Co stoi za tak dobrym wynikiem? Czy TikTok potrafi wpłynąć nasz nastrój? Czego szukają na platformie poszczególne grupy użytkowników i które marki radzą sobie najlepiej w tym środowisku? Odpowiedzi na te pytania dostarcza najnowszy raport agencji GetHero, stworzony wspólnie z Uniwersytetem SWPS.
Raport „Kim są polscy użytkownicy TikToka” to czwarta odsłona corocznego projektu badawczego GetHero. Tegoroczna edycja odzwierciedla pozycję, jaką TikTok zajął w ciągu ostatnich 12 miesięcy – przewiduje się bowiem, że będzie to najszybciej rosnąca platforma w 2022 roku. Na rekordową popularność aplikacji składają się nie tylko spektakularne statystyki pobrań, ale przede wszystkim nieustanne i zauważalne zmiany, które następują w społeczności platformy.
- Poprzednia edycja raportu pokazała nam, że TikTok stał się medium ponadpokoleniowym i zdołał zgromadzić wokół siebie wyjątkową społeczność, określoną przez nas mianem Generacji T. W tym roku chcieliśmy przyjrzeć się bliżej jej przedstawicielom – dlatego rozbudowaliśmy klasyczne badanie ankietowe także o panel wywiadów pogłębionych z użytkownikami TikToka. Te rozmowy przyniosły nam dziesiątki cennych insightów i pozwoliły jeszcze lepiej zrozumieć perspektywę użytkowników. Efektem jest blisko 100 stron wartościowej wiedzy - mówi Magdalena Wysocka, liderka projektu badawczego w GetHero.
Wyniki badań zostały też wzbogacone o komentarze polskich marketerów i twórców reprezentujących różne obszary tematyczne – m.in. #Beauty, #SexEd, #Prawo czy #Psychologia.
Badanie pokazało m.in., że średni wiek użytkowników TikToka nieustannie wzrasta, a w ciągu ostatniego roku najwięcej nowych kont założyli użytkownicy w wieku 19-25 lat oraz starsi. Co ciekawe, aplikacja cieszy się ogromną sympatią w zasadzie w każdej grupie wiekowej – respondenci bez względu na wiek zgodnie przyznają, że TikTok dostarcza im dobrej zabawy, potrafi poprawić humor, a także pomaga się zrelaksować. Okazuje się też, że platforma potrafi wpłynąć na nasz nastrój, a po „seansie” TikToka czujemy się nieco mniej znudzeni.
Badacze sprawdzili także, jakich treści szukają na TikToku poszczególne grupy użytkowników. Najczęściej wskazywanym formatem – zarówno przez starszych, jak i młodszych respondentów – były trendy i treści o zabarwieniu komediowym. Interesujące okazały się ponadto odpowiedzi badanych mężczyzn – panowie zadeklarowali bowiem, że cenią praktyczny charakter oglądanych TikToków, w tym filmy oznaczone hashtagami #Lifehack oraz #EduTok.
- Najważniejszą rolę w precyzyjnym dopasowaniu treści do preferencji użytkowników odgrywa algorytm TikToka – zaś odpowiedzi naszych respondentów potwierdzają, że świetnie sobie z tym radzi. Treści wyświetlane w zakładce „Dla Ciebie” zostały przez większość użytkowników określone jako adekwatne, spersonalizowane i zgodne z upodobaniami. Rezultatem jest pozytywne postrzeganie samej aplikacji i sympatia względem platformy. Trudno o lepszy dowód na skuteczność algorytmu - mówi Kamil Jakubiszyn, senior social media analyst w GetHero.
Co ciekawe, aż 78,9% użytkowników TikToka deklaruje, że zdobyło na platformie nową wiedzę lub umiejętności. Wśród najczęściej wskazywanych odpowiedzi dominują m.in. gotowanie, makijaż czy pielęgnacja, jednak w pierwszej dziesiątce znalazły się też wydarzenia na świecie, edukacja seksualna i zagadnienia związane z prawem.
- Te wyniki doskonale pokazują, że dla wielu użytkowników TikTok jest czymś więcej, niż platformą rozrywkową. To swoiste okno na świat, które dostarcza informacji na ważne, bieżące tematy – także te gospodarcze czy społeczno-polityczne. W tym kontekście często wskazywanym obszarem tematycznym była m.in. wojna na Ukrainie. Zaskakującym wynikiem była dla nas również liczba odpowiedzi związanych z edukacją seksualną. To dowodzi, że użytkownicy nieustannie poszukują dostępu do wiedzy – w szczególności tej, do której dostęp może być w jakiś sposób ograniczony - komentuje dr Jakub Kuś, główny badacz w projekcie z ramienia Uniwersytetu SWPS.
Specjaliści z GetHero sprawdzili też, które marki najlepiej radzą sobie na TikToku. Ulubieńcem polskich użytkowników okazał się Rossmann, a sam brand został przez respondentów okrzyknięty „królem” platformy. Na podium znalazły się także marka Duolingo i linia lotnicza Ryanair. W gronie najpopularniejszych marek z polskim rodowodem najczęściej wymieniano OnlyBio, Empik i Dooti Donuts.
Badani zostali też poproszeni o wskazanie kluczowych cech, które powinien posiadać idealny TikTokowy materiał. Za najważniejszą składową uznali zabawny i rozrywkowy charakter materiału – tę odpowiedź jako pierwszą wskazało ponad 42% użytkowników. Na drugim miejscu znalazł się czynnik estetyczny – 25% osób podkreśliło wagę umiejętnego montażu i odpowiedniego oświetlenia. Trzecią istotną cechą jest informatywność – ponad 16% użytkowników przyznało, że docenia, gdy materiał dostarcza informacji na ważny dla nich temat.