Podejście do pielęgnacji urody, emocje, jakie towarzyszą zakupowi kosmetyków, drivery oraz miejsca, w których je kupujemy – to czynniki które, jak wynika z badań NeedforBeauty, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS, różnicują zachowania kobiet i mężczyzn na rynku ‘beauty’.
Raport NeedforBeauty, opisuje różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn na rynku pielęgnacji i kosmetyków. Analiza wyodrębnia sześć segmentów, które odzwierciedlają podejście do tej kwestii. Są to: "naturalnie piękni", "premium", "wielbiciele kosmetyków", "Matki Polki", "dbam o siebie" oraz najliczniejszy – "segment niezaangażowanych". Do ostatniego zaliczyło się 34 proc. badanych. W segmencie "wielbiciele kosmetyków" (8 proc. ogółem) mężczyźni stanowią aż 14 proc.
Mężczyźni dbają przede wszystkim o głowę, przy czym szczególne miejsce w ich sercach i portfelach zajmują włosy. Najczęściej kupowanym produktem kosmetycznym wśród panów jest żel do włosów (69 proc.). Często sięgają w sklepach również po wodę termalną, krem do twarzy CC, a także szampon + odżywka (2w1)
To, co w męskim świecie pełni rolę kosmetycznego drivera zakupowego, to zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz - co ciekawe - reklama w telewizji i w internecie. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety, przypisując im wiodące role w grze o zdjęcie z półki. Panie częściej oceniają kosmetyki wprawnym okiem eksperta patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry/włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.
Kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność zarówno paniom, jak i panom, jednak to kobiety oceniają tą czynność jako bardziej przyjemną i ekscytującą. Dla 18% mężczyzn kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet jedynie 13%). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.
Numerem jeden jeśli chodzi o miejsce zakupu kosmetyków – wskazywanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn - jest drogeria Rossmann. Panie znacznie częściej kupują kosmetyki u konsultantek; panowie natomiast - prawdopodobnie na swój nieco uboższy koszyk kosmetyczny - częściej dokonują zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.
Różnice pomiędzy obojgiem płci są widoczne także w przeznaczeniu kupowanych produktów. Aż 86% kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy tego rodzaju deklaracje składa tylko 60% mężczyzn. Interesujące jest również to, że panowie częściej niż kobiety kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony/partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.
Badanie przeprowadzono na próbie N=22500 dorosłych Polaków.