Po kosmetyki do drogerii lub dyskontu
Po kosmetyki do drogerii lub dyskontu

Ranking miejsc, gdzie Polacy kupują kosmetyki jest raczej stabilny i nie ulega zmianom w czasie. Z jednym wyjątkiem – od trzech lat dyskonty pną się w górę, poszerzając udział w sprzedaży. Zachęcają atrakcyjnymi cenami i coraz większym wyborem. Co jeszcze ma znaczenie dla polskiego konsumenta? Na to pytanie stara się odpowiedzieć firma PMR.

Drogerie wciąż najczęstszym miejscem zakupów, dyskonty na trzecim miejscu
Najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków są drogerie (79%). W tych punktach częściej kupują kobiety (86%) niż mężczyźni (67%).
Popularność drogerii jako miejsca zakupów wzrasta wraz z wykształceniem konsumenta (od 66% wśród osób z wykształceniem podstawowym do 89% z wyższym) i dochodami (74% wśród osób z dochodami do 1 tys. zł, 87% z dochodami powyżej 2 tys. zł).
Kolejnym popularnym miejscem zakupu kosmetyków według respondentów są hipermarkety. Kupuje w nich blisko 25% badanych. Na trzecim miejscu plasują się dyskonty, które w ostatnich latach mocno poszerzyły oferty kosmetyków – zarówno tych markowych, jak i pod markami własnymi. W zeszłorocznej edycji dyskonty zajmowały czwarte miejsce w tym zestawieniu, a w edycji z 2014 r. siódme. To dowodzi, że strategia wprowadzenia szerszej oferty kosmetycznej była dobrym posunięciem i przyniosła spodziewane efekty – podkreśla PMR.

Udział dyskontów w rynku kosmetycznym wzrósł z 6% w 2010 r. do 10,5% w 2015 r. W najbliższych dwóch latach firma spodziewa się dalszego wzrostu dyskontów kosztem drogerii, ale także i hipermarketów czy w końcu supermarketów (są w podobnych lokalizacjach). Będzie przyczyniać się do tego ich ekspansja, szersza oferta kosmetyczna oraz rosnące zaufanie społeczeństwa do marek własnych.

W późniejszym okresie (2018/2019) gwałtowny wzrost dyskontów wyhamuje. Oczekiwana poprawa sytuacji finansowej polskich konsumentów i wzrost ich siły nabywczej będą sprzyjać zwiększaniu wydatków na kosmetyki ze średniej i wyższej półki cenowej. Najszersza ich oferta dostępna jest właśnie w drogeriach. Ponadto dyskonty nie będą w stanie w nieskończoność poszerzać oferty kosmetycznej, gdyż są mocno ograniczone powierzchnią handlową. W związku z tym przyrost oferty w niedługim czasie przestanie podbijać wzrosty sprzedaży kosmetyków w tym kanale.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager