Kobiety przy wyborze kosmetyku zwracają uwagę na markę i cenę, na mężczyzn działa zapach i ekspozycja na półce

Kobiety przy wyborze kosmetyku zwracają uwagę na markę i cenę, na mężczyzn działa zapach i ekspozycja na półce

Podejście do pielęgnacji urody, emocje, jakie towarzyszą zakupowi kosmetyków, drivery oraz miejsca, w których je kupujemy – to czynniki które, jak wynika z badań NeedforBeauty, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS, różnicują zachowania kobiet i  mężczyzn na rynku ‘beauty’.

Raport NeedforBeauty, opisuje różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn na rynku pielęgnacji i kosmetyków. Analiza wyodrębnia sześć segmentów, które odzwierciedlają podejście do tej kwestii. Są to: "naturalnie piękni", "premium", "wielbiciele kosmetyków", "Matki Polki", "dbam o siebie" oraz najliczniejszy – "segment niezaangażowanych". Do ostatniego zaliczyło się 34 proc. badanych. W segmencie "wielbiciele kosmetyków" (8 proc. ogółem) mężczyźni stanowią aż 14 proc.

 

Mężczyźni dbają przede wszystkim o głowę, przy czym szczególne miejsce w ich sercach i portfelach zajmują włosy. Najczęściej kupowanym produktem kosmetycznym wśród panów jest żel do włosów (69 proc.). Często sięgają w sklepach również po wodę termalną, krem do twarzy CC, a także szampon + odżywka (2w1)

Co skłania do zakupu kosmetyku?

To, co w męskim świecie pełni rolę kosmetycznego drivera zakupowego, to zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz - co ciekawe - reklama w telewizji i w internecie. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety, przypisując im wiodące role w grze o zdjęcie z półki. Panie częściej oceniają kosmetyki wprawnym okiem eksperta patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry/włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.


Po kosmetyki do Rossmanna

Kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność zarówno paniom, jak i panom, jednak to kobiety oceniają tą czynność jako bardziej przyjemną i ekscytującą. Dla 18% mężczyzn kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet jedynie 13%). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.

Numerem jeden jeśli chodzi o miejsce zakupu kosmetyków – wskazywanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn -  jest drogeria Rossmann. Panie znacznie częściej kupują kosmetyki u konsultantek; panowie natomiast - prawdopodobnie na swój nieco uboższy koszyk kosmetyczny - częściej dokonują zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.

Różnice pomiędzy obojgiem płci są widoczne także w przeznaczeniu kupowanych produktów. Aż 86% kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy tego rodzaju deklaracje składa tylko 60% mężczyzn. Interesujące jest również to, że panowie częściej niż kobiety kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony/partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.

Badanie przeprowadzono na próbie N=22500 dorosłych Polaków.
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Dramers - Export Key Account Manager Oferta pracy: Resibo - Przedstawiciel handlowy/Przedstawicielka handlowa ds. eksportu Oferta pracy: Cosibella - Specjalista/ka ds. Hurtu Zagranicznego Marek Własnych Oferta pracy: Veoli Botanica - Key Account Manager Oferta pracy: Eurus - Specjalista ds. promocji w dziale Trade Marketingu Oferta pracy: Silcare - Export Manager - rynki DACH Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Venita - Technolog Kosmetyków Oferta pracy: Croda - Country Marketing Associate Oferta pracy: BasicLab - Specjalista ds. rozwoju nowych produktów (NPD Specialist) Oferta pracy: Eveline Cosmetics - Dyrektor Handlowy Oferta pracy: Wibo - Brand Manager Oferta pracy: Super-Pharm - Młodszy Specjalista ds. Treści Produktowych Oferta pracy: Silcare - Business Development Manager Oferta pracy: Hebe - Młodszy Specjalista ds. Marketingu Oferta pracy: Marion - Key Account Manager Oferta pracy: Baltic Company - Specjalista ds. CRM i Marketing Automation Oferta pracy: Trichopartner - Export Manager Oferta pracy: Specjalista ds. eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Nivea Polska - Key Account Manager Oferta pracy: Project manager - Paese Oferta pracy: Export Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Super-Pharm - Head of Skin and Beauty and Lux Categories Oferta pracy: MG Evolution - Kierownik Produkcji Oferta pracy: Forte Sweden - Junior Key Account Manager / Junior Product Manager w Dziale Marek Prywatnych Oferta pracy: Menedżer ds. Eksportu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Mokosh - Specjalista/Specjalistka ds. sprzedaży eksportowej Oferta pracy: 4Mass - Key Account Manager