Trendy konsumenckie w Polsce 2022 - wyniki badania Nielsen IQ

Trendy konsumenckie w Polsce 2022 - wyniki badania Nielsen IQ

W tym roku branża FMCG w Polsce odczuwała skutki globalnych wydarzeń geopolitycznych, presji inflacyjnej oraz zmian w zachowaniach konsumentów. Oto, czego firmy mogą się spodziewać na resztę 2022 roku i dalej. 

Po pełnym wyzwań 2021 roku, polski rynek był nastawiony na ożywienie po COVID. Kluczowe wpływy związane z pandemią stały się nową rzeczywistością dla polskich konsumentów. Jednak wpływ globalnych wydarzeń geopolitycznych i gwałtowna inflacja powstrzymują pozytywne perspektywy gospodarcze dla konsumentów a także sprzedaż FMCG.

Obecnie 68 proc. konsumentów kupuje w sklepach, w których ceny są niższe. 37 proc. aktywnie poszukuje promocji i zniżek. 23 proc. deklaruje, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zdecydowało się częściej kupować marki własne. Nic w tym wybitnie zaskakującego nie ma. Nagłe zmiany podaży żywności i paliw, migracje ludności, ograniczenia ekonomiczne, rosnące stopy procentowe wpłynęły na decyzje zakupowe konsumentów. W takim  środowisku “zwykłe” zachowania konsumentów uległy zmianie. Większość kupujących oczekuje, że ich wydatki na zakupy spożywcze będą różniły się od tych, które były pół roku temu. W obliczu wyższych cen oraz niestabilności gospodarczej, klienci zwracają szczególną uwagę na to, co wkładają do swoich koszyków i szukają możliwości ograniczenia wydatków i dokonania kompromisów. 

Zmiany priorytetów

Pod wpływem tych zmian konsumenci nie tylko więcej zwracają uwagę na to, ile wydają i co traktują priorytetowo, ale także dokonują zakupów w inny sposób. Uważają, że sposobem na walkę z inflacją jest przyjęcie selektywnego sposobu myślenia.    

Przeciętnie konsumenci stosują kilka strategii zarządzania wydatkami na artykuły spożywcze, od wybierania tańszych produktów preferowanych marek po monitorowanie kosztów koszyka i robienie zakupów przez Internet. 

Jak przekłada się to na kosmetyki?

Nielsen zanalizował, które kategorie są względnie bezpieczne w tych nowych uwarunkowaniach ekonomicznych, a które klienci starają się zastępować tańszymi odpowiednikami.

Nieźle wygląda tu kategoria pielęgnacji włosów, higieny jamy ustnej i produktów do higieny kobiecej – w tych kategoriach nie widać zmniejszenia częstotliwości zakupów czy nagłego przerzucania się na tańsze marki. Ale już w przypadku pieluch czy chusteczek do niemowląt widać większą skłonność do oszczędzania i szukania alternatyw niższych cenowo i do zmniejszenia częstotliwości zakupów. Klienci nie kupują ewidentnie mniej, ale poszukują atrakcyjniejszych cenowo produktów w kategorii pielęgnacji i oczyszczania skóry twarzy czy środków czystości do domu.

Polacy coraz uważniej traktują kwestie zrównoważonego rozwoju

Z badania Nielsen IQ wynika także, że konsumenci poważnie podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju, wykazując dużą akceptację dla programów zorientowanych na zrównoważony rozwój, jak również wysoką gotowość do zakupu produktów z nim związanych.  Aż 35 proc. polskich konsumentów bierze pod uwagę kwestię ekologii przy podejmowaniu decyzji zakupowych. 73 proc. Polaków wypróbowało lub chcą wypróbować produkty, w których zredukowano ilość plastiku. 51 proc. korzysta z kas samoobsługowych, a 52 proc. miało już styczność lub jest gotowa do robienia zakupów w sklepach bez personelu. 63 proc. jest świadomych istnienia modeli subskrypcyjnych w sprzedaży.

Wciąż jednak Polacy są otwarci na nowości – 24 proc. lubi poznawać nowe produkty lub marki. 19 proc. korzystało w ciągu ostatnich 4 tygodni z aplikacji weryfikujących skład produktów. 52 proc. konsumentów deklaruje otwartość na spersonalizowane oferty sklepów czy firm, które korzystają z ich danych osobowych.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: Nacomi - Junior Product Manager Oferta pracy: BiNatural - Specjalista ds. marketingu i social media Oferta pracy: OnlyBio Life - Specjalista ds. dokumentacji kosmetycznej i legislacji Oferta pracy: Vis Plantis - Brand Manager Oferta pracy: HAGI: Starszy specjalista-Starsza specjalistka ds. trade marketingu Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds. marketingu produktowego Oferta pracy: Barwa Cosmetics - Specjalista ds zarządzania jakością Oferta pracy: Netvest Group - Kierownik ds. marketingu Oferta pracy: Parfums Christian Dior -  Digital Manager EPCD & Export Oferta pracy: Henkel Polska - Senior Group Brand Manager Beauty Care Oferta pracy: Product Manager- Victoria Vynn Oferta pracy: Product Brand Manager - kosmetyki kolorowe Oferta pracy: Technolog produkcji kosmetyków - Pharmacy Lab Oferta pracy: Technolog kosmetyków Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Marion - Junior Key Account Manager Oferta pracy: Dax Csmetics - E-commerce Account Manager Oferta pracy: Madonis - Brand Manager Oferta pracy: BasicLab - Product Manager Oferta pracy: Asystent/ka ds. Sprzedaży i Marketingu - akcesoria Oferta pracy: Specjalista ds. Marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Cosmo Group - Specjalista ds. Badań i Regulacji Kosmetycznych Oferta pracy: Vis Plantis - Social Media Manager Oferta pracy: Silcare - Marketing Manager Oferta pracy: Pollux - Brand Manager Shiseido Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Trade Marketing Manager - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Dr Irena Eris - Junior Brand Manager Oferta pracy: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego - Manager ds. projektów legislacyjnych Oferta pracy: Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska - Product Manager Oferta pracy: Sarantis - Brand Manager Oferta pracy: Mary Kay - Brand Communication Coordinator Oferta pracy: Veoli Botanica - Specjalista ds. wdrożeń produktów Oferta pracy: L'Oreal Scientific & Regulatory Manager Poland and Baltic HUB Oferta pracy: rekrutacja zewnętrzna - Trade Marketing Manager Oferta pracy: Herbapol Lublin - Kierownik ds. Kluczowych Klientów Branża Kosmetyczna Oferta pracy: 4Mass - Stylistka paznokci w dziale marketingu Oferta pracy: Nesperta - Specjalista ds. Rozwoju Produktu i Opakowań Oferta pracy: Oriflame - Technolog - Kosmetyka Kolorowa Oferta pracy: Miya Cosmetics - Brand Manager Oferta pracy: Dyrektor marketingu - rekrutacja zewnętrzna Oferta pracy: Pelion S.A. - Regulatory Affairs Specialist Oferta pracy: Marion - Brand manager (rynki zagraniczne) Oferta pracy: Phenicoptere - Product Manager Oferta pracy: Specjalista ds. e-commerce - Organique Oferta pracy: Specjalista/Specjalistka ds. contentu i Social Media Oferta pracy: Trade Marketing Manager - Eveline Cosmetis Oferta pracy: Specjalista ds. Regulatory Affairs - Marion Oferta pracy: Brand Manager - BasicLab Oferta pracy: Jago-Pro - Staż w Dziale Badawczo-Wdrożeniowym Oferta pracy: Jago-Pro - Technolog Oferta pracy: Sylveco - Laborant-Mikrobiolog Oferta pracy Sylveco - Specjalista ds. eksportu Oferta pracy: Specjalista ds. dokumentacji technologicznej Oferta pracy: OnlyBio.Life - Brand Manger Oferta pracy: Młodszy specjalista ds. tworzenia treści e-commerce - Cosibella Oferta pracy: Product Development Specialist - be BIO Ewa Chodakowska Oferta pracy: Content Creator TikTok - Nacomi