Znajomym ufamy bardziej niż celebrytom
Znajomym ufamy bardziej niż celebrytom
Kluczowe dla konsumentów i ich decyzji zakupowych jest doświadczenie z marką (90%), czyli wszystko to, co dzieje się podczas obcowania z produktem już po zakupie. A celebryci i znajomi? Czy potrafią zachęcić do zakupu? Zbadała to agencja IQS.
 


Co drugi badany (48%) twardo deklaruje, że na jego chęć zakupu nie wpływa to, czy w reklamie występuje znana osoba. Taką niezależną postawę prezentują częściej osoby młodsze (do 34. roku życia) oraz lepiej wykształcone.

Jest jednak duża grupa osób (39%), dla której obecność znanej osoby w reklamie potrafi wpłynąć pozytywnie na poziom zaufania do danej marki. Może też spowodować, że chętniej po tę markę sięgną (częściej twierdzą tak osoby nieco starsze, w wieku powyżej 35 lat).

– O ile badani nie przyznają się do wpływu celebrytów w reklamie na własne decyzje zakupowe, o tyle wpływ i rekomendacja bliskich ma duże znaczenie. Czasem wystarczy pozytywna opinia czy bezpośrednia rekomendacja, zachęcenie do danego produktu, marki (53%). Istotny i często wystarczający jest również fakt, że bliska osoba używa danego produktu i sprawdza się on w jej przypadku (43% – tu częściej osoby starsze, z mniejszych miejscowości) – podkreśla Marta Rybicka, socjolog IQS.



– Poza trudnym momentem wbicia się w mindset i koszyk konsumenta mamy drugi moment prawdy, a więc doświadczenie z produktem, czyli to, co dzieje się, kiedy zostajemy z zakupem „sam na sam”. Jeśli na tym etapie przyjdzie rozczarowanie, to prawdopodobnie nawet najciekawsza reklama nie nakłoni konsumenta do ponownego zakupu – wyjaśnia.


Potwierdza to duże znaczenie rekomendacji i opinii znajomych (72%) oraz dodatkowe wsparcie wynikające z ich doświadczeń.
Marka sama w sobie, jej wartość i popularność na pewno stanowi siłę (wpływ na decyzję średnio co drugiego badanego), ale już rekomendacje sprzedawców (24%) czy sama reklama (16%) nie są wystarczającym czynnikiem.
 
Mężczyźni częściej skłonni są wykorzystywać informacje i opinie o marce online oraz informacje ze strony internetowej brandu. Może to wynikać z ich wrodzonej chęci poznawczej.


Rekomendacje bliskich są mile widziane w odniesieniu do praktycznie wszystkich kategorii produktowych (stosunkowo najrzadziej dotyczy to używek, suplementów diety oraz biżuterii). Tylko co szósta osoba (16%) deklaruje, że raczej nie zdarza jej się dokonywać zakupu pod wpływem bliskich. Częściej twierdzą tak mężczyźni i osoby starsze.































































































Badanie przeprowadzono w styczniu 2016 r. za pomocą panelu Opinie.pl na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager