Henryk Orfinger o inwestycjach i innowacyjności
Henryk Orfinger o inwestycjach i innowacyjności

Henryk Orfinger, wiceprezes Dr Irena Eris:

O inwestycjach

Chciałem się odnieść do tematu inwestycji nie jako ekonomista, ale przedsiębiorca. Moje spojrzenie jest trochę inne. Mówimy cały czas o gospodarce, mówiąc o PKB, o sprzedaży, o konsumpcji – i to są takie bardzo ogólne parametry.

A ja chcę powiedzieć o jednym parametrze, który nie jest w tym wszystkim uwzględniany – kondycja przedsiębiorstw. Ta kondycja pogarsza się, co wynika z różnych elementów, ale jednym z głównych są rosnące koszty.

Koszty pracy, koszty mediów, i inne, jakie ponosimy, prowadząc biznes. Te koszty wciąż rosną, do tego rosną też wymagania dotyczące sprawozdawczości. Właściwie stajemy się urzędem, który ma nieustannie raportować i informować. Dochodzi jeszcze kwestia zaufania do regulacji prawnych, do ich jakości, nadążania za zmianami w prawie. To powoduje, że rzeczywiście widać zniechęcenie do inwestycji. Nie wyobrażam sobie, że nagle coś się zmieni w tym temacie. Inwestycje wstrzymywane są z różnych powodów – ale głównie związanych z kondycją przedsiębiorstw.

Bo to nie jest tak, że kluczowym elementem w strategii firmy jest sprzedaż. Kluczowa jest płynność.

A my dziś pracujemy na starych cenach z nowymi kosztami. Koszty rosną, a my nie możemy podnosić cen, bo rynek tego nie akceptuje (zmiana cen nie jest prostą sprawą choćby z uwagi na długoterminowe umowy w handlu nowoczesnym). Tak więc sama sprzedaż nie jest najistotniejsza: sprzedawać tylko po to, żeby sprzedawać, to żaden interes. Sprzedaż musi dawać efekt ekonomiczny.

O innowacjach

Ciągle jesteśmy bardzo słabi w innowacyjności jako kraj. Są jakieś próby pobudzania tego systemowo. Jednym z działań jest dotacja na badania i rozwój – taka generalna, dość prosta w formie. Wylicza się w przedsiębiorstwie elementy działań, które są związane z badaniami i rozwojem i od tego przysługuje pewna ulga podatkowa. Niestety korzysta z tego rozwiązania tylko… 12% przedsiębiorstw.

Moim zdaniem wynika to z obawy firm, że niby dają, ale za chwilę przyjdą i sprawdzą, czy nie zrobiło się w tym jakiegoś błędu. A jak zrobiło się błąd, to kara będzie większa niż to, co firma dostała.

Już zaczęła się akcja sprawdzania wszystkich firm, które wystąpiły o tę dotację - wszystkie muszą złożyć odpowiednie dokumenty. Nic dziwnego zatem, że w biznesie są opory w  sięganiu po te środki. Nie bardzo wierzymy w dobre chęci tych, co dają.

A drugi element, który ma pobudzać innowacyjność, to IP BOX (red. Innovation Box – ulga podatkowa - podatnik, który wytworzy własność intelektualną w ramach działalności B+R, a następnie ją skomercjalizuje, zapłaci tylko 5 proc. zamiast 19 proc. podatku).

IP Box został wprowadzony kilka miesięcy temu, ale jest tak skomplikowany i trudny w obsłudze, że ostatnio Ministerstwo Finansów wydało do tego projektu objaśnienie 70 stronicowe!

My jako przedsiębiorstwo po analizie uznaliśmy, że to jednak nie dla nas: mimo że jesteśmy firmą innowacyjną, mamy patenty, stawiamy mocno na badania i rozwój…

Wydaje się więc, że mamy tu jako państwo problem. Więcej przekazujemy do budżetu Unii Europejskiej środków związanych z innowacyjnością, a mniej bierzemy, bo nie jesteśmy w stanie tych pieniędzy wykorzystać.
 

źródło: audycja "Ekonomia, kapitał, gospodarka", radio TOK FM, Maciej Głogowski, 22.08.2019

# Cytat tygodnia

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Drogerie Natura - Brand Manager (kosmetyki kolorowe, marki własne) Oferta pracy: Sanofi - Specjalista Technolog w Dziale Badawczo-Rozwojowym(R&D) Oferta pracy: Maurisse - Specjalista ds. marketingu - Product Manager Oferta pracy: Elfa Pharm Polska - Specjalista ds. marketingu internetowego i social media Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Naturalnych Oferta pracy: Key Account Manager Oferta pracy: NATURATIV Szef Sprzedaży i Rozwoju Rynku - Polska Oferta pracy: Technolog - MPS Koszalin Oferta pracy: Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Barwa - Krajowy Koordynator ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Partner of Promotion - Specjalista ds. PR Oferta pracy: Miraculum - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm Manager ds. Zakupów Działu Kosmetycznego Oferta pracy: Beliso - Export Manager Oferta pracy: Laboratorum Kosmetyczne Dr Irena Eris: Koordynator Wsparcia Sprzedaży - Europa Wschodnia Oferta pracy: Veoli Botanica - Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Farmona - Marketing Manager Oferta pracy: 4mass Regionalny Przedstawiciel Handlowy Oferta pracy: Floslek - Specjalista ds. marketingu&PR Oferta pracy: Jeronimo Martins - Menedżer ds. Marketingu Digital Oferta pracy: Miya Cosmetics - Digital Manager Oferta pracy: Miya Cosmetics - Specjalista ds. sprzedaży Oferta pracy: Delia Cosmetics - Brand Manager Herla - Regionalny Kierownik Sprzedaży Herla - Eksport Manager Oferta Pracy: Equalan Pharma - Młodszy Specjalista ds. Marketingu TZMO SA - Koordynator Sekcji Wyrobów Kosmetycznych Nivea - Przedstawiciel Handlowy ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Delia Cosmetics - Product Manager Oferta pracy: Delia Cosmetics - Dyrektor Sprzedaży Rekrutacja ukryta - Junior Trade Marketing Specialist Oferta pracy: Farmona - Brand Manager Oferta pracy: Oceanic - Młodszy Specjalista ds. wdrożeń kosmetycznych Oferta pracy: Organique - Product Manager Eveline Cosmetics - Brand Manager Cosmo Group: Regionalny Trener Sprzedaży/Manager w Dziale Szkoleń Produktowych Laboratorium Kosmetyczne FLOSLEK: Starszy Specjalista ds. Kontroli Jakości Oferta pracy: Oriflame - Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Oferta pracy: Bio-Estetic - Account Manager Oferta pracy: Tenex - Specjalista ds. marketingu Oferta pracy: Senior R&D Formulation Specialist - Wrocław Oferta pracy: Abriga -  Specjalista ds. sprzedaży na rynek hiszpański i brytyjski Oferta pracy: Nuco - Specjalista ds. Kreacji Oferta Pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Zakupów Oferta pracy: Bielenda Kosmetyki Naturalne - Brand Manager Orkla Care - Technolog w Dziale Badań i Rozwoju BodyBoom - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Dax Cosmetics - Junior Product Manager Silcare - Safety Assessor Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Indigo - Specjalista ds. zakupów Ados Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Premium Distribution - Koordynator ds. szkoleń Henkel - Digital Manager Perfumesco - Category Manager-Kupiec Super-Pharm Manager Działu Drogeryjnego i Kosmetycznego Oceanic - Kupiec Strategiczny Beliso - Specjalista ds. marketingu Yonelle - Specjalista ds. Kontroli Opakowań MAC Brand Support Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Specjalista ds. Digital Marketingu Miraculum - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Estee Lauder - Marketing Manager Oriflame - Specjalista ds. Zakupów Yope - Eksport Manager Laboratorium Kosmetyczne Joanna  - Kierownik ds. sieci aptecznych PGD Polska - przedstawiciel handlowy ds. Procter&Gamble Eveline Cosmetics - Technolog produkcyjny Technolog - rekrutacja ukryta Torf Corporation - Manager Produktu Miya Cosmetics - Specjalista ds. marketingu Dax Cosmetics - Senior Product Manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona - Senior Brand Manager Body Boom - Młodszy specjalista ds. marketingu Inglot - Copywriter - Specjalista ds. marketingu internetowego SPECJALISTA DS. REKLAMY I PUBLIC RELATIONS - OCEANIC Beauty of Science - menadżer sprzedaży i marketingu - Wrocław Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Młodszy Specjalista ds. pozyskiwania danych i prognozowania sprzedaży Makear - specjalista ds. marketingu/Wrocław Henkel Polska - Program Rozwojowy w Dziale Marketingu Beauty Care Beauty In - Specjalista ds. marketingu Bielenda Kosmetyki Naturalne - Specjalista ds. Eksportu Młodszy Inżynier Projektu - Beiersdorf Manufacturing Poznań L'Erbolario - Konsultantka ds. Urody i Sprzedaży mutex/ocfipreoqyfb/mutex Health & Beauty Care - Project Manager mutex/ocfipreoqyfb/mutex Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris: Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta – Rynki Międzynarodowe mutex/ocfipreoqyfb/mutex Coty Polska - Młodszy kierownik ds. kluczowych klientów FK Pollena Ewa SA - Specjalista ds. marketingu Agencja pośrednictwa pracy - Product Manager (branża kosmetyczna i/lub farmaceutyczna) Laboratorium Kosmetyczne Floslek - Specjalista ds. marketingu La Rive - Przedstawiciel handlowy ds. rynku tradycyjnego i nowoczesnego MPS Koszalin - Kierownik Działu Kontroli Jakości MPS Koszalin - Specjalista ds. sprzedaży butelek z tworzyw sztucznych Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris - Kierownik Produktu Kontigo - Kierownik Sklepu Eveline Cosmetics - Elektromechanik Tenex - Key Account Manager Rekrutacja ukryta - Marketing Manager Torf Corporation - Manager Produktu Komplex-Torus Młodszy Kupiec Verona Products Professional - Kierownik Sprzedaży Orkla - Przedstawiciel Handlowy/Kosmetyczny Tenex Product Manager Clochee sp. z o.o. - Specjalista ds. Sprzedaży MPS International Sp. z o.o. - Technolog MPS International Sp. z o.o. - Koordynator Sekcji Badań i Rozwoju Laboratorium Kosmetyczne Joanna - Product Manager Dax Cosmetics - Product Manager Clarena - Specjalista ds. Regulacji Superpharm - Konsultant/ka ds. urody, Białystok Hebe Kierownik Sklepu Drogeryjnego