Czy opakowanie kosmetyku ma znaczenie? Oczywiście!

Czy opakowanie kosmetyku ma znaczenie? Oczywiście!

Mówi się, że kupujemy oczami. I tak w istocie jest. Opakowanie przyciąga naszą uwagę i zachęca, by z dziesiątków innych propozycji na półce, wybrać właśnie ten konkretny produkt.

Kosmetyki często kupujemy nie testując wcześniej. W drogeriach to właśnie opakowanie nazywane jest ekstra sprzedawcą…  Na co dziś zwracamy więc uwagę patrząc na same opakowania kosmetyków?

1. Czy opakowanie jest ekologiczne?

Jesteśmy jako klienci coraz bardziej ekologiczni. Zwracamy uwagę na naturalność składu produktów, ale też opakowanie: na ile jest ono przyjazne dla środowiska naturalnego. Oznaczenie, że opakowanie można poddać recyklingowi jest ważne. Szczęśliwie nasza świadomość konsumencka rośnie. Nie chcemy zostawiać naszym dzieciom i wnukom planety, która tonie w odpadach. Już wystarczająco nabroiliśmy. Czas teraz po sobie posprzątać. Takie podejście prezentuje też coraz częściej biznes kosmetyczny i stawia na opakowania, które można przetwarzać. Niekoniecznie muszą być to szklane opakowania, jednoznacznie utożsamiane z recyklingiem. Współczesne technologie pozwalają na wielokrotne przetwarzanie plastiku. Przy czym plastik ma te zalety, że jest komponentem tańszym, a w przypadku kosmetyków, za które nie chcemy przepłacać, ma to niebagatelne znacznie.

2. Czy kosmetyk jest wygodny w użytkowaniu?

Dobre opakowanie to takie, które ułatwia nam posługiwanie się kosmetykiem. Nie ma nic bardziej irytującego niż zacinające się przy zamknięcie cieni do powiek czy wyślizgujący się z mokrych rąk szampon. Irytuje nas też, kiedy problemem jest otrzymanie takiej ilości kosmetyku po naciśnięciu aplikatora, by nie była to wielkość śladowa, ale też nie zalać wszystkiego wokół. Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad niuansami, ale lubimy, kiedy żel do mycia udaje się łatwo otworzyć pod prysznicem (umożliwia to zamknięcie typu flip-top), a maskara dokręca się lekko na tyle mocno, że powietrze nie dostaje się do środka. Takie cechy produktu powinny być zawsze dokładnie przetestowane przez producenta. Opakowanie po prostu musi być funkcjonalne. Inaczej niepotrzebnie tracimy czas i nerwy na zabiegi, które powinny kojarzyć się wyłącznie z przyjemnością.

3. Czy kosmetyk jest właściwie zabezpieczony?

Opakowanie kosmetyku musi ułatwiać użytkowanie, ale też dobrze zabezpieczać sam produkt. Krem w buteleczce typu air-less, dzięki czemu powietrze nie przenika do środka, co pozwala na użycie mniejszej liczby konserwantu, to czytelny sygnał dla nas, że mamy do czynienia z wysoką jakością produktu. Ciemny kolor buteleczki, chroniący przed dewastującym wpływem światła na niektóre światłoczułe składniki, również daje nam poczucie, że kosmetyk będzie skuteczny i nie zdezaktywuje się po tygodniu od otwarcia.

4. Czy na opakowaniu są wszystkie niezbędne informacje?

O pewne kwestie zadbał regulator. Producent musi podać na opakowaniu kosmetyku skład INCI, czyli, co znajduje się w kosmetyku. Musi być też podany adres producenta - jeśli na przykład będziemy chcieli zgłosić działanie niepożądane. Na pewno musimy jako konsumenci wiedzieć, jaki jest termin przydatności produktu. Może być to wyrażone konkretną datą lub datą po otwarciu (PAO). Na opakowaniu znajdują się także inne, ważne z naszej perspektyw,y informacje. Producenci informują dla kogo produkt jest przeznaczony i jak działa, niemniej nie mogą pisać niczego, co nie zostało udowodnione badaniami i nie jest prawdą. Ważne jest, by producent pomyślał o docelowym kliencie, projektując wzór kartonika czy etykiety. Kiedy widzę maleńką czcionkę na kremie 70+, to czuję, że producent słabo myśli o swojej klientce, zmuszając ją, by na zakupy oprócz okularów zabierała ze sobą lupę.

5. Czy opakowanie jest ładne i innowacyjne?

Jako klienci premiujemy atrakcyjność. Efektowne opakowanie zachęca nas do zakupu, dlatego nie warto oszczędzać na estetyce. Cenimy także innowacje, które ułatwiają życie. Przykład? Podwójne opakowanie. W jednej komorze znajduje się krem na dzień, w drugiej krem na noc. Zajmuje to mniej miejsca na półce, a dodatkowo jest bardziej poręcznym rozwiązaniem. Opakowanie powinno przekazywać cechy, które mają być utożsamiane z daną marką. Marka jest czymś więcej niż tylko produktem, to właśnie opakowanie staje się składową tego, co o niej myślimy i jak ją postrzegamy.

Ponad 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest pod wpływem impulsu. A to oznacza, że opakowanie pełni zasadniczą rolę w marketingu. Szereg elementów decyduje o tym, czy produkt będzie się wyróżniał pośród konkurencji. Należą do nich: trwałość, poręczność, forma, estetyka, szata graficzna, użyteczność, kolor i kształt.

fot. Pixabay

# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi