Użytkownik TikToka lubi urodowe porady, Rossmann królem platformy

Użytkownik TikToka lubi urodowe porady, Rossmann królem platformy

TikTok to platforma ciesząca się rosnącą popularnością. Aż 82,2% z nich deklaruje, że lubi tę platformę – w tym blisko 33% bardzo.

Co stoi za tak dobrym wynikiem? Czy TikTok potrafi wpłynąć nasz nastrój? Czego szukają na platformie poszczególne grupy użytkowników i które marki radzą sobie najlepiej w tym środowisku? Odpowiedzi na te pytania dostarcza najnowszy raport agencji GetHero, stworzony wspólnie z Uniwersytetem SWPS.

Raport „Kim są polscy użytkownicy TikToka” to czwarta odsłona corocznego projektu badawczego GetHero. Tegoroczna edycja odzwierciedla pozycję, jaką TikTok zajął w ciągu ostatnich 12 miesięcy – przewiduje się bowiem, że będzie to najszybciej rosnąca platforma w 2022 roku. Na rekordową popularność aplikacji składają się nie tylko spektakularne statystyki pobrań, ale przede wszystkim nieustanne i zauważalne zmiany, które następują w społeczności platformy.

- Poprzednia edycja raportu pokazała nam, że TikTok stał się medium ponadpokoleniowym i zdołał zgromadzić wokół siebie wyjątkową społeczność, określoną przez nas mianem Generacji T. W tym roku chcieliśmy przyjrzeć się bliżej jej przedstawicielom – dlatego rozbudowaliśmy klasyczne badanie ankietowe także o panel wywiadów pogłębionych z użytkownikami TikToka. Te rozmowy przyniosły nam dziesiątki cennych insightów i pozwoliły jeszcze lepiej zrozumieć perspektywę użytkowników. Efektem jest blisko 100 stron wartościowej wiedzy - mówi Magdalena Wysocka, liderka projektu badawczego w GetHero.

Wyniki badań zostały też wzbogacone o komentarze polskich marketerów i twórców reprezentujących różne obszary tematyczne – m.in. #Beauty, #SexEd, #Prawo czy #Psychologia.

Platforma nie tylko (dla) nastolatków

Badanie pokazało m.in., że średni wiek użytkowników TikToka nieustannie wzrasta, a w ciągu ostatniego roku najwięcej nowych kont założyli użytkownicy w wieku 19-25 lat oraz starsi. Co ciekawe, aplikacja cieszy się ogromną sympatią w zasadzie w każdej grupie wiekowej – respondenci bez względu na wiek zgodnie przyznają, że TikTok dostarcza im dobrej zabawy, potrafi poprawić humor, a także pomaga się zrelaksować. Okazuje się też, że platforma potrafi wpłynąć na nasz nastrój, a po „seansie” TikToka czujemy się nieco mniej znudzeni.

Czego szukamy na TikToku? 

Badacze sprawdzili także, jakich treści szukają na TikToku poszczególne grupy użytkowników. Najczęściej wskazywanym formatem – zarówno przez starszych, jak i młodszych respondentów – były trendy i treści o zabarwieniu komediowym. Interesujące okazały się ponadto odpowiedzi badanych mężczyzn – panowie zadeklarowali bowiem, że cenią praktyczny charakter oglądanych TikToków, w tym filmy oznaczone hashtagami #Lifehack oraz #EduTok.

- Najważniejszą rolę w precyzyjnym dopasowaniu treści do preferencji użytkowników odgrywa algorytm TikToka – zaś odpowiedzi naszych respondentów potwierdzają, że świetnie sobie z tym radzi. Treści wyświetlane w zakładce „Dla Ciebie” zostały przez większość użytkowników określone jako adekwatne, spersonalizowane i zgodne z upodobaniami. Rezultatem jest pozytywne postrzeganie samej aplikacji i sympatia względem platformy. Trudno o lepszy dowód na skuteczność algorytmu - mówi Kamil Jakubiszyn, senior social media analyst w GetHero.

TikTok – tak dla wiedzy i nowych umiejętności

Co ciekawe, aż 78,9% użytkowników TikToka deklaruje, że zdobyło na platformie nową wiedzę lub umiejętności. Wśród najczęściej wskazywanych odpowiedzi dominują m.in. gotowanie, makijaż czy pielęgnacja, jednak w pierwszej dziesiątce znalazły się też wydarzenia na świecie, edukacja seksualna i zagadnienia związane z prawem.

- Te wyniki doskonale pokazują, że dla wielu użytkowników TikTok jest czymś więcej, niż platformą rozrywkową. To swoiste okno na świat, które dostarcza informacji na ważne, bieżące tematy – także te gospodarcze czy społeczno-polityczne. W tym kontekście często wskazywanym obszarem tematycznym była m.in. wojna na Ukrainie. Zaskakującym wynikiem była dla nas również liczba odpowiedzi związanych z edukacją seksualną. To dowodzi, że użytkownicy nieustannie poszukują dostępu do wiedzy – w szczególności tej, do której dostęp może być w jakiś sposób ograniczony - komentuje dr Jakub Kuś, główny badacz w projekcie z ramienia Uniwersytetu SWPS.

Kto robi to dobrze?

Specjaliści z GetHero sprawdzili też, które marki najlepiej radzą sobie na TikToku. Ulubieńcem polskich użytkowników okazał się Rossmann, a sam brand został przez respondentów okrzyknięty „królem” platformy. Na podium znalazły się także marka Duolingo i linia lotnicza Ryanair. W gronie najpopularniejszych marek z polskim rodowodem najczęściej wymieniano OnlyBio, Empik i Dooti Donuts.

Badani zostali też poproszeni o wskazanie kluczowych cech, które powinien posiadać idealny TikTokowy materiał. Za najważniejszą składową uznali zabawny i rozrywkowy charakter materiału – tę odpowiedź jako pierwszą wskazało ponad 42% użytkowników. Na drugim miejscu znalazł się czynnik estetyczny – 25% osób podkreśliło wagę umiejętnego montażu i odpowiedniego oświetlenia. Trzecią istotną cechą jest informatywność – ponad 16% użytkowników przyznało, że docenia, gdy materiał dostarcza informacji na ważny dla nich temat.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Technolog Oferta pracy: Bandi Cosmetics - Koordynator ds. marketingu i e-commerce Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Dax Cosmetics - Key Account Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. Zakupów i Logistyki Oferta pracy: Mokosh Cosmetics - Samodzielny Technolog Oferta pracy: Caudalie - PR Manager Oferta pracy: Fundacja Piękniejsze Życie - Koordynator Oferta pracy: Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Victoria Vynn - Brand Manager Oferta pracy: Phenicoptere - Ekspert ds. marketingu Oferta pracy: Wella Company - Commercial Manager Oferta pracy: Yokaba - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. PR i influencer marketingu Oferta pracy: Oriflame Polska - Commercial Planning Manager Oferta pracy: L'Oreal Poland - Hub Engagament Brand Manager Oferta pracy: Marion - Junior Brand Manager - marki własne Oferta pracy: Chanel - Product Manager Oferta pracy: Isono Cosmetics - Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży Oferta pracy: beBIO - Export Manager Oferta pracy: Drogerie Natura - Asystent/ka ds. Zakupów Oferta pracy: Orbico - Trade Marketing Specialist Oferta pracy: HR Concept - Technolog Oferta pracy: EcoWipes - Specjalista/Specjalistka ds. marketingu i social mediów Oferta pracy: Paese - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Product Manager Oferta pracy: Harper Hygienics - Starszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu Oferta pracy: Marketing Manager - kosmetyki naturalne - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej - Senelle Cosmetics Oferta pracy - Główny Technolog - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Media Manager - rekrutacja zewnętrzna (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Specjalista ds. Private Label - Laboratorium Kosmetyczne Floslek Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Eksportu w branży kosmetycznej Oferta pracy: Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Oferta pracy: Brandclinic - Kierownik Działu Zakupów Oferta pracy: Cosibella - Specjalista ds. nowych marek Oferta pracy: Notino - Beauty Consultant Trainer Oferta pracy: Paese - Junior Product Manager Oferta pracy: Brandclinic - Specjalista ds. rozwoju produktów Oferta pracy: Estetica Group - Import Manager Oferta pracy: Młodszy Kontroler Finansowy - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Saraya Poland - Pracownik działu kontroli jakości Oferta pracy: Sarantis Polska - Specjalista (-ka) ds. marketingu (kategoria Kosmetyki) Oferta pracy: Grupa Eurocash – Kontigo - Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Marek Oferta pracy: Euphora Paese - Specjalista ds. obsługi klienta e-commerce Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Sprzedaży (surowce dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej) Oferta pracy: Dermomedica Group - Specjalista ds. obsługi Klienta sklepu internetowego Oferta pracy - Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Eagle Recruitment - Dyrektor Eksportu Oferta pracy: DOZ - Category manager (marki własne) Oferta pracy: Orientana - Specjalista ds. Kluczowych Klientów Oferta pracy: Harper Hygienics - Junior Marketing Project Manager Oferta pracy: Nacomi - Specjalista ds. badań i rozwoju produktów kosmetycznych Oferta pracy: Młodszy Technolog - IOC Oferta pracy: Brand Manager - Kolorado Oferta pracy: Technolog - Marion Oferta pracy: E-commerce manager - Marion Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków w Organique Oferta pracy: E-commerce manager w Organique Oferta pracy: Brand Manager - Eagle Recruitment Oferta pracy: Asystent/ka w Dziale Zakupów - Hebe Oferta pracy: Product Manager w Dziale Marek Własnych - Make up - Drogerie Natura Oferta pracy: Technolog Kosmetyczny ds. Badań i Rozwoju - Newu Oferta pracy: Grupa Inco SA - Technolog R&D Oferta pracy: E-commerce Key Account Manager (branża kosmetyczna) Oferta pracy: Pelion SA - Product Manager Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. zakupów i logistyki Oferta pracy: Polemika - Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Resibo - Specjalista ds. zakupów Oferta pracy: Brand Manager/Product Manager Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. Eksportu Oferta pracy: Abriga Polska - Specjalista ds. rozwoju produktu Veoli Botanica - Product Manager Verona Products Professional - Export Manager Dangaard Group Polska - Key Account Manager - kosmetyki Senelle Cosmetics: Specjalista ds. marketingu - Content Manager Mokosh Cosmetics: Specjalista ds. Marketingu i PR Kire Skin - Export Manager Nitai - Specjalista/ka ds. Kluczowych Klientów Auchan - Kupiec - Kosmetyki i Drogeria Oferta pracy: Brand Manager - Natura Siberica Oferta pracy: Brand Manager - Phytopharm Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży eksportowej - Veoli Botanica Oferta pracy: Marketing Manager - Paese Technolog produkcji kosmetyków Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager