Kosmetyki luksusowe również mają za sobą kiepski rok. Wartość tego segmentu wyniosła 833 mln zł, co oznacza spadek o 16,6%. Słabo wypadła w ubiegłym roku sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków, mniejsze było zainteresowanie odzieżą i akcesoriami w wersji lux, nawet droższe alkohole zaliczyły zjazd w dół, choć w pandemii ogólnie trunków Polacy spożywają więcej.
Według autorów raportu KPMG odbicie najszybciej przyjdzie w segmencie samochodów luksusowych - jego wartość powinna wrócić do tej z 2019 r. już w tym roku. Kolejnym sektorem, który się odbuduje, mają być hotele i spa - jeśli uda się zapanować nad pandemią, to jego wartość wróci do tej przedpandemicznej w 2022 r.
Rynek alkoholi powinien osiągnąć poziom sprzed pandemii w 2023 r., kosmetyki i perfumy - w 2024, a biżuteria i zegarki po 2025 r. Według prognoz próg wartości 1 mld zł dla kosmetyków zostanie przekroczony dopiero w 2024 roku. W tej kategorii dóbr luksusowych dominują perfumy. Ich udział w całej kategorii wyniósł 55,6% w 2020 roku.
- Te firmy, które mogły przenieść sprzedaż do Internetu, a więc przede wszystkim operujące w kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, łagodniej przeszły przez ten okres. Pomimo spadku zaobserwowanego w 2020 roku, wg dostępnych prognoz w kolejnych latach można oczekiwać, że rynek dóbr luksusowych wróci na ścieżkę wzrostu, a dobra luksusowe będą się cieszyły coraz większą popularnością z uwagi na sprzyjające otoczenie makroekonomiczne - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Eksperci KPMG przeanalizowali także sytuację majątkową klientów rynku luksusu w Polsce. I tak w 2019 r. osób zamożnych, czyli takich, których miesięczne zarobki brutto przekraczają 20 tys. zł, było 265,4 tys., o 13,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei osób bogatych, których miesięczne zarobki przekraczały 50 tys. zł, mamy w kraju lekko ponad 69 tys. W 2019 r. praktycznie nie zmieniła się liczba bardzo bogatych osób, czyli zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł brutto. Wyniosła ona 32,1 tys. W ostatnich latach można zaobserwować dynamicznie rosnącą liczbę dobrze zarabiających Polaków. To osoby osiągające miesięczne dochody brutto przekraczające 7,1 tys. zł brutto. W 2019 r. blisko 1,7 mln Polaków zaliczało się do tej grupy. Średniorocznie w okresie 2013–2019 liczebność grupy dobrze zarabiających zwiększała się o 12,5%. W samym 2019 r. wrosła o 17,5% w porównaniu z poprzednim rokiem.