Blanka Chmurzyńska-Brown komentuje kontrowersyjny temat testowania kosmetyków na zwierzętach

Blanka Chmurzyńska-Brown komentuje kontrowersyjny temat testowania kosmetyków na zwierzętach

W Unii Europejskiej obowiązuje zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach. Co jakiś czas pojawiają się jednak w sieci „czarne listy” firm i marek testujących produkty kosmetyczne na zwierzętach. "Wysokie Obcasy" sprawdzały, jak fakty mają się do opinii (i jakże częstych głosów świętego oburzenia).

Każdy nowy produkt kosmetyczny i nowy składnik muszą być w jakiś sposób przetestowane. W UE testuje się in vitro lub na wolontariuszach (testy na wolontariuszach służą tylko potwierdzaniu prawdziwości deklaracji marketingowych, a nie ocenie bezpieczeństwa). W 80 proc. krajów świata, jak wynika z danych przedstawionych przez Parlament Europejski w maju 2018 roku, wciąż testuje się na zwierzętach, bo to metoda tańsza i mniej czasochłonna.

O komentarz w kwestii testów na zwierzętach i obowiązującego w tej materii prawodawstwa została poproszona dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, Blanka Chmurzyńska-Brown.

Nie istnieją w obrocie substancje, które nigdy nie były testowane na zwierzętach, od roku 2013 żaden nowy składnik nie został wpisany do rozporządzenia kosmetycznego. Nowe składniki są obecnie testowane, ale zgodnie z przepisami robi się to metodami alternatywnymi (…) Problemem jest jedynie to, że w tej chwili nie możemy uzyskać za pomocą metod alternatywnych wszystkich koniecznych danych, np. toksykologicznych, ponieważ nie ma jeszcze naukowych rozwiązań. Rozwój metod alternatywnych cały czas trwa.

W Chinach testowanie kosmetyków na zwierzętach trwa w najlepsze i to właśnie obecność marki na tym rynku najczęściej powoduje wpisanie firmy na „czarną listę”. Testy kosmetyków nie są obowiązkowe, ale są dopuszczalne w Kanadzie, USA i w Rosji.

W USA kosmetyki są testowane, gdy wymaga tego Agencja Żywności i Leków (Federal Drug Administration). W praktyce nie wymaga tego tylko w przypadku najprostszych produktów nawilżających, pielęgnujących, myjących. Pozostałe – zawierające składniki aktywne biologicznie czy filtry UV – są klasyfikowane jako leki, a wtedy muszą być testowane

– wyjaśnia Blanka Chmurzyńska-Brown.

Tym ogólnoświatowym praktykom sprzeciwia się Unia Europejska. W maju 2018 roku Parlament Europejski przyjął rezolucję, w której wezwał polityków wszystkich krajów do wprowadzenia globalnego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach i do zakazu sprzedaży składników na nich testowanych. Unia chce, by takie przepisy weszły w życie do 2023 roku.

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie już pojawiają się pierwsze sygnały o chęci zmian przepisów na wzór regulacji europejskich

– mówi Blanka Chmurzyńska-Brown.

A co z kosmetykami koreańskimi czy rosyjskimi obecnymi na unijnym rynku?

Prawo zabrania dopuszczania do sprzedaży testowanych na zwierzętach kosmetyków pochodzących z krajów trzecich, ale pytanie, jak ten zakaz egzekwować?Musiałaby tego pilnować inspekcja sanitarna poszczególnych krajów Wspólnoty. Wymagałoby to przyglądania się każdemu produktowi, wnikliwego czytania jego dossier. Czy tak jest w praktyce i czy tak szczelny jest rynek UE? Tego nie wiemy. Możemy się domyślać, że nie, bo Parlament Europejski w lutym 2018 roku pisał na swojej stronie internetowej, iż „posłowie zauważają, że chociaż stopień przestrzegania zakazu [testowania] w UE jest bardzo wysoki, to poważnym problemem pozostaje brak w dokumentacji produktu kompletnych i wiarygodnych danych o testowaniu na zwierzętach, w szczególności w przypadku produktów kosmetycznych importowanych do UE z państw trzecich”

- skomentowała dyrektor generalna Związku.
 

źródło: "Wysokie Obcasy", 11 sierpnia 2018, Martyna Kraus-Piątek: "W 80 proc. krajów świata testuje się kosmetyki na zwierzętach, bo jest tanio i szybko. Nie ma składników nietestowanych na zwierzętach"
# Cytat tygodnia
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MG Evolution - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: MG Evolution - Content Manager Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi