Użytkownik TikToka lubi urodowe porady, Rossmann królem platformy

Użytkownik TikToka lubi urodowe porady, Rossmann królem platformy

TikTok to platforma ciesząca się rosnącą popularnością. Aż 82,2% z nich deklaruje, że lubi tę platformę – w tym blisko 33% bardzo.

Co stoi za tak dobrym wynikiem? Czy TikTok potrafi wpłynąć nasz nastrój? Czego szukają na platformie poszczególne grupy użytkowników i które marki radzą sobie najlepiej w tym środowisku? Odpowiedzi na te pytania dostarcza najnowszy raport agencji GetHero, stworzony wspólnie z Uniwersytetem SWPS.

Raport „Kim są polscy użytkownicy TikToka” to czwarta odsłona corocznego projektu badawczego GetHero. Tegoroczna edycja odzwierciedla pozycję, jaką TikTok zajął w ciągu ostatnich 12 miesięcy – przewiduje się bowiem, że będzie to najszybciej rosnąca platforma w 2022 roku. Na rekordową popularność aplikacji składają się nie tylko spektakularne statystyki pobrań, ale przede wszystkim nieustanne i zauważalne zmiany, które następują w społeczności platformy.

- Poprzednia edycja raportu pokazała nam, że TikTok stał się medium ponadpokoleniowym i zdołał zgromadzić wokół siebie wyjątkową społeczność, określoną przez nas mianem Generacji T. W tym roku chcieliśmy przyjrzeć się bliżej jej przedstawicielom – dlatego rozbudowaliśmy klasyczne badanie ankietowe także o panel wywiadów pogłębionych z użytkownikami TikToka. Te rozmowy przyniosły nam dziesiątki cennych insightów i pozwoliły jeszcze lepiej zrozumieć perspektywę użytkowników. Efektem jest blisko 100 stron wartościowej wiedzy - mówi Magdalena Wysocka, liderka projektu badawczego w GetHero.

Wyniki badań zostały też wzbogacone o komentarze polskich marketerów i twórców reprezentujących różne obszary tematyczne – m.in. #Beauty, #SexEd, #Prawo czy #Psychologia.

Platforma nie tylko (dla) nastolatków

Badanie pokazało m.in., że średni wiek użytkowników TikToka nieustannie wzrasta, a w ciągu ostatniego roku najwięcej nowych kont założyli użytkownicy w wieku 19-25 lat oraz starsi. Co ciekawe, aplikacja cieszy się ogromną sympatią w zasadzie w każdej grupie wiekowej – respondenci bez względu na wiek zgodnie przyznają, że TikTok dostarcza im dobrej zabawy, potrafi poprawić humor, a także pomaga się zrelaksować. Okazuje się też, że platforma potrafi wpłynąć na nasz nastrój, a po „seansie” TikToka czujemy się nieco mniej znudzeni.

Czego szukamy na TikToku? 

Badacze sprawdzili także, jakich treści szukają na TikToku poszczególne grupy użytkowników. Najczęściej wskazywanym formatem – zarówno przez starszych, jak i młodszych respondentów – były trendy i treści o zabarwieniu komediowym. Interesujące okazały się ponadto odpowiedzi badanych mężczyzn – panowie zadeklarowali bowiem, że cenią praktyczny charakter oglądanych TikToków, w tym filmy oznaczone hashtagami #Lifehack oraz #EduTok.

- Najważniejszą rolę w precyzyjnym dopasowaniu treści do preferencji użytkowników odgrywa algorytm TikToka – zaś odpowiedzi naszych respondentów potwierdzają, że świetnie sobie z tym radzi. Treści wyświetlane w zakładce „Dla Ciebie” zostały przez większość użytkowników określone jako adekwatne, spersonalizowane i zgodne z upodobaniami. Rezultatem jest pozytywne postrzeganie samej aplikacji i sympatia względem platformy. Trudno o lepszy dowód na skuteczność algorytmu - mówi Kamil Jakubiszyn, senior social media analyst w GetHero.

TikTok – tak dla wiedzy i nowych umiejętności

Co ciekawe, aż 78,9% użytkowników TikToka deklaruje, że zdobyło na platformie nową wiedzę lub umiejętności. Wśród najczęściej wskazywanych odpowiedzi dominują m.in. gotowanie, makijaż czy pielęgnacja, jednak w pierwszej dziesiątce znalazły się też wydarzenia na świecie, edukacja seksualna i zagadnienia związane z prawem.

- Te wyniki doskonale pokazują, że dla wielu użytkowników TikTok jest czymś więcej, niż platformą rozrywkową. To swoiste okno na świat, które dostarcza informacji na ważne, bieżące tematy – także te gospodarcze czy społeczno-polityczne. W tym kontekście często wskazywanym obszarem tematycznym była m.in. wojna na Ukrainie. Zaskakującym wynikiem była dla nas również liczba odpowiedzi związanych z edukacją seksualną. To dowodzi, że użytkownicy nieustannie poszukują dostępu do wiedzy – w szczególności tej, do której dostęp może być w jakiś sposób ograniczony - komentuje dr Jakub Kuś, główny badacz w projekcie z ramienia Uniwersytetu SWPS.

Kto robi to dobrze?

Specjaliści z GetHero sprawdzili też, które marki najlepiej radzą sobie na TikToku. Ulubieńcem polskich użytkowników okazał się Rossmann, a sam brand został przez respondentów okrzyknięty „królem” platformy. Na podium znalazły się także marka Duolingo i linia lotnicza Ryanair. W gronie najpopularniejszych marek z polskim rodowodem najczęściej wymieniano OnlyBio, Empik i Dooti Donuts.

Badani zostali też poproszeni o wskazanie kluczowych cech, które powinien posiadać idealny TikTokowy materiał. Za najważniejszą składową uznali zabawny i rozrywkowy charakter materiału – tę odpowiedź jako pierwszą wskazało ponad 42% użytkowników. Na drugim miejscu znalazł się czynnik estetyczny – 25% osób podkreśliło wagę umiejętnego montażu i odpowiedniego oświetlenia. Trzecią istotną cechą jest informatywność – ponad 16% użytkowników przyznało, że docenia, gdy materiał dostarcza informacji na ważny dla nich temat.

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi