Koncerny podejmują działania w sprawie Ukrainy. Język komunikacji bywa krytykowany w komentarzach

Koncerny podejmują działania w sprawie Ukrainy. Język komunikacji bywa krytykowany w komentarzach

Posty zamieszczane w mediach społecznościowych przez małe i średnie firmy obecne w Polsce, są zaangażowane, bezpośrednie, mocno wspierające naród ukraiński. Postów koncernów w społecznościówkach takich jak Instagram czy Tik Tok trudno się doszukać lub dopiero zaczynają być publikowane.

Informacje o Ukrainie pojawiają się najczęściej na kontach central koncernów w serwisie LinkedIn. Globalne firmy wychodzą widocznie z założenia, że komunikacja korporacyjna, nawet w tak wyjątkowym czasie jak wojna, nie jest interesująca z perspektywy zwykłego konsumenta. Można polemizować.

L’Oreal pisze o tym, że jest myślami z 326 pracownikami ukraińskimi i ich rodzinami. Firma pozostaje w kontakcie z osobami, które są w Ukrainie, a pracownikom przekraczającym granice udzielana jest pomoc i wsparcie od lokalnych organizacji oraz pracowników koncernu, którzy zaangażowali się w wolontariat. Na pomoc uchodźcom firma przeznaczyła już milion euro oraz wspiera działania charytatywne swoimi produktami. Firma liczy, że „konflikt” będzie szybko rozwiązany – słowo to jest negatywnie odbierane przez większość Ukraińców. Komentarze pod tym postem zostały wyłączone.

Beiersdorf poinformował natomiast, że „zważywszy na rozwijającą się obecnie sytuację w Europie Wschodniej, myślami jesteśmy ze wszystkimi dotkniętymi w tym regionie, a zwłaszcza z narodem ukraińskim. W ramach naszego zaangażowania w akcję #CareBeyondSkin, mającą na celu wspieranie pokojowego współistnienia ponad granicami, zainicjowaliśmy przekazanie naszym partnerom, Niemieckiemu Czerwonemu Krzyżowi i CARE Deutschland e.V., natychmiastowej pomocy w wysokości 2 milionów euro.” - czytamy w komunikacie.

Coty stoi murem z wszystkimi, którzy opowiadają się za pokojem i przeciw przemocy w Ukrainie. Firma informuje, że jest sercem z wszystkimi dotkniętymi tą sytuacją. W komunikacie podkreślono, jak szybko zareagowali sami pracownicy, działając na rzecz pomocy uchodźcom. Koncern wspiera finansowo instytucje: Międzynarodowy Czerwony Krzyż i Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców oraz przekaże zbiórki zorganizowane przez pracownikom tym organizacjom.

„Jesteśmy głęboko zaniepokojeni ostatnimi wydarzeniami i eskalacją działań wojennych na Ukrainie.” – tak swój komunikat rozpoczął Henkel, co nie pozostało bez negatywnych komentarzy użytkowników LinkedIn (koncern nie wyłączył komentowania pod tym postem). Podkreślono, że "Jako firma zatrudniająca pracowników ze 120 krajów, głęboko wierzymy, że wzajemny szacunek, rządy prawa międzynarodowego i pokojowe rozwiązywanie konfliktów muszą mieć pierwszeństwo.”
Firma stara się pozostać w kontakcie z pracownikami ukraińskimi, na tyle, na ile jest to możliwe. W ramach pierwszej transzy pomocy Henkel przekazał ponad 1 mln euro, zapewniając bezpośrednie wsparcie kolegom na Ukrainie i międzynarodowym organizacjom pomocowym, takim jak Czerwony Krzyż.

Prezes Avon International, Angela Cretu, pisze w bezpośrednim liście, że w obliczu przemocy i walki ofiar o przeżycie wielu może czuć się bezsilnymi. Jej zdaniem ważne jest podejmowanie wszelkich, nawet małych działań, które czynią różnicę. Avon na bieżąco sprawdza, jaki jest stan bezpieczeństwa pracowników, którzy są w Ukrainie. Firma przyspieszyła wypłacenie pensji, urochomiła całodobową linię pomocy, a koledzy z krajów, do których ewakuują się ukraińscy pracownicy, pomagają im po przekroczeniu granicy. Firma przekazała 200 tys. USD na cele pomocowe oraz przekazuje środki higieniczne i kosmetyki organizacjom działającym na miejscu. Cretu podkreśla, że jej list nie ma być z założenia korpo-laurką, ale przekazem transparentności i zachęceniem innych do podjęcia działań w obliczu wojny.

Oświadczenie wystosował też prezes Unilever Alan Jope. Pisze on o szoku wywołanym aktami przemocy wobec niewinnych ludzi w Ukrainie i potępia agresję Rosji na sąsiedzkie, niepodległe państwo. Koncern apeluje o zakończenie wojny, poszanowanie praw człowieka i przestrzeganie zasad prawa międzynarodowego. Zapewnia o wsparciu i ochronie bezpieczeństwa 146 ukraińskich pracowników. Firma przekazuje organizacjom pomocowym swoje produkty warte 5 mln euro i uruchamia specjalny program wolontariacki dla pracowników.

Oriflame unika jakichkolwiek politycznych deklaracji i koncentruje się na działaniach charytatywnych. W oświadczeniu czytamy, że tragedia w Ukrainie naraziła na niebezpieczeństwo tysiące ludzi. Szczególnie dotknięte są dzieci, które muszą uciekać ze swoich domów i cierpią z powodu urazów psychicznych, obrażeń i braku podstawowych środków do życia. Fundacja Oriflame nawiązała współpracę z organizacją Save the Children International, aby pomóc osobom cierpiącym z powodu tego konfliktu. Firma zachęca do wpłat na konto tej organizacji.

Od redakcji: W komentarzach użytkowników przeważają słowa uznania za okazanie solidarności Ukrainie, w przeciwieństwie do wielu firm, które wciąż nie przedstawiły swojego stanowiska i nie podjęły żadnych działań pomocowych (lub nic na ten temat nie mówią). Krytykowany bywa korpo-język - dla niektórych osób zbyt wyważony, by był do przyjęcia - szczególnie przez dotkniętych wojną Ukraińców. Mocno krytykowane jest w tym kontekście słowo "konflikt" jako nieprawdziwe i nieadekwatne do rosyjskiej inwazji, zakładające jakąkolwiek dozę odpowiedzialności Ukrainy. W komentarzach pojawiają się również wezwania do wycofania gigantów z rynku rosyjskiego lub pytania dotyczące podejmowanych przez korporacje biznesowych sankcji na Rosję.
Materiał jest aktualizowany na bieżąco.

fot. unsplash.com

# Raporty tematyczne
loki joanna

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi