Pandemia uderzyła w luksus
Pandemia uderzyła w luksus

Uderzenie pandemii odczuły wszystkie sektory rynku dóbr luksusowych, którego łączna wartość spadła o miliard złotych w porównaniu z poprzednim rokiem. Największy spadek odnotowały luksusowe hotele i spa - wyniósł on 50 proc. W efekcie wartość tego segmentu w 2020 r. wyniosła 748 mln zł.

Kosmetyki luksusowe również mają za sobą kiepski rok. Wartość tego segmentu wyniosła 833 mln zł, co oznacza spadek o 16,6%. Słabo wypadła w ubiegłym roku sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków, mniejsze było zainteresowanie odzieżą i akcesoriami w wersji lux, nawet droższe alkohole zaliczyły zjazd w dół, choć w pandemii ogólnie trunków Polacy spożywają więcej.   

Według autorów raportu KPMG odbicie najszybciej przyjdzie w segmencie samochodów luksusowych - jego wartość powinna wrócić do tej z 2019 r. już w tym roku. Kolejnym sektorem, który się odbuduje, mają być hotele i spa - jeśli uda się zapanować nad pandemią, to jego wartość wróci do tej przedpandemicznej w 2022 r.

Rynek alkoholi powinien osiągnąć poziom sprzed pandemii w 2023 r., kosmetyki i perfumy - w 2024, a biżuteria i zegarki po 2025 r. Według prognoz próg wartości 1 mld zł dla kosmetyków zostanie przekroczony dopiero w 2024 roku. W tej kategorii dóbr luksusowych dominują perfumy. Ich udział w całej kategorii wyniósł 55,6% w 2020 roku.

- Te firmy, które mogły przenieść sprzedaż do Internetu, a więc przede wszystkim operujące w kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, łagodniej przeszły przez ten okres. Pomimo spadku zaobserwowanego w 2020 roku, wg dostępnych prognoz w kolejnych latach można oczekiwać, że rynek dóbr luksusowych wróci na ścieżkę wzrostu, a dobra luksusowe będą się cieszyły coraz większą popularnością z uwagi na sprzyjające otoczenie makroekonomiczne - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Kogo stać na luksus?

Eksperci KPMG przeanalizowali także sytuację majątkową klientów rynku luksusu w Polsce. I tak w 2019 r. osób zamożnych, czyli takich, których miesięczne zarobki brutto przekraczają 20 tys. zł, było 265,4 tys., o 13,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei osób bogatych, których miesięczne zarobki przekraczały 50 tys. zł, mamy w kraju lekko ponad 69 tys. W 2019 r. praktycznie nie zmieniła się liczba bardzo bogatych osób, czyli zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł brutto. Wyniosła ona 32,1 tys. W ostatnich latach można zaobserwować dynamicznie rosnącą liczbę dobrze zarabiających Polaków. To osoby osiągające miesięczne dochody brutto przekraczające 7,1 tys. zł brutto. W 2019 r. blisko 1,7 mln Polaków zaliczało się do tej grupy. Średniorocznie w okresie 2013–2019 liczebność grupy dobrze zarabiających zwiększała się o 12,5%. W samym 2019 r. wrosła o 17,5% w porównaniu z poprzednim rokiem.

# Badania rynkowe
 reklama

OFERTY PRACY

Sprawdź i aplikuj!

Oferta pracy: MPS International Sp. z o.o. - Technolog TECHNOLOG, SPECJALISTA ds. BADAWCZO ROZWOJOWYCH Indigo - Asystent Laboratorium R&D Grafton - Analityk Zakupów Veoli Botanica - Kosmetolog - Doradca Klienta Oferta pracy: MPS International - Technolog Oferta pracy: Nova Group - Regionalny Koordynator Sprzedaży Lidl - Ekspert ds. Zakupów (kosmetyki) Stea - Brand Manager Hebe - Specjalista ds. rozwoju jakości produktów marki własnej Saraya Poland - Technolog Kosmetyków Phenicoptere - Global Sales Manager Veoli Botanica - Export Manager Legendary Europe - Specjalista ds. eksportu i private label Hagi Cosmetics - Główny Technolog Produkcji Kosmetyków Profil - Technolog kosmetyków Resibo - Specjalista ds. sprzedaży eksportowej Abriga - specjalista ds. marketingu – opiekun marek z segmentu beauty Uroda Polska - Technolog Produkcji Equalan Pharma - Product Manager Indigo - Koordynator ds. wdrożeń produktów Nivea - Brand Manger Orientana - Specjalista e-commerce ds. platform międzynarodowych Prouve - Prawnik Drogerie Natura - Category Manager Fragrance Oferta pracy: Sourcing Agent - Warszawa Oferta pracy: Pracownik działu zakupów - Tulea Oferta pracy: Specjalista ds. Zakupów - Laboratorium Kosmetyczne Farmona Oferta pracy: Specjalista ds. Sprzedaży - Bielenda Kosmetyki Naturalne Product Manager - Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris Brand Manager - Mollon Cosmetics Brand Marketing Manager - Luba Przedstawiciel Kosmetyczny - EMPIRE Pharma Oferta pracy: Biotechnolog/Technolog Produkcji Kosmetyków Oferta pracy: Kontigo - Analityk w Dziale Marketingu Oferta pracy: Indigo - Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oferta pracy: Aroma Trend: Export Manager Socopol: Laborant (mikrobiolog) Pharmacy Laboratoris - Asystent ds. Dokumentacji w dziale Badań i Rozwoju Category Manager - dermokosmetyki Oferta pracy: Arkana - Wdrożeniowiec Laboratorium Kosmetyczne AVA - Technolog produktów kosmetycznych - kosmetyka biała Cetes Cosmetics - Technik Mikrobiolog Cosmo Group - Beauty Consultant Oferta pracy: Niezależny Manager Sprzedaży Oferta pracy: Dax Cosmetics/Brand Manager