Polacy stawiają producentom kosmetyków nowe wyzwania. BIO i ORGANIC przestały robić wrażenie
Polacy stawiają producentom kosmetyków nowe wyzwania. BIO i ORGANIC przestały robić wrażenie

Podczas zakupu kosmetyków Polacy zwracają uwagę głównie na ich skuteczność i jakość. Cena jest na drugim miejscu. Potem liczy się aktualna promocja i skład produktu. Z kolei najmniej istotne jest to, czy dany artykuł wyróżnia się na półce.

Oznaczenie BIO lub ORGANIC też robi już niewielkie wrażenie na konsumentach.

Ponad połowa z nich przygotowuje się do zakupów, robiąc wcześniej listę. Tyle samo osób planuje sięgnąć po konkretną markę jeszcze przed wyjściem do sklepu. Na rynku widać, że klienci stawiają producentom nowe wyzwania. Tak wynika z ogólnopolskiego badania UCE RESEARCH i aplikacji BLIX.

Polacy, odpowiadając na pytanie wielokrotnego wyboru, wskazali, że podczas zakupu najważniejszą kwestią jest dla nich skuteczność i jakość produktu – 66%. Bardzo liczy się też jego cena – 57%, aktualna promocja – 41%, a także skład – 37%. Dalszą kwestią jest to, że dany kosmetyk polecają inne osoby – 23%. Na markę zwraca uwagę 19% badanych. Marcin Lenkiewicz z aplikacji BLIX podkreśla, że stawianie jakości wyżej od ceny jest bardzo pozytywnym trendem. Konsumenci, korzystając z technologii mobilnej, są coraz bardziej świadomi składów kosmetyków, ich działania i możliwego wpływu na zdrowie oraz urodę.

– Minął już czas, w którym Polacy wybierali najtańsze produkty, bez względu na jakość. Konsumenci nie zwracają uwagi tylko na otoczkę marketingową. Stawiają producentom konkretne wymagania i prowokują pozytywną konkurencję. Klient wymaga, by zakupiony kosmetyk spełnił swoją rolę. Rośnie też świadomość na temat działania składników aktywnych – komentuje Michał Łenczyński z Akademii Sztuki Piękności i grupy wsparcia #BeautyRazem.

Z kolei najmniej istotną kwestią ze wszystkich jest to, że dany produkt wyróżnia się na półce – 2%. Nieduże znaczenie ma również oznaczenie BIO lub ORGANIC – 7%, a także szeroka gama wariantów – 9%.

Jak stwierdza Joanna Baran z aplikacji BLIX, zmieniające się standardy dopuszczania produktów do sprzedaży zmuszają producentów do weryfikacji składów. Nowe linie powinny zawierać zdrowsze składniki. Dlatego oznaczenia BIO lub ORGANIC nie są już czymś wyjątkowym. Są raczej mile widziane niż konieczne.

– Nasze społeczeństwo jest coraz bardziej świadome trików reklamowych stosowanych przez producentów. Nie wystarczy napisać na etykiecie, że kosmetyk jest BIO czy ORGANIC. Musi on być naprawdę naturalny i skuteczny. Klienci są uzbrojeni w wiedzę i narzędzia, by samodzielnie ocenić produkt. Zyskują na tym wszyscy. Wytwórcy konkurują jakością, a klienci korzystają z dobrych preparatów – zaznacza Michał Łenczyński.

Większość Polaków, idąc na zakupy kosmetyczne, wcześniej przygotowuje sobie listę – 54%. 26% badanych tego nie praktykuje. Natomiast 14% ankietowanych zawsze kupuje tego typu artykuły spontanicznie.

– Już ponad połowa konsumentów planuje swoje zakupy w rozsądny sposób, począwszy od artykułów pierwszej potrzeby, a kończąc na luksusowych kosmetykach. Tworzenie listy pozwala im zarządzać domowym budżetem i oszczędzać miejsce w domu do przechowywania produktów – uważa Joanna Baran.

Jak wynika z badania, 51% konsumentów wiedziało, że kupi daną markę jeszcze przed pójściem do sklepu. 24% myślało o kilku konkretnych producentach, ale ostateczną decyzję podejmowało w sklepie. Z kolei 18% ankietowanych nie skupiało się na żadnej konkretnej marce, lecz decydowało o niej w placówce handlowej.

– Zaufanie jest walutą XXI wieku. Na rynku kosmetyków wygląda to identycznie, jak w sektorze usług kosmetycznych. Klientka kupuje swój ulubiony krem tak samo, jak idzie do sprawdzonej kosmetyczki. Konkretny usługodawca oferuje określną jakość obsługi, a produkt reprezentuje odpowiednią skuteczność. Warto przy tym dodać, że 76,9% konsumentów korzysta z usług tej samej osoby, 19,2% okazjonalnie wybiera się do innego specjalisty, a tylko 3,9% bywa w różnych salonach. Tak wynika z badania Beauty Razem, zrealizowanego w maju tego roku – podsumowuje Michał Łenczyński.

Badanie UCE RESEARCH i aplikacji BLIX zostało przeprowadzone metodą CAWI na przełomie maja i czerwca br. na reprezentatywnej próbie 1493 dorosłych Polaków.
# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager