Zapach i cena - determinanty wyboru perfum

Zapach i cena - determinanty wyboru perfum

Według raportu firmy badawczej Euromonitor, którego dane opublikował dziennik „Rzeczpospolita", polski rynek kosmetyków zapachowych (wliczając sprzedaż online) wzrośnie w tym roku do 1,93 mld zł. – O sprzedaży decydują dwa czynniki: zapach i cena – twierdzą analitycy Euromonitora.

Dodają, że większość firm zabiega o konsumentów promocjami cenowymi – co hamuje wartościowy wzrost rynku. Promocjami kuszą zarówno sklepy internetowe, które mają już 18 proc. polskiego rynku zapachów, jak i tradycyjne perfumerie, które też coraz częściej rozwijają sprzedaż w sieci.

Z badania Ipsos dla Coty wynika zresztą, że jest to strategia dobrana do oczekiwań polskich klientów, w tym nabywców droższych marek.
44 proc. z nich przyznaje, że chętnie sięga po nowości (wśród kobiet 47 proc.), a 42 proc. kupuje zapachy tylko w promocji.

– Perfumy wciąż są w Polsce dobrem dość luksusowym, po które często sięgamy, gdy oferowane są w atrakcyjnych cenach promocyjnych – potwierdza Agata Nowakowska, rzeczniczka sieci drogerii Rossmann, która w tym roku na święta miała promocję 1+1 (dwa zapachy w cenie jednego).

W drogeriach rośnie też oferta niedrogich, masowych perfum, z których część nawiązuje zapachem do znanych luksusowych marek. Inne bazują na własnych recepturach. Współpracą z najlepszymi światowymi perfumiarzami chwali się La Rive, czołowy polski producentów zapachów, które sprzedaje w 80 krajach. Eksport rozwija też Uroda Polska (wcześniej Bi-Es). Chociaż w perfumach nie mamy tak znanych brandów, jak w makijażu czy kosmetykach pielęgnacyjnych, to Polska jest dużym producentem marek własnych, na zlecenie m.in. sieci handlowych.

Z kolei wzrost siły nabywczej Polaków sprawił, że jesteśmy gotowi wydać więcej na droższe zapachy.
W badaniu Ipsos 64 proc. Polaków twierdzi, że zależy im na używaniu oryginalnych zapachów, a 54 proc. jest gotowych więcej za nie zapłacić.

– Klienci mają coraz większe wymagania, poszukują coraz bardziej selektywnych marek, a sam rynek staje się coraz bardziej dojrzały. Zauważyliśmy także wzrost zainteresowania zapachami niszowymi, dostępnymi w niewielu punktach sprzedaży

– potwierdza Michał Gajkowski, członek zarządu Douglas Polska.

– Patrząc całościowo na rynek, widzimy, że sprzedaż zapachów (wód toaletowych i perfumowanych) zwiększyła się w ciągu roku o 18 proc. pod względem wartości oraz o 11 proc. w ujęciu wolumenowym

– mówi Agnieszka Majewska, członek zarządu Coty Polska i dyrektor marketingu Coty na Europę Środkowo-Wschodnią, powołując się na dane firmy badawczej Nielsen. A według nich Coty nie tylko jest liderem polskiego rynku zapachów z 53-proc. udziałem w sprzedaży, ale też rośnie szybciej niż on – wartościowo o niemal jedną czwartą w skali roku.

źródło: "Rzeczpospolita", 28 grudnia 2016, Anita Błaszczka "Perfumy warte prawie 2 mld złotych"

# Badania rynkowe
Ladymakeup

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Junior Brand Manager - Only Bio Oferta pracy: Starszy Specjalista ds. e-commerce - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Parfum Company - Key Account Manager Oferta pracy: Hagi Cosmetics - Dyrektor Marketingu Oferta pracy: Junior Brand Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Silcare - Specjalista ds. wdrożeń produktów kosmetycznych Oferta pracy: Senior Key Account Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: be BIO Ewa Chodakowska Brand/Product Manager Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi