Czy i jak poziom życia Polek wpływa na ich podejście do pielęgnacji włosów?

Czy i jak poziom życia Polek wpływa na ich podejście do pielęgnacji włosów?

Obecnie ogromny nacisk kładzie się na świadomość – pod względem zdrowia, pielęgnacji czy nawyków. Zespół badawczy Mudii sprawdził, czy poziom życia współczesnych Polek ma wpływ na ich świadomą pielęgnację włosów.

Na podstawie wielu pytań opracowany został raport, który ukazuje najczęstsze problemy oraz różnice w pielęgnacji włosów. 

Najważniejsze wnioski:

  • 34,1% kobiet w wieku 43-58 lata deklaruje, że nie posiada żadnej wiedzy na temat pielęgnacji włosów,
  • 46,6% Polek nie jest zadowolonych z kondycji swoich włosów, najczęściej są to kobiety po rozwodzie, 
  • 30% ankietowanych odpowiedziało, że trendy dotyczące pielęgnacji włosów śledzi za pomocą w mediów społecznościowych, 
  • 51,4% kobiet używa kosmetyków do pielęgnacji włosów kilka razy w tygodniu, 
  • 47,8% ankietowanych wydaje w miesiącu od 30-100 zł na kosmetyki do pielęgnacji włosów, 
  • 54,8% respondentek wybiera do pielęgnacji włosów marki drogeryjne, a 21,7% uznaje za ważny aspekt ekologiczny,
  • Kobiety oprócz szamponu najczęściej używają: odżywki – 84,6%, maski do włosów – 57,9% oraz wcierki – 57,9%, 
  • Najczęstszym problemem, z jakim borykają się kobiety to: cienkie włosy – 44,9%, puszące się włosy – 39,7% oraz zniszczone włosy – 39,2%,
  • 79,3% respondentek przy wyborze kosmetyków kieruje się ceną, 56,9% składnikami odżywczymi, tylko 17,6% badaniami klinicznymi,
  • 35% ankietowanych odpowiedziało, że jest w stanie wydać więcej na kosmetyki, jeśli te są dobrej jakości,
  • 23,9% kobiet deklaruje, że chodzi do fryzjera rzadziej niż raz na 12 miesięcy, 
  • 12,5% respondentek uważa, że jednorazowy zabieg pielęgnacyjny wykonany w profesjonalnym salonie jest w stanie zastąpić im codzienną pielęgnację.

Czy Polki są zadowolone ze swoich zarobków?

Kwestie zarobków to kontrowersyjny temat – szczególnie, gdy różnice w zarobkach wahają się między płcią. Respondentki odpowiedziały na pytanie, czy są zadowolone ze swoich zarobków i ile zarabiają. Wyniki są następujące: ponad 47% ankietowanych nie jest zadowolonych ze swoich obecnych zarobków. 45% kobiet odpowiedziało, że jest zadowolona ze swoich zarobków, ale mogłoby one być większe. 8% pań przyznało, że jest zadowolona ze swoich zarobków i stać ją na wszystkie udogodnienia. Według danych Eurostat kobiety zarabiają średnio o 16% mniej od mężczyzn. Największa rozbieżność – bo aż 23% – występuje wśród kobiet na kierowniczych stanowiskach. Jak możemy zauważyć, różnice w płci są nadal spore, mimo, że na przestrzeni lat sytuacja ta powoli się poprawia.

Jakie zarobki deklarują respondentki?

  • Kwotę 0-3500 zł netto zarabia 75,6% kobiet w wieku 18-26 i kobiet w wieku 59+. Nieco lepsza sytuacja klaruje się w przedziale wiekowym 43-58 lat – 53,5% oraz 27-42 lata - 43,1%. 
  • Kwotę 3501-5000 zł deklaruje, że zarabia 30,5% kobiet w wieku 27-42, 26,9% w wieku 43-58, 23% w wieku 59+ oraz 18,8% w wieku 27-42. 
  • 20,3% ankietowanych w wieku 27-42 lata zarabia 3001-8000 zł. Tę samą kwotę deklaruje 15,8% kobiet w wieku 43-58, 11,5% kobiet w wieku 59+ oraz 3,2% w wieku 18-26 lat. 
  • Kwotę powyżej 8000 zł zarabia 6,1% kobiet w wieku 27-42, 3,8% kobiet w wieku 43-58 lat, 3,5% kobiet w wieku 59+ oraz 2,4% w wieku 18-27 lat.

Jaką wiedzę o świadomej pielęgnacji włosów posiadają Polki?

Optymistycznie tylko 5,3% kobiet odpowiedziało, że nie posiada żadnej wiedzy dotyczącej pielęgnacji włosów. 28,5% zadeklarowało jednak, że ich wiedza jest znikoma. 53,4% respondentek uważa, że ich poziom wiedzy jest dobry, a 12,8% – bardzo dobry.

Odnosząc się do wysokości portfela, wyniki te rozkładają się następująco:

  • Niski portfel: 13,7% respondentek deklaruje, że ich znajomość dotycząca pielęgnacji włosów jest bardzo dobra. 44,5% kobiet ocenia ją na poziomie dobrym. 34,2% deklaruje, że ma znikomą wiedzę dotyczącą pielęgnacji. 7,6% ankietowanych odpowiedziało, że nie posiada wiedzy na temat pielęgnacji włosów.
  • Średni portfel: Bardzo dobrą znajomość pielęgnacji włosów deklaruje 11,9% ankietowanych. 59,6% twierdzi, że jest ona na poziomie dobrym. 25,7% respondentek odpowiedziało, że jest znikoma, natomiast 2,9% nie posiada takiej wiedzy.
  • Wysoki portfel: 13,6% kobiet zadeklarowało, że ich wiedza w temacie jest bardzo dobra. Aż 70,4% deklaruje, że jest ona na poziomie dobrym. 9,9% ankietowanych odpowiedziało, że jest ona znikoma, a 6,2% nie posiada żadnej wiedzy na ten temat.

Najwięcej na temat pielęgnacji włosów wiedzą kobiety w wieku 18-26 lat – 22,4% określa, że ma bardzo dobry poziom wiedzy w tym temacie, a 56,4% ocenia go jako dobry. W przedziale 27-42 lata kobiety deklarują wiedzę na poziomie bardzo dobrym w 12,2%, a na poziomie dobrym w 52%. W wieku 43-59 lat jest to 6,3% na poziomie dobrym i 54,1% na poziomie bardzo dobrym. W wieku 59+ 12% ankietowanych deklaruje bardzo dobry poziom wiedzy dotyczący pielęgnacji włosów, a 50% przyznaje, że ich wiedza jest dobra.

Jak wygląda sytuacja pod względem województw? Według danych statystycznych najmniejszą wiedzę dotyczącą pielęgnacji włosów zadeklarowały kobiety zamieszkujące województwo:

Świętokrzyskie – 17,1%,
Lubuskie – 17,1%
Podlaskie – 12,5%
Kujawsko-Pomorskie – 8,1%.

Czy Polki są zadowolone z kondycji swoich włosów?

Ponad 46,6% ankietowanych nie jest zadowolonych z kondycji swoich włosów. 43,1% respondentek odpowiedziało, że jest zadowolona, ale mogłoby być lepiej. Jedynie 10,3% jest bardzo zadowolonych ze swoich włosów. Czy stan cywilny ma tu jakieś znaczenie? Najwięcej ankietowanych deklarujących niezadowolenie ze stanu swoich włosów stanowią kobiety rozwiedzione – 60%, rozwiedzione z dzieckiem – 58,8% oraz mężatki – 54,5%.

Największe niezadowolenie z kondycji włosów u pań widzimy w województwach:

Kujawsko-Pomorskim – 69,4%,
Warmińsko-Mazurskim – 59,3%,
Wielkopolskim – 54,9%,
Mazowieckim – 53,8%,
Dolnośląskim – 53,6%,
Podlaskim – 53,1%.

Jak kobiety w Polsce śledzą trendy związane z pielęgnacją?

Aż 30% ankietowanych kobiet śledzi trendy w mediach społecznościowych. 21,5% korzysta z wielu źródeł przekazu. 19,7% deklaruje, że nie śledzi żadnych trendów. 13,6% swoją wiedzę pozyskuje z artykułów eksperckich. 8,7% pyta swojego fryzjera o trendy w pielęgnacji włosów, a 6,4% rozmawia o tym z koleżankami. Największy odsetek osób pozyskujących informacje o trendach z mediów społecznościowych stanowią singielki – 39,6%, kobiety samotnie wychowujące dzieci - 31,6% i kobiety zamężne – 28,1%. Największe zainteresowanie tematyką pielęgnacji w mediach społecznościowych wykazują osoby zarabiające między 3501-5000 zł – 36% oraz kobiety, których dochody przekraczają +8000 zł miesięcznie – 32,5%.

Jak często respondentki używają kosmetyków do pielęgnacji włosów?

Ponad 51,4% kobiet korzysta z kosmetyków do pielęgnacji włosów kilka razy w tygodniu. 27,9% kobiet deklaruje, że po kosmetyki sięga kilka razy w miesiącu. 11,5% respondentek odpowiedziało, że stosuje produkty do włosów kilka razy w roku, a 9,3% deklaruje, że używa wyłącznie szamponu do włosów.  

Co ciekawe, patrząc na dane przekrojowe, możemy zauważyć, że kobiety, które najczęściej stosują pielęgnację – kilka razy w tygodniu – to panie zarabiające między 3501-5000 zł miesięcznie – 58,1% oraz do 3500 zł – 51%.

Jakie kwoty wydają Polki miesięcznie na kosmetyki do włosów?

Ponad 48,7% Polek wydaje do 30 zł miesięcznie na kosmetyki do pielęgnacji włosów. 24,2% deklaruje, że wydaje od 151 do 200 zł miesięcznie. 17,6% respondentek zadeklarowało, że za kosmetyki płaci powyżej 200 zł. 7,2% płaci od 31 do 100 zł miesięcznie, natomiast 2,3% kobiet uważa, że na kosmetyki przeznacza od 101 do 150 zł. Najwięcej za kosmetyki – bo od 150 zł w górę – są w stanie zapłacić kobiety w wieku 27-42 lata – 11,7% oraz kobiety w wieku 43-58 lat – 11,7%. Najczęściej są to  mężatki – 11,1% i mężatki z dziećmi – 9,9%.

Jakie marki kosmetyków najczęściej wybierają kobiety w Polsce?

Ankietowane najczęściej wybierają marki drogeryjne – 54,8%. 21,7% respondentek zadeklarowało, że stawia na kosmetyki ekologiczne. 15,4% badanych twierdzi, że stawia na kosmetyki marek premium. Natomiast 8% kobiet odpowiedziało, że wybiera marki niskopółkowe.
Marki drogeryjne cieszą się największą popularnością – największy odsetek widoczny jest u kobiet o średnich dochodach – 56,6%. Zazwyczaj kupują je kobiety w wieku 18-26 lat – 74% oraz panie w wieku 27-43 lata – 58,5%. Marki premium - jak można się domyślać - są wybierane najczęściej przez kobiety dobrze zarabiające – 25,9%. Zazwyczaj są to kobiety w wieku 27-42 lata – 19,2% oraz panie w wieku 43-58 lat. Najwięcej respondentek deklarujących wybór kosmetyków ekologicznych to kobiety o wysokich dochodach – 25,9% w wieku +59 lat – 40,5% oraz kobiety w wieku 43-58 lat. Kosmetyki tanie zazwyczaj są wybierane przez kobiety o skromnych dochodach. Największy odsetek pań, które deklarują ten rodzaj kosmetyków to kobiety w wieku 43-58 lat oraz 18-26 lat.

Jakich kosmetyków do pielęgnacji włosów używają Polki?

Na podium znajduje się szampon do włosów – 97,1%, co nie jest zbyt dużym zaskoczeniem, na drugim miejscu jest odżywka z wynikiem 84,6%, trzecie miejsce zajmuje maska do włosów i wcierka – obie z nich zyskały aż 57,9% wskazań. Czwarte miejsce zajął olejek do włosów – 50,4%. Kolejnym z nich jest peeling do włosów – 25,4%, serum – 21,6% i na samym końcu znalazła się ampułka z wynikiem 8,2%.

Z jakimi problemami z włosami najczęściej mierzą się kobiety?

W badaniu padło tu pytanie wielokrotnego wyboru. Wyniki przedstawiają się następująco. Najczęściej wymienianym problemem odnoszącym się do włosów jest stwierdzenie, że są one cienkie. Taką odpowiedź zaznaczyło 44,9% ankietowanych. Na drugim miejscu kobiety wskazały puszenie się włosów – 39,7%. Na trzecim miejscu to, że są one zniszczone - 39,2%. Kolejne miejsca zajmuje problem suchości włosów – 37,9%, łamliwości – 35,6%, przetłuszczania się włosów – 30,8%. Tylko 6% respondentek deklaruje, że nie ma problemu z włosami.

Kolejne pytanie wielokrotnego wyboru dotyczyło tego, co decyduje o zakupie produktu do włosów. Najwięcej kobiet odpowiedziało, że jest to cena – 79,3%. Na drugim miejscu znalazł się skład produktów - z wynikiem 56,9%. Kolejnym aspektem jest efekt końcowy – 39,1%. Na kolejnych pozycjach znalazła się marka – 31,8%, polecenie eksperta – 30,5%, wydajność – 23,9%, zapach – 18,9%, badania – 17,6%, opinia koleżanki 13,8%, opinia influencera – 12,9%, ekologia – 10,7%, opakowanie – 4,9%.

Czy Polki są w stanie wydać więcej na kosmetyki dobrej jakości?

35% respondentek jest w stanie wydać więcej na kosmetyki dobrej jakości. 27,9% zadeklarowało, że jest w stanie to zrobić, ale cena produktu nie może przekraczać 150 zł. Z kolei 21,2% deklaruje, że wyda więcej na kosmetyki dobrej jakości, jeśli będą one wydajne. Natomiast 13,2% kobiet odpowiedziało, że nie zapłaci więcej za kosmetyki dobrej jakości.

Jak wygląda sytuacja w podziale na niski, średni i wysoki portfel?

  • Niski portfel: Według ankietowanych 33,2% jest w stanie wydać więcej na kosmetyki dobrej jakości. 26,5% zrobi to, jeśli cena nie będzie przekraczać 150 zł. Z kolei 22,3% respondentek deklaruje, że wyda pieniądze, jednak tylko wtedy, jeśli kosmetyk jest wydajny. 18,1% kobiet zadeklarowało, że nie wyda więcej na kosmetyki dobrej jakości.
  • Średni portfel: 36% respondentek zadeklarowało, że jest w stanie wydać więcej na kosmetyki dobrej jakości. 34,3% zrobi to, jeśli cena nie przekracza 150 zł. 21,1% zadeklarowało, że kupi droższy kosmetyk, jeśli jest on wydajny. 8,6% respondentek nie wyda na kosmetyki więcej, mimo że są one dobrej jakości.
  • Wysoki portfel: 39,5% ankietowanych odpowiedziało, że wyda na kosmetyki więcej, jeśli są dobrej jakości. 33,3% zrobi to, gdy ich kwota nie będzie przekraczać 150 zł. 16% zdecyduje się na nie, gdy będą one wydajne. 11,1% nie wyda na kosmetyki więcej, nawet jeśli są one dobrej jakości.

Jak często Polki korzystają z usług fryzjera? 

Z raportu wynika, że najwięcej kobiet odwiedza fryzjera raz na 2-3 miesiące – 32,4%. 23,5% robi to rzadziej niż raz na 12 miesięcy. 21,1% kobiet deklaruje, że korzysta z usług fryzjera co 4-8 miesięcy. 12,7% respondentek zadeklarowało, że jest u fryzjera raz w miesiącu lub częściej, a 10,2% uczęszcza na wizyty raz na 9-12 miesięcy.

Analizując wysokość portfela, możemy zauważyć, że wraz ze wzrostem dochodów, wzrasta częstotliwość wizyt u fryzjera.

  • Niski portfel: 31,1% respondentek deklaruje, że korzysta z usług fryzjera raz na 2-3 miesiące. 27,9% robi to rzadziej niż co 12 miesięcy. 18,1% ankietowanych raz na 4-6 miesięcy. 12% respondentek - raz lub więcej razy w ciągu miesiąca. Natomiast 10,9% kobiet korzysta z usług fryzjera raz na 9-12 miesięcy.
  • Średni portfel: 33% ankietowanych odpowiedziało, że chodzi do fryzjera raz na 2-3 miesiące. 24,2% kobiet deklaruje, że robi to raz na 4-6 miesięcy. 20,7% - rzadziej niż raz na 12 miesięcy. 12,3% - raz lub więcej razy w miesiącu, a 9,9% raz na 9-12 miesięcy.
  • Wysoki portfel: 37% odwiedza fryzjera raz na 2-3 miesiące. 22,2% respondentek - raz na 4-8 miesięcy. Aż 19,8% chodzi do fryzjera raz lub kilka razy w miesiącu. 13,6% kobiet korzysta z profesjonalnych usług rzadziej niż raz na 12 miesięcy, a 7,4% raz na 9-12 miesięcy. 

Czy Polki uważają, że jednorazowy zabieg pielęgnacyjny wykonany u fryzjera jest w stanie zastąpić regularną pielęgnację?

Według 87,5% kobiet tego typu zabiegi nie są w stanie zastąpić regularnej pielęgnacji włosów. 12,5% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Co ciekawe największy odsetek kobiet, które odpowiedziały, że jednorazowy zabieg pielęgnacyjny jest w stanie zastąpić regularną pielęgnację, stanowią kobiety o wysokich dochodach - 19,8% ankietowanych.

Metodologia badania
Dane zostały zebrane metodą CAWI (badania ankietowe online) na próbie 1013 respondentek z całej Polski. Badania przeprowadzono w okresie 15 lipca 2023 roku – 15 listopada 2023 roku.
fot. unsplash, materiały prasowe Mudii
# Raporty tematyczne
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi