Na podstawie wielu pytań opracowany został raport, który ukazuje najczęstsze problemy oraz różnice w pielęgnacji włosów.
Najważniejsze wnioski:
Kwestie zarobków to kontrowersyjny temat – szczególnie, gdy różnice w zarobkach wahają się między płcią. Respondentki odpowiedziały na pytanie, czy są zadowolone ze swoich zarobków i ile zarabiają. Wyniki są następujące: ponad 47% ankietowanych nie jest zadowolonych ze swoich obecnych zarobków. 45% kobiet odpowiedziało, że jest zadowolona ze swoich zarobków, ale mogłoby one być większe. 8% pań przyznało, że jest zadowolona ze swoich zarobków i stać ją na wszystkie udogodnienia. Według danych Eurostat kobiety zarabiają średnio o 16% mniej od mężczyzn. Największa rozbieżność – bo aż 23% – występuje wśród kobiet na kierowniczych stanowiskach. Jak możemy zauważyć, różnice w płci są nadal spore, mimo, że na przestrzeni lat sytuacja ta powoli się poprawia.
Jakie zarobki deklarują respondentki?
Optymistycznie tylko 5,3% kobiet odpowiedziało, że nie posiada żadnej wiedzy dotyczącej pielęgnacji włosów. 28,5% zadeklarowało jednak, że ich wiedza jest znikoma. 53,4% respondentek uważa, że ich poziom wiedzy jest dobry, a 12,8% – bardzo dobry.
Odnosząc się do wysokości portfela, wyniki te rozkładają się następująco:
Najwięcej na temat pielęgnacji włosów wiedzą kobiety w wieku 18-26 lat – 22,4% określa, że ma bardzo dobry poziom wiedzy w tym temacie, a 56,4% ocenia go jako dobry. W przedziale 27-42 lata kobiety deklarują wiedzę na poziomie bardzo dobrym w 12,2%, a na poziomie dobrym w 52%. W wieku 43-59 lat jest to 6,3% na poziomie dobrym i 54,1% na poziomie bardzo dobrym. W wieku 59+ 12% ankietowanych deklaruje bardzo dobry poziom wiedzy dotyczący pielęgnacji włosów, a 50% przyznaje, że ich wiedza jest dobra.
Jak wygląda sytuacja pod względem województw? Według danych statystycznych najmniejszą wiedzę dotyczącą pielęgnacji włosów zadeklarowały kobiety zamieszkujące województwo:
Świętokrzyskie – 17,1%,
Lubuskie – 17,1%
Podlaskie – 12,5%
Kujawsko-Pomorskie – 8,1%.
Ponad 46,6% ankietowanych nie jest zadowolonych z kondycji swoich włosów. 43,1% respondentek odpowiedziało, że jest zadowolona, ale mogłoby być lepiej. Jedynie 10,3% jest bardzo zadowolonych ze swoich włosów. Czy stan cywilny ma tu jakieś znaczenie? Najwięcej ankietowanych deklarujących niezadowolenie ze stanu swoich włosów stanowią kobiety rozwiedzione – 60%, rozwiedzione z dzieckiem – 58,8% oraz mężatki – 54,5%.
Największe niezadowolenie z kondycji włosów u pań widzimy w województwach:
Kujawsko-Pomorskim – 69,4%,
Warmińsko-Mazurskim – 59,3%,
Wielkopolskim – 54,9%,
Mazowieckim – 53,8%,
Dolnośląskim – 53,6%,
Podlaskim – 53,1%.
Aż 30% ankietowanych kobiet śledzi trendy w mediach społecznościowych. 21,5% korzysta z wielu źródeł przekazu. 19,7% deklaruje, że nie śledzi żadnych trendów. 13,6% swoją wiedzę pozyskuje z artykułów eksperckich. 8,7% pyta swojego fryzjera o trendy w pielęgnacji włosów, a 6,4% rozmawia o tym z koleżankami. Największy odsetek osób pozyskujących informacje o trendach z mediów społecznościowych stanowią singielki – 39,6%, kobiety samotnie wychowujące dzieci - 31,6% i kobiety zamężne – 28,1%. Największe zainteresowanie tematyką pielęgnacji w mediach społecznościowych wykazują osoby zarabiające między 3501-5000 zł – 36% oraz kobiety, których dochody przekraczają +8000 zł miesięcznie – 32,5%.
Ponad 51,4% kobiet korzysta z kosmetyków do pielęgnacji włosów kilka razy w tygodniu. 27,9% kobiet deklaruje, że po kosmetyki sięga kilka razy w miesiącu. 11,5% respondentek odpowiedziało, że stosuje produkty do włosów kilka razy w roku, a 9,3% deklaruje, że używa wyłącznie szamponu do włosów.
Co ciekawe, patrząc na dane przekrojowe, możemy zauważyć, że kobiety, które najczęściej stosują pielęgnację – kilka razy w tygodniu – to panie zarabiające między 3501-5000 zł miesięcznie – 58,1% oraz do 3500 zł – 51%.
Ponad 48,7% Polek wydaje do 30 zł miesięcznie na kosmetyki do pielęgnacji włosów. 24,2% deklaruje, że wydaje od 151 do 200 zł miesięcznie. 17,6% respondentek zadeklarowało, że za kosmetyki płaci powyżej 200 zł. 7,2% płaci od 31 do 100 zł miesięcznie, natomiast 2,3% kobiet uważa, że na kosmetyki przeznacza od 101 do 150 zł. Najwięcej za kosmetyki – bo od 150 zł w górę – są w stanie zapłacić kobiety w wieku 27-42 lata – 11,7% oraz kobiety w wieku 43-58 lat – 11,7%. Najczęściej są to mężatki – 11,1% i mężatki z dziećmi – 9,9%.
Ankietowane najczęściej wybierają marki drogeryjne – 54,8%. 21,7% respondentek zadeklarowało, że stawia na kosmetyki ekologiczne. 15,4% badanych twierdzi, że stawia na kosmetyki marek premium. Natomiast 8% kobiet odpowiedziało, że wybiera marki niskopółkowe.
Marki drogeryjne cieszą się największą popularnością – największy odsetek widoczny jest u kobiet o średnich dochodach – 56,6%. Zazwyczaj kupują je kobiety w wieku 18-26 lat – 74% oraz panie w wieku 27-43 lata – 58,5%. Marki premium - jak można się domyślać - są wybierane najczęściej przez kobiety dobrze zarabiające – 25,9%. Zazwyczaj są to kobiety w wieku 27-42 lata – 19,2% oraz panie w wieku 43-58 lat. Najwięcej respondentek deklarujących wybór kosmetyków ekologicznych to kobiety o wysokich dochodach – 25,9% w wieku +59 lat – 40,5% oraz kobiety w wieku 43-58 lat. Kosmetyki tanie zazwyczaj są wybierane przez kobiety o skromnych dochodach. Największy odsetek pań, które deklarują ten rodzaj kosmetyków to kobiety w wieku 43-58 lat oraz 18-26 lat.
Na podium znajduje się szampon do włosów – 97,1%, co nie jest zbyt dużym zaskoczeniem, na drugim miejscu jest odżywka z wynikiem 84,6%, trzecie miejsce zajmuje maska do włosów i wcierka – obie z nich zyskały aż 57,9% wskazań. Czwarte miejsce zajął olejek do włosów – 50,4%. Kolejnym z nich jest peeling do włosów – 25,4%, serum – 21,6% i na samym końcu znalazła się ampułka z wynikiem 8,2%.
W badaniu padło tu pytanie wielokrotnego wyboru. Wyniki przedstawiają się następująco. Najczęściej wymienianym problemem odnoszącym się do włosów jest stwierdzenie, że są one cienkie. Taką odpowiedź zaznaczyło 44,9% ankietowanych. Na drugim miejscu kobiety wskazały puszenie się włosów – 39,7%. Na trzecim miejscu to, że są one zniszczone - 39,2%. Kolejne miejsca zajmuje problem suchości włosów – 37,9%, łamliwości – 35,6%, przetłuszczania się włosów – 30,8%. Tylko 6% respondentek deklaruje, że nie ma problemu z włosami.
Kolejne pytanie wielokrotnego wyboru dotyczyło tego, co decyduje o zakupie produktu do włosów. Najwięcej kobiet odpowiedziało, że jest to cena – 79,3%. Na drugim miejscu znalazł się skład produktów - z wynikiem 56,9%. Kolejnym aspektem jest efekt końcowy – 39,1%. Na kolejnych pozycjach znalazła się marka – 31,8%, polecenie eksperta – 30,5%, wydajność – 23,9%, zapach – 18,9%, badania – 17,6%, opinia koleżanki 13,8%, opinia influencera – 12,9%, ekologia – 10,7%, opakowanie – 4,9%.
35% respondentek jest w stanie wydać więcej na kosmetyki dobrej jakości. 27,9% zadeklarowało, że jest w stanie to zrobić, ale cena produktu nie może przekraczać 150 zł. Z kolei 21,2% deklaruje, że wyda więcej na kosmetyki dobrej jakości, jeśli będą one wydajne. Natomiast 13,2% kobiet odpowiedziało, że nie zapłaci więcej za kosmetyki dobrej jakości.
Jak wygląda sytuacja w podziale na niski, średni i wysoki portfel?
Z raportu wynika, że najwięcej kobiet odwiedza fryzjera raz na 2-3 miesiące – 32,4%. 23,5% robi to rzadziej niż raz na 12 miesięcy. 21,1% kobiet deklaruje, że korzysta z usług fryzjera co 4-8 miesięcy. 12,7% respondentek zadeklarowało, że jest u fryzjera raz w miesiącu lub częściej, a 10,2% uczęszcza na wizyty raz na 9-12 miesięcy.
Analizując wysokość portfela, możemy zauważyć, że wraz ze wzrostem dochodów, wzrasta częstotliwość wizyt u fryzjera.
Według 87,5% kobiet tego typu zabiegi nie są w stanie zastąpić regularnej pielęgnacji włosów. 12,5% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Co ciekawe największy odsetek kobiet, które odpowiedziały, że jednorazowy zabieg pielęgnacyjny jest w stanie zastąpić regularną pielęgnację, stanowią kobiety o wysokich dochodach - 19,8% ankietowanych.