi dokładnie uchwycić odcień skóry klientów i dopasować go do istniejącej biblioteki Color IQ. Bezpłatna konsultacja w sklepie zapewnia poznanie numeru odcienia optymalnego dla klienta, który może wykorzystać go w sklepach stacjonarnych lub online, szukając najodpowiedniejszego dla siebie podkładu. Francuska marka ma również wyznaczoną strefę nazwaną „The Beauty Workshop”, w której klienci mogą usiąść przy cyfrowych stacjach roboczych i obejrzeć samouczki wideo zawierające najnowsze techniki nakładania makijażu.  Aplikacje mierzą usta i oczy, a następnie dokładnie śledzą te punkty twarzy, aby idealnie dopasować kosmetyki. Prawdą marketingową jest, że im lepiej edukuje się klienta, tym większe jest prawdopodobieństwo, że stanie się lojalnym ambasadorem marki.

Sephora przetestowała i nadal rozwija wykorzystanie beaconów Bluetooth w swoich salonach. Te małe urządzenia komunikują się ze smartfonami gości, aby w czasie rzeczywistym komunikować się z zarejestrowanymi użytkownikami. Klienci, którzy decydują się na aktualizacje, otrzymują spersonalizowane powiadomienia po wejściu do sklepu, promocjach lub ekskluzywnych ofertach lojalnościowych. Podczas gdy beacon Bluetooth i obecna technologia w sklepie są stale optymalizowane pod kątem doskonalenia osobistych doświadczeń zakupowych, masowe dostosowywanie technologii jest zgłębiane takżę w wirtualnej rzeczywistości i stanowi kluczowy element przyszłości branży kosmetycznej.

Od testowania po zakupy kryptowalutami

Jeszcze kilka lat temu L’Oréal Paris uruchomił aplikację Makeup Genius, która wykorzystywała technologię mapowania twarzy, zmieniając kamerę smartfona w wirtualne lustro. Marka nabyła wówczas również ModiFace - firmę tworzącą aplikacje, które nakładają cyfrowy makijaż. Pozwalało to użytkownikowi na wirtualne testowanie produktów w czasie rzeczywistym, zapisywanie wyglądu i (co najważniejsze dla monetyzacji przedsięwzięcia) dodawanie produktów do listy życzeń. Makeup Genius można było również wykorzystać w sklepie do przymierzenia produktów przed zakupem, skanując kod kreskowy produktu. L'Oréal testował takżę zaawansowane, wirtualne kursy szkoleniowe dla fryzjerów. Dziś firma sięga po jeszcze więcej. Dla L’Oréal, czy NYX Professional Makeup, metaverse okazuje się być szczególnie ważny w planach biznesowych. Grupa niedawno zaprezentowała cyfrowy portfel, dzięki któremu można przeprowadzić do 10 tysięcy darmowych transakcji NFT L’Oréal. W ciągu najbliższych miesięcy, klienci mogą używać kryptowalut, zyskując dostęp do cyfrowych i rzeczywistych wydarzeń, czy testowania nowych produktów. Dzięki kampanii Wallet, marka L’Oréal chce przedstawić klientom swoje działania wirtualnym świecie. Chce położyć fundamenty technologiczne i zrozumieć, jak będzie wyglądać wirtualne piękno, zakorzeniając innowacje w DNA swojej marki.

Metaverse i NFT coraz mocniej interesują rynek kosmetyczny

Firmy kosmetyczne składają aplikacje i rejestrują masowo znaki towarowe w metaverse i powiązane z nim NFT. Są to nie tylko logotypy i identyfikacja wizualna, ale także na przykład gotowe makijaże dla awatarów, czy perfum. Na początku 2022 Rihanna złożyła wniosek o przyjęcie do grona wirtualnych marek Savage X Fenty i Fenty Beauty. Jesteśmy świadkami tworzenia się nowego, kosmetycznego ekosystemu partnerów, z którymi branża powinna współpracować - platformy metawersowe, technologie immersyjne oraz kryptowalutowe rozwiązania. Decantraland wydaje się być obecnie ulubioną platformą marek beauty i fashion. To właśnie Decantraland zorganizował tegoroczny Fashion Week w wirtualnej rzeczywistości. Przedsięwzięcie jest różnie komentowane. Jedni okrzyknęli je sukcesem, inni zgłaszają wiele zastrzeżeń. Przedsiębiorstwa muszą zachować ostrożność na nowym froncie technologicznym, a jednocześnie nie bać się podejmować ryzyka. Metaverse jest czymś więcej niż tylko cyfrową symulacją świata rzeczywistego, to próba odtworzenia zasobów przedsiębiorstwa oraz interakcji z konsumentami w całkiem nowych, cyfrowych przestrzeniach. Tak jak w erze mediów społecznościowych marki musiały przystosować się do prowadzenia rozmów, tak możemy się spodziewać, że wkrótce pojawią się nowe formy doświadczeń immersyjnych, które już dziś testowane są  w metaverse.

Sztuczna inteligencja przejmuje pałeczkę?

Kolejną kosmetyczną innowacją narzędziową, która zakorzeniła się już w branży beauty są inteligentne urządzenia. Doskonały przykład na to, jak sztuczna inteligencja rozwija przemysł. Od specjalnych aplikacji, po szczoteczki do oczyszczania twarzy i urządzenia do rozjaśniania skóry - inteligentne narzędzia stają się coraz bardziej popularne w świecie pielęgnacji skóry. Nie tylko oceniają jej stan, ale także podają konkretne zalecenia dotyczące dbania o nią. Chociaż nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka będzie przyszłość testowanych obecnie technologii, można śmiało powiedzieć, że rekomendacje znajomych i ekspertów kosmetycznych nadal odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o nawyki zakupowe. Jednak stymulowanie procesu decyzyjnego za pomocą nowych cyfrowych innowacji stało się integralną częścią sukcesu marek kosmetycznych. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Dr.AlexBox ⚫️ To Inspire?? ?? (@thealexbox)

 

autorka: Jagoda Prętnicka-Markiewicz, analityczka nowych technologii i social mediów, jurorka Love Cosmetics Awards

# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi