Kobiety przy wyborze kosmetyku zwracają uwagę na markę i cenę, na mężczyzn działa zapach i ekspozycja na półce
Kobiety przy wyborze kosmetyku zwracają uwagę na markę i cenę, na mężczyzn działa zapach i ekspozycja na półce

Podejście do pielęgnacji urody, emocje, jakie towarzyszą zakupowi kosmetyków, drivery oraz miejsca, w których je kupujemy – to czynniki które, jak wynika z badań NeedforBeauty, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS, różnicują zachowania kobiet i  mężczyzn na rynku ‘beauty’.

Raport NeedforBeauty, opisuje różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn na rynku pielęgnacji i kosmetyków. Analiza wyodrębnia sześć segmentów, które odzwierciedlają podejście do tej kwestii. Są to: "naturalnie piękni", "premium", "wielbiciele kosmetyków", "Matki Polki", "dbam o siebie" oraz najliczniejszy – "segment niezaangażowanych". Do ostatniego zaliczyło się 34 proc. badanych. W segmencie "wielbiciele kosmetyków" (8 proc. ogółem) mężczyźni stanowią aż 14 proc.

 

Mężczyźni dbają przede wszystkim o głowę, przy czym szczególne miejsce w ich sercach i portfelach zajmują włosy. Najczęściej kupowanym produktem kosmetycznym wśród panów jest żel do włosów (69 proc.). Często sięgają w sklepach również po wodę termalną, krem do twarzy CC, a także szampon + odżywka (2w1)

Co skłania do zakupu kosmetyku?

To, co w męskim świecie pełni rolę kosmetycznego drivera zakupowego, to zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz - co ciekawe - reklama w telewizji i w internecie. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety, przypisując im wiodące role w grze o zdjęcie z półki. Panie częściej oceniają kosmetyki wprawnym okiem eksperta patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry/włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.


Po kosmetyki do Rossmanna

Kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność zarówno paniom, jak i panom, jednak to kobiety oceniają tą czynność jako bardziej przyjemną i ekscytującą. Dla 18% mężczyzn kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet jedynie 13%). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.

Numerem jeden jeśli chodzi o miejsce zakupu kosmetyków – wskazywanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn -  jest drogeria Rossmann. Panie znacznie częściej kupują kosmetyki u konsultantek; panowie natomiast - prawdopodobnie na swój nieco uboższy koszyk kosmetyczny - częściej dokonują zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.

Różnice pomiędzy obojgiem płci są widoczne także w przeznaczeniu kupowanych produktów. Aż 86% kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy tego rodzaju deklaracje składa tylko 60% mężczyzn. Interesujące jest również to, że panowie częściej niż kobiety kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony/partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.

Badanie przeprowadzono na próbie N=22500 dorosłych Polaków.
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager