Jak wynika z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, na pierwszym miejscu Polacy stawiają drogerie.
Kosmetyki generują dużo aktywności konsumentów. Od wzajemnego polecania i odradzania pewnych produktów, po dyskusje o wyższości produktów naturalnych nad standardowymi lub odwrotnie.
44% ankietowanych zasięga opinii z pierwszej ręki, czyli u rodziny i znajomych. Jeśli jednak musimy polegać wyłącznie na sobie, co czwarty z nas buszuje w Internecie i czyta porady na różnorakich forach. Dla co piątego respondenta natomiast najlepszym źródłem informacji pozostają reklamy telewizyjne oraz tradycyjne, a także gazetki promocyjne rozdawane w sklepach stacjonarnych.
Zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn dominują te do mycia i pielęgnacji twarzy oraz ciała (46% wskazań). Oprócz tego, co czwarta kobieta wybiera kosmetyki do mycia i pielęgnacji włosów, natomiast 37% mężczyzn produkty zapachowe, jak perfumy czy dezodoranty. Najrzadziej kupujemy kosmetyki do makijażu (6%).
Na zakupy produktów kosmetycznych najwięcej, bo aż 74% respondentów, udaje się do drogerii. Na dalszych miejscach znajdują się super- i hipermarkety (28%) oraz Internet (20%).
Drogerie to dla Polaków pierwszy wybór, aby zrobić bieżące zakupy, co przyznaje aż 84% ankietowanych.
Prawie połowa chodzi do nich kilka razy w miesiącu, natomiast co czwarty raz w tygodniu. Tylko dla nielicznych drogerie to miejsce, gdzie kupują prezenty dla najbliższych oraz korzystają z dodatkowych usług jak specjalistyczne porady kosmetyczne czy wykonanie makijażu okolicznościowego.
Zdecydowanie atrakcyjne ceny i promocje, z których korzyść czerpie aż 81% ankietowanych. Dzięki nim mogą znacznie obniżyć swój rachunek.
Ponad 40% na całe zakupy wydaje od 50 zł do maksymalnie 100 zł miesięcznie, natomiast co piąty do 50 zł.
Przy wyborze konkretnych kosmetyków zwracamy uwagę nie tylko na cenę (ponad 50% wskazań), lecz także ich naturalny skład, który jest istotny dla prawie 40% respondentów oraz markę (32%).
W kwestii przyzwyczajenia do konkretnych producentów zdania są podzielone.
Połowa z nas kupuje zawsze te same produkty, natomiast reszta lubi eksperymentować z nowymi markami.
Jak się okazuje, chętnie sięgamy także po oferty marek własnych poszczególnych drogerii. 51% ankietowanych korzysta z nich czasem, natomiast co szósty często.
Nieco inaczej wygląda kwestia zakupów środków czystości. Prawie 80% Polaków kupuje je najczęściej w super- i hipermarketach. Do drogerii po detergenty udaje się natomiast co trzeci respondent. 36% robi zakupy tego typu produktów raz w miesiącu, a 35% kilka razy w miesiącu. Tak jak w przypadku kosmetyków, wydajemy na nie średnio od 50 zł do 100 zł miesięcznie (44%), a co czwarty z nas do 50 zł.
By zawalczyć o lojalność swoich klientów drogerie prześcigają się w programach, które zaoferują im atrakcyjne oferty dopasowane do bieżących potrzeb i tym samym zwiększą ich zaangażowanie.
Jak wynika z badania, prawie 70% respondentów jest uczestnikiem przynajmniej jednego takiego programu.
Blisko 40% czerpie z niego realne korzyści finansowe na bieżąco śledząc oferty promocyjne.