Agencja SW Research w ramach autorskiego "Ekobarometru" po raz trzeci sprawdziła postawy i nastroje polskich konsumentów wobec szeroko pojętej ekologii obecnej w różnych sferach codziennego życia.
Aż 58 proc. ankietowanych w trzecim pomiarze (prowadzonym w październiku ubr.r) zetknęło się z reklamą wykorzystującą motywy ekologiczne. W porównaniu z drugą falą badania (prowadzono w czerwcu ubr.r) to wzrost o 10 p.p. Połowa ankietowanych sądzi, że reklamy z ekologicznym motywem przyczyniają się do wzrostu świadomości ludzi na temat problemów ze środowiskiem. Prawie co trzeciemu konsumentowi pomagają wybrać produkt odpowiedzialny ekologicznie. Trzy czwarte badanych (+19 p.p. względem fali nr 2.) pozytywnie ocenia reklamy marek, które nawiązują do kwestii ekologii.
Rośnie także świadomość ekologiczna Polaków. Już 67 proc. badanych wskazuje, że produkt ekologiczny to taki, który nadaje się do recyklingu. 29 proc. określa się jako ekoentuzjaści. SW Research opisuje ich tak: "osoby należące do tego segmentu prawdziwie interesują się ekologią, która jest wpisana w ich system wartości". Przejawia się to poprzez codzienne czynności takie jak segregacja śmieci czy oszczędzanie światła, a ich troska o ekologię dotyczy też szerszego spektrum (np. zanikania terenów bagnistych czy jałowienia łowisk ryb). Już 46 proc. badanych określa smog jako bardzo poważny problem. Co trzecia osoba wskazuje, że w jej okolicy jest problem z jakością powietrza.
- W opinii Polaków firmy częściej przekonują się do ekologicznych zachowań z powodu korzyści z nich płynących, a także w związku z wymogami prawnymi, niż kierując się chęcią bycia ekologicznym przedsiębiorstwem. Pojemniki do segregacji śmieci czy energooszczędne żarówki to drobne usprawnienia pro-ekologiczne, które nie wymagają od firm większego zaangażowania, a pozwalają im na ograniczenie wydatków czy uniknięcie kar związanych z niedostosowaniem się do wymogów prawa. Aż 1/4 pracowników deklaruje, że firma, w której pracuje, nie podejmuje żadnych działań na rzecz ekologii i dbania o środowisko - komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes zarządu SW Research.