Po pełnym wyzwań 2021 roku, polski rynek był nastawiony na ożywienie po COVID. Kluczowe wpływy związane z pandemią stały się nową rzeczywistością dla polskich konsumentów. Jednak wpływ globalnych wydarzeń geopolitycznych i gwałtowna inflacja powstrzymują pozytywne perspektywy gospodarcze dla konsumentów a także sprzedaż FMCG.
Obecnie 68 proc. konsumentów kupuje w sklepach, w których ceny są niższe. 37 proc. aktywnie poszukuje promocji i zniżek. 23 proc. deklaruje, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zdecydowało się częściej kupować marki własne. Nic w tym wybitnie zaskakującego nie ma. Nagłe zmiany podaży żywności i paliw, migracje ludności, ograniczenia ekonomiczne, rosnące stopy procentowe wpłynęły na decyzje zakupowe konsumentów. W takim środowisku “zwykłe” zachowania konsumentów uległy zmianie. Większość kupujących oczekuje, że ich wydatki na zakupy spożywcze będą różniły się od tych, które były pół roku temu. W obliczu wyższych cen oraz niestabilności gospodarczej, klienci zwracają szczególną uwagę na to, co wkładają do swoich koszyków i szukają możliwości ograniczenia wydatków i dokonania kompromisów.
Pod wpływem tych zmian konsumenci nie tylko więcej zwracają uwagę na to, ile wydają i co traktują priorytetowo, ale także dokonują zakupów w inny sposób. Uważają, że sposobem na walkę z inflacją jest przyjęcie selektywnego sposobu myślenia.
Przeciętnie konsumenci stosują kilka strategii zarządzania wydatkami na artykuły spożywcze, od wybierania tańszych produktów preferowanych marek po monitorowanie kosztów koszyka i robienie zakupów przez Internet.
Nielsen zanalizował, które kategorie są względnie bezpieczne w tych nowych uwarunkowaniach ekonomicznych, a które klienci starają się zastępować tańszymi odpowiednikami.
Nieźle wygląda tu kategoria pielęgnacji włosów, higieny jamy ustnej i produktów do higieny kobiecej – w tych kategoriach nie widać zmniejszenia częstotliwości zakupów czy nagłego przerzucania się na tańsze marki. Ale już w przypadku pieluch czy chusteczek do niemowląt widać większą skłonność do oszczędzania i szukania alternatyw niższych cenowo i do zmniejszenia częstotliwości zakupów. Klienci nie kupują ewidentnie mniej, ale poszukują atrakcyjniejszych cenowo produktów w kategorii pielęgnacji i oczyszczania skóry twarzy czy środków czystości do domu.
Z badania Nielsen IQ wynika także, że konsumenci poważnie podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju, wykazując dużą akceptację dla programów zorientowanych na zrównoważony rozwój, jak również wysoką gotowość do zakupu produktów z nim związanych. Aż 35 proc. polskich konsumentów bierze pod uwagę kwestię ekologii przy podejmowaniu decyzji zakupowych. 73 proc. Polaków wypróbowało lub chcą wypróbować produkty, w których zredukowano ilość plastiku. 51 proc. korzysta z kas samoobsługowych, a 52 proc. miało już styczność lub jest gotowa do robienia zakupów w sklepach bez personelu. 63 proc. jest świadomych istnienia modeli subskrypcyjnych w sprzedaży.
Wciąż jednak Polacy są otwarci na nowości – 24 proc. lubi poznawać nowe produkty lub marki. 19 proc. korzystało w ciągu ostatnich 4 tygodni z aplikacji weryfikujących skład produktów. 52 proc. konsumentów deklaruje otwartość na spersonalizowane oferty sklepów czy firm, które korzystają z ich danych osobowych.