Henryk Orfinger o inwestycjach, sprzedaży i innowacyjności

Henryk Orfinger o inwestycjach, sprzedaży i innowacyjności

Henryk Orfinger, wiceprezes Dr Irena Eris:

O inwestycjach

Chciałem się odnieść do tematu inwestycji nie jako ekonomista, ale przedsiębiorca. Moje spojrzenie jest trochę inne. Mówimy cały czas o gospodarce, mówiąc o PKB, o sprzedaży, o konsumpcji – i to są takie bardzo ogólne parametry.

A ja chcę powiedzieć o jednym parametrze, który nie jest w tym wszystkim uwzględniany – kondycja przedsiębiorstw. Ta kondycja pogarsza się, co wynika z różnych elementów, ale jednym z głównych są rosnące koszty.

Koszty pracy, koszty mediów, i inne, jakie ponosimy, prowadząc biznes. Te koszty wciąż rosną, do tego rosną też wymagania dotyczące sprawozdawczości. Właściwie stajemy się urzędem, który ma nieustannie raportować i informować. Dochodzi jeszcze kwestia zaufania do regulacji prawnych, do ich jakości, nadążania za zmianami w prawie. To powoduje, że rzeczywiście widać zniechęcenie do inwestycji. Nie wyobrażam sobie, że nagle coś się zmieni w tym temacie. Inwestycje wstrzymywane są z różnych powodów – ale głównie związanych z kondycją przedsiębiorstw.

O sprzedaży

To nie jest tak, że kluczowym elementem w strategii firmy jest sprzedaż. Kluczowa jest płynność.

A my dziś pracujemy na starych cenach z nowymi kosztami.

Koszty rosną, a my nie możemy podnosić cen, bo rynek tego nie akceptuje (zmiana cen nie jest prostą sprawą choćby z uwagi na długoterminowe umowy w handlu nowoczesnym). Tak więc sama sprzedaż nie jest najistotniejsza: sprzedawać tylko po to, żeby sprzedawać, to żaden interes. Sprzedaż musi dawać efekt ekonomiczny.

O innowacjach

Ciągle jesteśmy bardzo słabi w innowacyjności jako kraj. Są jakieś próby pobudzania tego systemowo. Jednym z działań jest dotacja na badania i rozwój – taka generalna, dość prosta w formie. Wylicza się w przedsiębiorstwie elementy działań, które są związane z badaniami i rozwojem i od tego przysługuje pewna ulga podatkowa. Niestety korzysta z tego rozwiązania tylko… 12% przedsiębiorstw.

Moim zdaniem wynika to z obawy firm, że niby dają, ale za chwilę przyjdą i sprawdzą, czy nie zrobiło się w tym jakiegoś błędu. A jak zrobiło się błąd, to kara będzie większa niż to, co firma dostała.

Już zaczęła się akcja sprawdzania wszystkich firm, które wystąpiły o tę dotację - wszystkie muszą złożyć odpowiednie dokumenty. Nic dziwnego zatem, że w biznesie są opory w  sięganiu po te środki. Nie bardzo wierzymy w dobre chęci tych, co dają.

A drugi element, który ma pobudzać innowacyjność, to IP BOX (red. Innovation Box – ulga podatkowa - podatnik, który wytworzy własność intelektualną w ramach działalności B+R, a następnie ją skomercjalizuje, zapłaci tylko 5 proc. zamiast 19 proc. podatku).

IP Box został wprowadzony kilka miesięcy temu, ale jest tak skomplikowany i trudny w obsłudze, że ostatnio Ministerstwo Finansów wydało do tego projektu objaśnienie 70-stronicowe!

My jako przedsiębiorstwo po analizie uznaliśmy, że to jednak nie dla nas: mimo że jesteśmy firmą innowacyjną, mamy patenty, stawiamy mocno na badania i rozwój…

Wydaje się więc, że mamy tu jako państwo problem. Więcej przekazujemy do budżetu Unii Europejskiej środków związanych z innowacyjnością, a mniej bierzemy, bo nie jesteśmy w stanie tych pieniędzy wykorzystać.
 

źródło: audycja "Ekonomia, kapitał, gospodarka", radio TOK FM, Maciej Głogowski, 22.08.2019

# Cytat tygodnia
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi