Przybywa Polaków, których stać na luksus
Przybywa Polaków, których stać na luksus

21 mld zł - taka jest wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w roku 2017 - wynika z szacunków firmy audytorskiej KPMG. W naszym kraju mieszka już ponad 1,1 mln osób zamożnych.

Kogo KPMG kwalifikuje jako osobę zamożną? Osoby, których miesięczny dochód wynosi powyżej 7,1 tys. zł brutto. W 2016 roku 164 tys. osób zarabiało miesięczne powyżej 20 tys. zł brutto, w tym ponad 40 tys. Polaków osiągało miesięcznie zarobki powyżej 50 tys. zł brutto. Najwięcej bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa mazowieckie, wielkopolskie i małopolskie. Wraz ze wzrostem liczby potencjalnych nabywców, w 2017 roku kolejny raz zwiększy się wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce, która jest szacowana na ponad 21 mld zł.

Milionerzy w EuropieRośnie również liczba polskich HNWI (high net worth individuals), czyli osób których majątek netto wart jest więcej niż 1 mln dolarów. W 2017 jest ich już 57 tys., z czego 203 osoby są w posiadaniu majątku większego niż 100 milionów dolarów
- mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Jednak wciąż liczba polskich milionerów na tle innych rynków wypada skromnie, co przedstawia ilustracja obok...
 

Prognozy KPMG wskazują, że do 2021 r. rynek dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość ponad 31 mld zł, co będzie oznaczało blisko 48-proc. wzrost w porównaniu do 2017 r.

Z analizy przeprowadzonej przez KPMG wynika, że jedynie rynek osobistych dóbr luksusowych, obejmujący ubrania, akcesoria, biżuterię i zegarki, zachowuje znaczną odporność na zawirowania w gospodarce. W okresie hossy historycznie rósł on szybciej, natomiast w czasie bessy utrzymywał swoją wartość. Należy się zastanowić, jak wieszczony przez analityków kolejny kryzys wpłynie na wyceny spółek z sektora dóbr luksusowych. Niektóre wskaźniki dla tych spółek są wyższe niż przed kryzysem z roku 2008. Czy to oznacza, ze rynek dóbr luksusowych jest także przegrzany i można spodziewać się głębszej korekty? Czas pokaże

- powiedział Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce od lat pozostają samochody marek premium oraz luksusowych, których wartość jest szacowana na 12,3 mld zł. Według prognoz, w 2017 roku liczba zarejestrowanych nowych aut marek premium wyniesie 61 tys. sztuk, a marek luksusowych 176 sztuk. Na drugim miejscu znalazł się segment luksusowej odzieży oraz akcesoriów, którego wartość w tym roku wyniesie blisko 2,5 mld zł, a na trzecim usługi hotelarskie i SPA (1,7 mld zł). Jednym z najszybciej rosnących i rozwijających się segmentów jest rynek luksusowej biżuterii i zegarków, głównie damskiej, która stanowi 78 proc. tej kategorii i w 2017 roku jej wartość wyniesie 272 mln zł. Mężczyźni natomiast wolą zegarki – dla nich przeznaczonych jest 80 proc. oferowanych na polskim rynku produktów z tej kategorii.
Średnie ceny produktów uznawanych za luksusowe
Sposoby spędzania wolnego czasuWiększość przepytanych bogatych Polaków uważa, że do ich zawodowych i finansowych sukcesów przyczyniła się przede wszystkim ciężka praca (74 proc.) i odpowiednie cechy charakteru – inteligencja i samodyscyplina (73 proc.) oraz wykształcenie (50 proc.). Za najmniej istotne w osiągnięciu bogactwa i sukcesu są natomiast pochodzenie społeczne (8 proc.) i sytuacja polityczno-gospodarcza (5 proc.).
 
Dla 81 proc. badanych wysokie zarobki są powiązane z koniecznością podejmowania ryzyka. Z kolei 60 proc. bogatych Polaków uznaje, że pieniędzmi należy się dzielić z innymi, pod warunkiem, że sami będą mogli decydować o beneficjentach pomocy. Największa liczba bogatych Polaków pracuje średnio 10 godzin dziennie. Zaledwie co dziesiąty przyznał, zaś że w pracy spędza więcej niż 12 godzin dziennie.
 
Ponad połowa ankietowanych spędza codziennie ze swoją rodziną 2-3 godziny, a 23 proc respondentów więcej niż trzy. Respondenci wskazali, że najwięcej czasu poświęcają pracy i rodzinie. Prawie połowa badanych bogatych Polaków przyznała, że w ogóle nie ogląda telewizji, filmów i seriali.
 

 
Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017” jest ósmą edycją publikacji KPMG o rynku luksusu w Polsce. Motywem przewodnim tegorocznej edycji raportu jest portret bogatego Polaka oraz analiza poszczególnych segmentów w obrębie rynku dóbr luksusowych, która uzupełniona została o wyniki badania konsumentów oraz wypowiedzi ekspertów z branży.

Polecamy:
Rośnie segment kosmetyków luksusowych
Czy marki luksusowe przyciągną millenialsów?
Kto z branży w rankingu najbogatszych Polaków Forbesa?
Pierwszy Concept Store marki Dr Irena Eris
 
 
# Badania rynkowe
reklama