Do zakupów w sieci najmocniej przekonuje darmowa dostawa

Do zakupów w sieci najmocniej przekonuje darmowa dostawa

Darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu to najbardziej przydatne ułatwienie podczas zakupów online dla 64 proc. ankietowanych - stwierdzili autorzy badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. W tej grupie znalazło się najwięcej kobiet (71 proc. w porównaniu do 56 proc. badanych mężczyzn), 20- i 30-latków (kolejno 75 i 72 proc.) oraz mieszkańców metropolii (75 proc.).

Ankietowani wskazywali też możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki (51 proc.). Zwróciło na to uwagę 49 proc. kobiet i 53 proc. mężczyzn. Z kolei dla 34 proc. respondentów istotna była informacja o terminie dostarczenia zamówienia przed zapłatą za towar. W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych między 40 a 49 rokiem życia (40 proc.) i osób ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców (41 proc.).

Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku, komentując wyniki badania zwróciła uwagę, że dla 25 proc. ankietowanych największym ułatwieniem byłaby natomiast informacja o dostępności produktu przed włożeniem go do koszyka. "Wśród nich znalazło się 31 proc. mężczyzn w porównaniu do 20 proc. kobiet. Na to ułatwienie najczęściej wskazywali również 18-29 latkowie (31 proc.) oraz osoby powyżej 70 roku życia (36 proc.)". Dodała, że 23 proc. ankietowanych wskazało możliwość zwrotu zakupionych produktów bez konieczności wypełniania formularza albo logowania się na konto w sklepie. 16 proc. osób wybrało natomiast informację o czasie i formie gwarancji towaru, a 11 proc. - opcję przedłużenia czasu na zwrot zamówienia.

Według badania najczęściej konsumenci przed zakupem w sieci oglądają w sklepach stacjonarnych odzież i obuwie (29 proc.). Z kolei 22 proc. Polaków ogląda w tradycyjnym sklepie sprzęt AGD i sprzęt elektroniczny, by następnie zamówić towar w sieci. 15 proc. konsumentów testuje i sprawdza kosmetyki w tradycyjnej drogerii, a później zamawia wybrane produkty online.

Badanie zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
# Badania rynkowe
 reklama