Polska marka, czyli jaka? Postrzeganie marek przez konsumentów

Polska marka, czyli jaka? Postrzeganie marek przez konsumentów

Polska marka według konsumentów to przede wszystkim ta stworzona w Polsce. Produkty polskich marek są ich zdaniem tańsze od zagranicznych i mają wyższą jakość. Istotniejszy jest dla konsumentów kraj produkcji niż samo pochodzenie marki - wynika z badania SGH i ARC Rynek i Opinia.

Dla konsumentów polska marka to przede wszystkim tradycje narodowe, ekologiczność i praktyczność. Najmniej badanych kojarzyło marki pochodzące z Polski z prestiżem (5%) i niską jakością (7%).
 

W porównaniu z markami zagranicznymi, mocną stroną produktów polskich marek są jakość i cena, zaś słabszą - ograniczony asortyment i możliwości dystrybucji poza Polską.

Konsumenci przyznają, że przy wyborze produktów z kategorii takich jak kosmetyki, mleko i przetwory mleczne oraz odzież i obuwie, ważniejsze są dla nich inne czynniki niż pochodzenie danego produktu. Badani znacznie częściej wskazywali wysoką jakość, niską cenę i zaufanie do marki niż kraj pochodzenia marki i wytwarzania produktu. Jednocześnie wyniki różnią się w zależności od kategorii. Spośród badanych kategorii polskość marki miała największe znaczenie przy produktach mlecznych. Potwierdzają to wyniki innych badań, wskazujących, że w przypadku żywności kraj pochodzenia ma dla konsumentów większe znaczenie niż w przypadku innych rodzajów produktów. Dla konsumentów ważniejszą informacją jest to, w jakim kraju został wyprodukowany dany produkt, niż to, z jakiego kraju pochodzi marka.

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia dla Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w lipcu 2016 r., przy wykorzystaniu techniki ankietowej (ang. Web Panel Interview) w ramach panelu internetowego e-panel, na próbie 1012 osób, reprezentatywnej dla dorosłych internautów w Polsce.
# Badania rynkowe
 reklama