Doświadczenie w popularyzacji polskiej marki za granicą Agencja wykorzysta poprzez powołanie zespołu ekspertów branżowych odpowiedzialnych za wsparcie przedsiębiorców w Warszawie.
– Polskie firmy są w czołówce światowych producentów części samochodowych, ale też przedmiotów codziennego użytku, dóbr luksusowych i wysokich technologii. Meble znad Wisły można znaleźć w mieszkaniach i biurach na całym świecie, kolorowe i ekologiczne kosmetyki made in Poland biorą szturmem coraz większą liczbę rynków, z kolei w Azji uwielbiają polską biżuterię z bursztynu. Jachty i łodzie budowane w polskich stoczniach znajdują nabywców premium niemal w każdym zakątku globu – podkreśla Robert Zawadzki, odpowiedzialny za realizację projektu Brand w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zrealizowała ponad dwuletni program wsparcia eksportu małych i średnich przedsiębiorstw w dziewięciu sektorach: biotechnologii i farmaceutyki, budowy i wykańczania budowli, części samochodowych i lotniczych, jachtów i łodzi, kosmetyków, maszyn i urządzeń, mebli, mody polskiej oraz sprzętu medycznego. Działania dotyczyły organizacji stoisk promocyjno-informacyjnych na 86 zagranicznych imprezach targowych w 25 krajach i 13 misji przyjazdowych oraz realizowania szeregu działań o charakterze PR i networkingowym. PAIH sfinansowała je ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
– To była promocja przez budowanie relacji. Udało nam się nawiązać silne relacje z organizacjami branżowymi i partnerami zagranicznymi. Pokazywaliśmy światu wszystko to, co w rodzimych produktach, usługach i technologiach jest najlepsze. Staliśmy się partnerem polskich firm w budowie marki narodowej – mówi Robert Zawadzki z PAIH.
Realizacja dziewięciu Branżowych Programów Promocji umożliwiła PAIH wzmocnienie kompetencji w zakresie wsparcia przedsiębiorców w konkretnych sektorach. Efektem jest powołanie przez Agencję Centrum Ekspertów Branżowych, odpowiedzialnych za bezpośrednią obsługę firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną.
– Przedsiębiorców, którzy chcą postawić swój pierwszy krok poza granicami Polski, wspieramy na wielu płaszczyznach. Przeprowadzamy analizę potencjału eksportowego, pomagamy przy opracowaniu strategii ekspansji, czy znalezieniu partnerów biznesowych, organizujemy sesje B2B oraz misje biznesowe. We współpracy z zagranicznymi biurami handlowymi tworzymy efektywny ekosystem wsparcia dla rozwoju polskich firm. Uzupełnimy go poprzez silny zespół ekspertów branżowych w warszawskiej centrali – wyjaśnia Grzegorz Słomkowski, członek zarządu PAIH.
Misją Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw. Organizacja działa zarówno w Polsce, jak i poprzez Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH) na całym świecie.
Branża kosmetyczna była jedną z bardziej aktywnych proeksportowo w ostatnich latach. Wartość dofinansowania z programu Go to Brand w okresie 2016-2019 wyniosła ponad 58 mln zł.